אין חדש תחת השמש: למה אנחנו ממתינים לאוטובוס בלי טיפת צל?

שוב חם ולח, ושוב אנחנו נאלצים להמתין לאוטובוסים בתחנות צפופות ולא מוצלות. הסיבה: הן שייכות לחברת פרסום, עם אינטרס אחר לגמרי משלנו

תחנת אוטובוס בתל אביב (צילום: אנטולי מיכאלו)
תחנת אוטובוס בתל אביב (צילום: אנטולי מיכאלו)
24 באוגוסט 2017

תל אביב, יולי, 70% לחות. כל יציאה מהמזגן הופכת למירוץ נגד הזיעה. נסיעה פשוטה באוטובוס לצד השני של העיר נראית כדבר הכי מייאש בעולם. אם יתמזל מזלנו נמתין בתחנה מוצלת דקה, אולי שתיים, אך במקרים רבים אנחנו נתקעים תחת השמש הקופחת, בתחנת אוטובוס שלא באמת מגנה מהשמש – לא מלמעלה ולא מהצדדים. זה לא תמיד היה ככה. זה לא שהיה קר יותר, אבל עד לפני עשור לפחות היו בעיר תחנות אוטובוס גדולות יותר שסיפקו יותר צל (וגם יותר מחסה מהגשם, אם החורף אי פעם יבוא), ואף שהיו מכוערות נתנו מענה אורבני הולם. לפני תשע שנים הן הוחלפו בתחנות המוכרות כיום אשר נמצאות בבעלות חברת הפרסום הצרפתית JCDecaux, ובהתאם – ממקסמות את היכולת לפרסם עליהן, גם על חשבון תפקידן כתחנות. הצרפתים קיבלו את התחנות ל־15 שנה עם אופציה להארכה בעשור נוסף.

"לא שהתחנות מעוצבות גרוע, הן מעוצבות טוב, פשוט לא לנוסעים", אומר תומר שלוש, תושב העיר שמאס בעניין. "הן בנויות מושלם למטרתן היחידה – שלט פרסום שמניב כסף". לדבריו, ההסכם עם הצרפתים גורם לכך שגם אם חולדאי יתפוס את הראש ויקלוט שחם, ידיו כבולות. "רק הוראה מגבוה, תקן ממשלתי מחייב למבנה תחנה, יוכל לעשות משהו". "צריך להביא דגם אחר של תחנות שיתאימו למזג האוויר כאן, ויש לכך דוגמאות טובות בעולם", אומר מקס מורוגובסקי מארגון תחבורה בדרך שלנו. "אפשר להרחיב גגות, להוסיף ספסלים משני צדי התחנה ולהשתמש בזכוכית כהה יותר".


אלא שזו, כאמור, לא באמת המטרה. לדברי ד"ר אור אלכסנדרוביץ' – מומחה לנושאי אקלים ובנייה ותושב העיר בעצמו – הבעיה נובעת גם בגלל שטחי הפרסום, אבל גם כי הן פשוט נטע זר. "אם אוטובוס היה מגיע כל 3־2 דקות, כמו באירופה, לאף אחד לא היה אכפת. הבעיה שבישראל צריך לשהות בהן זמן רב. ייבאו לכאן דגם של תחנה מאירופה שמתאים לאקלים ולתחבורה של אירופה".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "בעיר פרוסות כ־ 800 תחנות אוטובוס, שמיקומן לא תמיד מאפשר הקמת סככה בשל רוחב המדרכה ובתי עסק בעורף התחנה. בכל מקום שבו ניתן להציב תחנות סככה, העירייה פועלת להצבתן. בחירת הסככות נעשתה במכרז שבמסגרתו ניתנו תנאים והנחיות לדגם הסככה המותאם לעיר. התחנות נבחרו לאחר שאופיינו על ידי צוות מקצועי ועמדו בכל התנאים שקבע. התחנה הנבחרת עוצבה על ידי חברה בינלאומית לה פריסה בעשרות מדינות בעולם, ותחנות בעלות מאפיינים דומים קיימות בכל העולם ובכל תנאי מזג אוויר".