למה אנחנו שובתים היום – ולמה כל תל אביב צריכה לשבות גם

אם לא תשבתו עכשיו לא ישאר בשביל מה לשבות אחר כך. מערכת "טיים אאוט" שובתת למען הדמוקרטיה
אם לא תשבתו עכשיו לא ישאר בשביל מה לשבות אחר כך. מערכת "טיים אאוט" שובתת למען הדמוקרטיה

מערכת "טיים אאוט" מצטרפת אל השביתה הכללית ותשבות היום מעבודתה לאות הזדהות ותמיכה במאבק נגד ההפיכה המשטרית. "זאת מלחמה על הבית", כותב העורך הראשי ירון טן ברינק, "במדינה שאינה דמוקרטית אין מקום לעיר כמו תל אביב במתכונתה הנוכחית"

13 בפברואר 2023

מערכת "טיים אאוט" תשבות היום במסגרת השביתה הכללית במשק נגד ניסיון ההפיכה המשטרית של קואליציית נתניהו. אנחנו מצטרפים אל מאות אלפי ישראלים ששובתים היום במפגן ראשון של מרי אזרחי מול ממשלת ימין קיצוני-משיחי שמנסה לשנות את שיטת המשטר בישראל עד כדי ביטול דה פקטו של הדמוקרטיה, מול פוליטיקאים מושחתים שכבר הצהירו על כוונותיהם לרמוס ולדרוס את מתנגדיהם ואת זכויות האזרח של תושבי המדינה כולה, מול כנופיית עבריינים שמנסה להשתלט על מערכת המשפט כדי להימלט מן הדין. כל אלה הן סיבות מספיק טובות לשבות. אבל הן לא הסיבות שבגללן אנחנו שובתים.

במדינה שסמוטריץ' ובן גביר רוצים לייסד פה, אין מקום לתל אביב במתכונתה הנוכחית. אנחנו עיר על הכוונת. העיר כולה הייתה צריכה להיות סגורה ומסוגרת היום

 

היום לא נדווח על מסעדות חדשות שנפתחות בתל אביב, לא נתרגש מסדרות חדשות וסרטים חדשים, לא נסמן טרנדים עירוניים, לא נתלהב מתערוכות ומסיבות, לא נבקר בלהט את המתרחש בכל תחומי הסיקור שלנו בגזרה האורבנית הסוערת של תל אביב. דמיינו יום כזה, יום שבו אין תרבות ואין פנאי, אין בילוי ואין פאן, אין שום דבר מכל מה שהופך את תל אביב למה שהיא. יום שבו לא צריך את "טיים אאוט" כי אין כלום, לא היה כלום ולא יהיה כלום. אפשר להסתדר עם יום אחד כזה? עכשיו דמיינו שכל הימים הם כאלה.

זה נשמע אפוקליפטי כי זה מה שמוטל על הכף: במדינה שאינה דמוקרטית, בסופו של תהליך, תל אביב כמו שאנחנו מכירים אותה תחדל מלהתקיים. בועות של שפיות והתנגדות ימשיכו אולי לבעבע בה, אבל התנופה התזזיתית שאפיינה אותה ב-25 השנים האחרונות תיעצר בחריקת בלמים. אנחנו בעיצומה של מלחמת תרבות בין צד אחד שחותר באיטיות אך בעקשנות ובעורמה אל עבר מדינת הלכה הזויה וחשוכה או קקיסטוקרטיה מושחתת או שילוב של שתיהן, מול צד שני שעדיין מתבייש לומר שהוא חותר אל חוקה דמוקרטית והפרדת הדת מהמדינה. נחשו מי מנצח בינתיים.

דמיינו יום כזה, יום שבו אין תרבות ואין פנאי, אין בילוי ואין פאן, אין שום דבר מכל מה שהופך את תל אביב למה שהיא. עכשיו דמיינו שכל הימים הם כאלה

 

תחומי הסיקור שלנו יהיו הראשונים להיפגע מההפיכה המשטרית. עולם התרבות תלוי לחלוטין בתקציבים ממשלתיים, מוסדות תרבות מפחדים להצטרף לשביתה כבר עכשיו, יוצרים ואמנים חוששים גם כעת להביע את עמדתם, מגזר הקרייאטיבז הוכנע ללא קרב, המסעדנים לא מעזים להרים את הראש, חיי הלילה של תל אביב מתבצרים במרתפים, ומהופעות שיגיעו מחו"ל נוכל לגמרי לשכוח – למעט אולי מיטב אמני הפופ של הונגריה. אלה גם האצבעות הראשונות שביקשה הממשלה לתקוע בעיניי מתנגדיה: שר התיירות נגד מדריך מישלן בתל אביב, שר התרבות נגד יצירה חופשית ואמנות ביקורתית, שר האוצר נגד נטפליקס, שר התקשורת נגד היצירה המקורית בכאן 11. וזה רק בחודש הראשון.

אנחנו שובתים כי זאת מלחמה על הבית. במדינה שסמוטריץ' ובן גביר רוצים לייסד פה, אין מקום לתל אביב במתכונתה הנוכחית, וכפועל יוצא מכך אין מקום ל"טיים אאוט". אנחנו עיר על הכוונת. העיר כולה הייתה צריכה להיות סגורה ומסוגרת היום, בלי ברים ובלי הופעות ובלי הצגות בתיאטראות. סגירת עסקים בשבת, צנזורה תרבותית, הזנחת התחבורה הציבורית, פגיעה בזכויות נשים ולהט"ב, כל אלה כבר הונחו על השולחן וממתינים ליום פקודה שבו לא יהיה בג"ץ לעצור אותם. כל תל אביבי וכל מי שהרוח התל אביבית יקרה לו צריך לשבות ולהפגין היום. לא יהיו עוד הזדמנויות רבות לעצור את זה. הרגע הוא עכשיו.