למרות צו סגירה משטרתי – בית הבושת בו התאבדה ג'סיקה ממשיך לפעול כרגיל

עצרת זיכרון לג'סיקה ולנשים נוספות בזנות שנפטרו בשנים האחרונות התקיימה אמש בגן לונדון. מפגינים הדליקו נרות בכניסה לבית הבושת בו תלתה את עצמה, הממשיך לפעול על אף צו סגירה שהוציאה משטרה ישראל

צילום: דנה אלמגור
צילום: דנה אלמגור
23 באוגוסט 2015

עצרת זיכרון ומחאה נערכה אתמול בערב בגן לונדון בעקבות התאבדותה של ג'סיקה, אישה בת 30 שהועסקה בזנות מאז הייתה בת 16 ותלתה עצמה לפני שבועיים בבית הבושת בו עבדה ברחוב הירקון 98. בעצרת, בה נכחו כ-600 איש, הוקראו שמותיהן של 35 נשים בזנות שנפטרו בשנים האחרונות, חלקן נרצחו, חלקן התאבדו. "כל שלושה חודשים מתה אישה בזנות, הגיל הממוצע שאישה שורדת במעגל הזה הוא 40", אמרה במהלך העצרת נעמה ריבלין, מנהלת תוכנית סלעית לשיקום נשים בזנות. "הזנות הורגת והעצרת הזאת היא מסר שניצול אדם במצוקה אינו לגיטימי". על הבמה נתלו מודעות אבל עם שמותיהן של הנשים והקהל אחז שלטים בהם נרשם בין היתר "אישה היא לא למכירה" ו"אתה לא לקוח, אתה אנס".

"רק אתמול חזרנו מלילה בכל זירות הזנות בת"א, שם אנחנו פוגשות נערות ואוכלוסיות מוחלשות שנמצאות בזנות ברגע זה. אנחנו שוחות בנהרות של כרטיסי ביקור לבתי בושת, סרסורים מתחמקים מעונש והמשטרה חסרת אונים", אמרה רעות גיא, מנהלת במטה תחום קצה ונערות בעל"ם. "אלף נערות התווספו רק השנה למעגל הזנות, אסור לנו לשתוק מול הזוועות האלה. הגיע הזמן להגיד לגברים מסביבנו, די ללכת לבייבידול'ס, די ללכת לבורסה, המקומות האלה הורגים אותנו". "זנות היא אונס", אמרה בנאומה ח"כ מירב מיכאלי, "תסתכלו על מודעות האבל, אף אחת לא בוחרת למות בייסורים בגיל ארבעים".

על פי נתוני המטה למאבק בסחר בנשים, בישראל כיום ישנם 15 אלף נשים שנמצאות בזנות. בעצרת נכחו גם חברותיה של ג'סיקה, חלקן נשים שנמצאות בזנות ושעובדות בבית הבושת בו התאבדה. אחת הנשים סיפרה כי ג'סיקה אולצה לקבל עשרות לקוחות במהלך משמרת והייתה נתונה לדיכאון קשה בעקבות מצבה. ס', בת 35, שהצליחה להיחלץ ממעגל הזנות והכירה את ג'סיקה, סיפרה: "ג'סיקה התאבדה בעקבות הניצול שחוותה מאז הייתה נערה. זו קריאה לעזרה לשאר הנשים בזנות ולחברה שמתעלמת ממצוקתן. אף אחת לא בוחרת להיות זונה, רוב הנשים שנשאבו למעגל הזה חוו התעללות מינית עוד בטרם נכנסו אליו".

בית הבושת ברחוב הירקון 98 קיים כבר מעל לחמש עשרה שנים. לפני כשנתיים וחצי המשטרה הוציאה למקום צו סגירה שבוטל על ידי בית המשפט בטענה כי לא הוכח שבמקום פועל בית בושת. בעליו של המקום הורשע בעבר בסרסרות, אך מאחר ולפרקליטות לקח ארבע שנים להגיש את כתב האישום נגדו, נגזרו עליו רק עבודות שירות. מספר בעלי עסקים בסמוך למבנה התלוננו על פעילות בית הבושת למשטרה ולפני כשמונה שנים אחד מהם אף הגיש תביעה משפטית נגד בעלת הבניין, בת למשפחה מיוחסת, בטענה כי היא משכירה את הדירות בידיעה כי פועל בהם בית בושת. בעקבות המחאה הציבורית שעורר מקרה התאבדותה של ג'סיקה, ביום חמישי האחרון המשטרה הוציאה למקום צו סגירה למשך חודש ימים.

תחילה רצו מארגנות העצרת לקיימה מול בית הבושת, שחזר לפעול רק שלוש שעות לאחר התאבדותה של ג'סיקה, אך המשטרה אסרה זאת עליהן. למרות זאת, כ-200 אנשים התאגדו בכניסה למקום, תלו מודעת אבל והדליקו נרות זיכרון. בכל אותה זרם לקוחות המשיך לפקוד את המקום, למרות צו הסגירה. המשטרה החלה להדוף את המפגינות מפתח בית הבושת ועצרה אדם אחד.

ממשטרת ישראל לא נמסרה תגובה.