לישון תחת אורות הצפון

כפר הנופש לואסטו הוא מרכז נפלא לחופשת חורף בלפלנד הפינית. המלצה על מלון קונספט שיעשו בו הכל כדי שלא תחמיצו את תופעת הזוהר הצפוני

16 בינואר 2014

חוג הקוטב הצפוני טומן בחובו לא מעט נפלאות. סנטה קלאוס, למשל, גר בצפון פינלנד, ממש בחוג הקוטב, על קו רוחב 66 מעלות 33 דקות צפון בדיוק, לא הרחק מהעיר רובניימי (Rovaniemi). לא בטוח שתצליחו לראות שם את הקדוש המזוקן, אבל אם תסעו מרובניימי צפונה לכיוון העיירה סודנקילה (Sodankylä) תוכלו לראות פנינה מקומית אחרת. קצת דרומה לפני העיירה נמצא כפר סקי ונופש בשם לואסטו (Luosto). המקום מוקף בגבעות בגובה של 400-200 מטר, הנקראות בלשונות הסאמיות טונטורי (tunturi), פסגה של גבעה סחופת רוחות ושלגים בחורף. בפברואר-אפריל העצים על הטונטורי מתמלאים בשלג, והרוח יוצרת בהם צורות מופלאות כמו בממלכת נרניה הקפואה.

לואסטו הוא מרכז נפלא לחופשת חורף בלפלנד הפינית. זה אזור מושלם לספארי של אופנועי שלג ומזחלות כלבים, וטוב במיוחד למטיילים המצפינים כדי לצפות בתופעת הזוהר הצפוני (aurora borealis) – תופעה גיאופיזית הקשורה לקרינה הנובעת מהתפרצויות סולריות על השמש, שחלק קטן ממנה חודר לאטמוספרה של כדור הארץ באזור חוג הקוטב הצפוני וחוג הקוטב הדרומי. אזור לואסטו הוא מקום מצוין לתצפיות על גלי האור הירוקים המופיעים בלילות חורפיים וצלולים (בקיץ אי אפשר לראות את התופעה מכיוון שאין חושך). בעיירה הסמוכה סודנקילה יש גם מרכז מחקר ותצפית על הזוהר הצפוני.

מישהו עומד על המשמר

אורורה שאלה (Aurora Chalet) הוא מלון קונספט, שהנושא העיקרי בו הוא אורות הזוהר הצפוני. הוא הוקם במיוחד בשביל מטיילים שאינם רוצים לפספס את אורות הצפון גם בזמן שהם בחדרם ואפילו בזמן שהם ישנים. כל החדרים פונים לכיוון צפון, הכיוון שממנו נצפים גלי האור הירוקים בדרך כלל (במקרים נדירים יש גם גלים אדומים או כחולים). החלונות גדולים, ובחזית אין עצים. בזמן הצ'ק-אין מקבלים עם המפתח לחדר גם טלפון נייד (של נוקיה כמובן), כדי לקבל הודעות אס.אם.אס המתריעות על הופעת האורות. כך אתם יכולים לאכול את ארוחת הערב בשקט, או לשבת מול האח הבוערת בחדר, או ליהנות מסאונה פרטית – ולדעת שמישהו שם בחוץ עומד על המשמר ויודיע לכם ברגע הנכון לצאת אל הלילה המושלג ולהרים ראש אל השמים.

העדר אורות עיר ופנסי רחוב מאפשרים לראות ביתר בהירות את אורות הצפון, וגם להיטיב לצלם אותם. מהמלון אפשר גם לקבל ביגוד ארקטי מיוחד ולצאת לסיורי לילה על גבי אופנועי שלג בחיפוש אחר הזוהר הצפוני. הנסיעה הלילית נעשית דרך יער קסום לכיוון נקודות גבוהות, ריקות מעצים ומאורות מלאכותיים שמפריעים למחזה.

במלון 28 חדרים, ובכולם עיצוב עם דגש על התרבות הסאמית (לאפית) ושימוש בעץ מקומי. בכל חדר יש סאונה פרטית, ובאחדים מהחדרים יש גם אח. הלובי הקטן של המלון מזמין ומנחם, בייחוד אחרי בילוי של יום שלם בספארי אופנועי שלג, ברכיבה במזחלות כלבים או בגלישה באתר הסקי הסמוך. האח בוערת ומחממת תמיד. אל הלובי צמודה מסעדת גורמה אמיתית של המטבח הסקנדינבי עם דגש על מזון וחומרי גלם מלפלנד. התפריט מורכב ממנות של דגי סלמון או בשר אייל צפוני, וגם פטריות יער מקומיות או אוכמניות ותותי בר שנאספו בקיץ-סתיו בלפלנד.

דודו בן צור מדריך ומארגן טיולים בלפלנד ובחוג הקוטב הצפוני