טוסו מפה: הדברים החדשים הכי טובים בעולם לעשות ב-2022

תעשו שלום. כדור הארץ. צילום: Shutterstock
תעשו שלום. כדור הארץ. צילום: Shutterstock

אחרי שהתייבשנו יותר מדי זמן בישראל, הגיע השלב לצאת לעולם (אם תצליחו לשרוד את התור בנתב"ג). אלה הם הדברים החדשים המעניינים והמיוחדים ביותר שחובה לתפוס בכל מקום על פני כדור הארץ בשנה הבאה

הפעם האחרונה שעשינו את הרשימה הזאת הייתה במהלך הימים המסחררים של ינואר 2020. זוכרים אותם? היה איזה וירוס שהשתולל בשוק רטוב בווהאן, אבל החיים היו די נורמליים ברוב החלקים בעולם. עשינו את הקטע שלנו. תיכננו תוכניות. ציפינו ללא מעט אירועים תרבותיים חדשים שהיו אמורים לקרות באותה השנה. 

בעיקרון, שום דבר מזה לא קרה. מוזיקה, אומנות, תאטרון: הכל כולל התאספות של המוני אנשים ביחד במקומות שהם לרוב צפופים. הפתיחות הגדולות בוטלו. פסטיבלים עונתיים נמחקו. אפילו הפסקנו לכתוב על יציאות לגמרי ומיתגנו את עצמנו מחדש בתור Time In. לאורך כל זה, הלו"ז שלנו נראה ריק ברמה מדכאת.

אבל עכשיו, לשמחתנו, אנחנו חיים בעולם שבו החיסונים אפשרו לדברים לחזור למראית עין של נורמליות. ולמרות שדילגנו על מהדורת 2021 של לוח האירועים והפתיחות הגלובלי הזה, אנחנו די בטוחים שכמעט כל הדברים המדהימים שתמצאו למטה יקרו בשנה הבאה. אז, אם אומיקרון מאפשר, הנה 22 הדברים החדשים הטובים ביותר לעשות בעולם בשנת 2022, ממוזיאונים חדשים ומסיביים ועד הופעות ענק, מופעי תיאטרון ותערוכות אמנות שלא תרצו לפספס.

1. לחטט בסלון של כוכב אקסצנטרי

פריז, צרפת
הבית העירוני הפריזאי שבו בילה הזמר הצרפתי הצרפתי המהולל (ולא פעם, השנוי במחלוקת) סרז' גינסבורג ב-20 השנים האחרונות לחייו הוא כבר סוג של מקדש לא רשמי למורשתו. החלק הפנימי היה סגור לחלוטין לציבור מאז מותו של גינסבורג ב-1991, אך באביב הבא הוא ייפתח מחדש, סוף סוף, כמוזיאון המוקדש לחייו וליצירתו. את הפרויקט הובילה בתו – השחקנית והזמרת שרלוט – והאטרקציה העיקרית תהיה בוודאי הסלון האקסצנטרי המפורסם של סרז', עם הפסנתר, בר הארט דקו ואוסף הפסלים העצום שלו.

צילום: Alexis Raimbault
צילום: Alexis Raimbault

2. לתפוס הופעה באולם קונצרטים חדש ומהמם

בודפשט, הונגריה
אולי אין 4,000 חורים בבודפשט, אבל הדבר הבא הטוב ביותר הוא הגג הלבן המחורר של בית המוזיקה של סו פוג'ימוטו בפארק העירוני. בערך 100 חורים בו מאפשרים לאור טבעי, לעצים ולצלילים לחדור אל שני אולמות המופעים, חללי התצוגה והספרייה, המחוברים ביניהם באמצעות מדרגות ספירליות מרהיבות. חלקו החיצוני בנוי כולו מזכוכית שמסייעת להסתמך על אנרגיה מתחדשת. עם פתיחתו בתחילת 2022, זוהי היוזמה הבולטת של פרויקט התחדשות שטחים היסטוריים בצפון-מזרח בודפשט – ובקרוב יוקם בעקבותיו מוזיאון חדש לאתנוגרפיה.

צילום: Liget Budapest Project
צילום: Liget Budapest Project

4. בקרו בתערוכת פרחים של פעם בעשור

אלמרה, הולנד
המילה מרהיב אפילו לא מתקרבת לתאר את השאיפות של תערוכת הגננות הבינלאומית פלוריאדה, אירוע כה ענק שהוא מתרחש רק אחת לעשר שנים. מהדורת 2022, שהחלה ב-14 באפריל בעיר אלמרה ההולנדית, תתן פלטפורמה לנושאים שונים בסימן 'גידול ערים ירוקות', עם אינספור ביתנים, ארבורטום (גן בוטני עירוני), מתחם חממות מפואר ותכנית אמנותית ותרבותית עשירה. האתר החדש, שנבנה על שפת המים, כולל גם 40 ביתנים כפריים, מוזיקה חיה, סדנאות ונסיעה ברכבל שממריא מעל הפארק. לא פלא שהיא ידועה בעולם בתור תערוכת הפרחים האולטימטיבית.

צילום: Floriade
צילום: Floriade

5. גלו את יוצרי הסרטים השחורים שדחפו את הקולנוע קדימה

לוס אנג'לס, ארה"ב
למרות שאפשר לשרטט באופן ליניארי עשרות שנים של זוכי אוסקר, אי אפשר באמת לעשות את אותו הדבר עם ההיסטוריה של הקולנוע: ישנם סיפורים רבים שדחפו את המדיום קדימה, כפי שהאוסף של מוזיאון האקדמיה החדש מפרט בצורה כל כך מדויקת. אז כדי לעקוב אחר הרטרוספקטיבה של האנימטור האהוב הייאו מיאזאקי, מוזיאון לוס אנג'לס יתמקד בכמעט מאה שנים של קולנוע שזכה לעתים קרובות להתעלמות. שיתוף פעולה עם המוזיאון הלאומי להיסטוריה ותרבות אפרו-אמריקאית של וושינגטון הבירה, 'הִתחַדְשׁוּת' צולל לתוך יצירותיהן של יוצרי סרטים שחורים מראשיתה של תעשיית הקולנוע ועד לעידן זכויות האזרח. התערוכה אמורה להופיע לראשונה במחצית השנייה של 2022, והיא מונה את היוצרים אווה דוורני וצ'רלס ברט בין יועציה.

בתמונה: האחים ניקולס – פיארד ניקולס (משמאל) והרולד ניקולס (מימין) – בסצנה מתוך מזג אוויר סוער (ארה"ב, 1943), האקדמיה לאמנויות ומדעים לקולנוע, ספריית מרגרט הריק, באדיבות Twentieth Century Fox
בתמונה: האחים ניקולס – פיארד ניקולס (משמאל) והרולד ניקולס (מימין) – בסצנה מתוך מזג אוויר סוער (ארה"ב, 1943), האקדמיה לאמנויות ומדעים לקולנוע, ספריית מרגרט הריק, באדיבות Twentieth Century Fox

6. סרקו מוזיאון לאמנות בעל פרופורציות אפיות

אוסלו, נורווגיה
ביוני 2022, המוזיאון הלאומי החדש של נורבגיה הפך למוזיאון הגדול ביותר בכל המדינות הנורדיות (וללא ספק יבסס את מקומה של אוסלו בתור אחת מבירות התרבות הגדולות של אירופה). אוסף המוזיאון עצום הכולל 100,000 חפצים בקירוב, עם גולות כותרת הכוללות את שטיחי הקיר הנורבגי באלדישול משנת 1150, "הצעקה" של מונק ומגוון נופים פלמיים מתקופת הזהב. אבל המאפיין הבולט ביותר בבניין החדש הוא "אולם אור" בגודל 2,400 מ"ר, עם זכוכית מנצנצת משיש מסביב, מה שהופך אותו לתפאורה מרהיבה עבור יצירות המופת הרבות של המוזיאון. הבניין זכה לשבחים גם בזכות יעילות האנרגיה שלו וטביעת הרגל האקולוגית הנמוכה.

צילום: Borre Hostland
צילום: Borre Hostland

7. הציצו מאחורי הווילון בברודווי

ניו יורק, ארה"ב
כשמבקרים הולכים להופעה בברודווי בקיץ הבא, אולי כדאי להם לשקול להגיע לשם כמה שעות קודם. כך הם יוכלו להקדיש זמן לחקור את המוזיאון החדש של ברודווי, המוסד הראשון אי פעם המוקדש להיסטוריה של הרחוב המפורסם. המוזיאון החדש יחולק לשלושה חלקים: הראשון, חדר מפות שיפרט כיצד סצנת התיאטרון של העיר נדדה ברחבי העיר במהלך השנים, לפני הנחיתה בטיימס סקוור; השני ימחיש את התפתחות צורת האמנות בברודווי באמצעות חפצי אמנות ויצירות שונות; והשלישי, אזור 'מאחורי הקלעים', יצלול אל אנשי המקצוע העובדים שגורמים למופעים לקרות מדי יום. אין ספק שזו תהיה הצצה אינפורמטיבית ומשעשעת אל מאחורי הוילון.

צילום: Paul Bennett Architects
צילום: Paul Bennett Architects

8. הזמינו הצגה בתיאטרון החדש והעצום הזה

טאיפיי, טאיוואן
באיחור של שבע שנים, עם שווי של 5.4 מיליארד דולר ובשטח של 59,000 מ"ר, מרכז אמנויות הבמה של טאיפיי ללא ספק ידהים את המבקרים כאשר הוא ייפתח סוף סוף בקיץ 2022. עם מראה של עוגה תעשייתית וכדור כסף ענק בולט לכיוון תחנת מטרו סמוכה, המבנה הזה סובב ראשים במשך שנים במהלך בנייתו. תאטרון של 800 מושבים השוכן בנוחות בתוך הכדור, בעוד שתי בליטות דמויות קופסה מפתיעות באותה המידה, ומכילות עוד תיאטרון עם 1,500 מושבים ו-'תיאטרון מולטיפורם' עם 800 מושבים. אבל הדבר הטוב ביותר במקום המוזר הזה, שתוכנן על ידי האדריכלים רם קולהאס ודיוויד ג'יאנוטן, הוא שביל עם לולאות שמקשר בין כל שלושת האולמות עם חלונות לחללים נסתרים (והציבור יכול לגשת אליו באופן חופשי). אנחנו לא יכולים לחכות שהמופע יתחיל.

צילום: Chris Stowers Photography
צילום: Chris Stowers Photography

9. חיזרו על דרך המשי… ברכבת

מטשקנט לחיווה, אוזבקיסטן
במהלך השנה הזו תוכלו לשחזר את המסלול האגדי של מרקו פולו דרך אוזבקיסטן, מהבירה הנוצצת טשקנט לעיר המאובקת חיווה במערב, והכל ברכבת מהירה. הארכת מסילות הרכבת של אוזבקיסטן תהפוך את חיווה – ש-94 מסגדיה ו-63 המדרסות שלה הופכים אותה לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו – לנגישה למבקרים. ואתם יודעים מה עוד מגניב? גם המוזיאון החדש של דרך המשי סמרקנד וגם המוזיאון הלאומי לאמנויות אמורים להיפתח בהמשך 2022, שללא ספק יטילו אור נוסף על היסטוריית המסחר העשירה של האזור.

צילום: Uzbekistan Ministry of Tourism
צילום: Uzbekistan Ministry of Tourism

10. ללכת לאיבוד בעולמו של הנס כריסטיאן אנדרסן

אודנס, דנמרק
רק 90 דקות נסיעה ברכבת מקופנהגן תמצאו אתאודנס המקסימה והמרשימה. המקום הזה אולי ידוע בעיקר כמקום הולדתו של הנס כריסטיאן אנדרסן, וכעת הוא גם ביתו של הפלא הארכיטקטורי החדש שהוא HCA Museum, מוזיאון מלא בחיבה  לאמן האגדות. עם תערוכות ביוגרפיות\המצאתיות – כולל דימיונות תיאטרליים של זיכרונות ופרוייקט דומם המתעורר לחיים (בדומה לסיפוריו) – המוזיאון היסודי והמהנה הזה ללא ספק היה משמח את מחבר "בת הים הקטנה" ו-"שילגיה" בכבודו ובעצמו.

צילום: H.C. Andersen’s House, Laerke Beck Johansen
צילום: H.C. Andersen’s House, Laerke Beck Johansen

11. תראו את התיאטרון הכי מעורר השתאות בעולם

לונדון, אנגליה
צריך לחזור שמונה שנים ארוכות אחורה, לאפוס ההוליוודי "האדם המוטבע", בשביל להיזכר באירוע הגדול האחרון של אלי התיאטרון הסוחפים Punchdrunk בלונדון. אבל ההמתנה כמעט הסתיימה. המופע החדש והשאפתני 'העיר השרופה' (22 במרץ עד 28 באוגוסט), מתרחש בשני בנייני ארסנל צבאיים לשעבר, והוא יהיה סוג של עיבוד לשתי טרגדיות יווניות המתרחשות במהלך מלחמת טרויה. זה מרגש מאוד שתושבי לונדון יוכלו בקרוב לחזור לעולמות מעוררי ההשתאות של Punchdrunk – פחות יצירות תיאטרון, יותר חלום מה במצב ערות.

צילום: Julian Abrams
צילום: Julian Abrams

12. מלאו את הפיד שלכם בתמונות מתערוכה צבעונית

שיקגו, ארה"ב
המתקנים הקלידוסקופיים מנקרי העיניים של המוזיאון האינטראקטיבי המשוטט Color Factory התעוררו בשיקגו. התערוכה הגדולה ביותר של המוזיאון אי פעם השתלטה על מגדל וויליס, ומעניקה לתושבי שיקגו הזדמנות למלא את עמודי האינסטגרם שלהם בשפע גדול של תאורת פלורסנט. התוכניות קודמות הציגו חדרים בצבעי ורוד-ממתק ובורות כדורים בנושא נאס"א, אז צפו למיקס פרוע בתוך החלק הפנימי של Color Factory עם העתקים קלאסיים וחדרי נושא חדשים סביב שיקגו עצמה.

צילום: Cody Bless
צילום: Cody Bless

13. בקרו בפארק השעשועים הראשון בעולם של סטודיו ג’יבלי

נגויה, יפן
תתחילו את ההכנות לסרטו האחרון של הייאו מיאזאקי בפארק השעשועים הראשון בעולם של סטודיו ג’יבלי, המתוכנן להיפתח בסתיו 2022 ליד נגויה (כשלוש שעות נסיעה מטוקיו ברכבת). האטרקציה תכלול חמישה מאפיינים עיקריים, כולם עמוסים במתקנים המבוססות על הסרטים המפורסמים ביותר של הסטודיו; יש גם חנויות, תערוכות וגנים, כולם בנושא סדרות אנימה המפורסמות של הסטודיו כמו "הנסיכה מונונוקי", "השכן הקסום שלי טוטורו" ו-"המסע המופלא" זוכת האוסקר. רישומי האמן כולם נראים נפלא, ולא נתפלא למצוא משהו קסום לחלוטין בג'יבלילנד.

צילום: Studio Ghibli
צילום: Studio Ghibli

14. קחו רכבת שינה לאורך כל אירופה

מפראג, צ'כיה עד לבריסל, בלגיה
אתם מנמנמים בפראג המפוארת, ואז מתעוררים במרחק של 800 קילומטרים בגן העדן של הוופל והבירה בריסל. נשמע כמו חלום, נכון? ובכן, בשנת 2022 זה הופך למציאות, הודות לקבוצה חדשה של רכבות שינה המופעלות על ידי רשת Regiojet. בעקבות מצב החירום האקלימי, זוהי ההרחבה הגדולה ביותר לרשת רכבות הלילה של אירופה מזה שנים וחלק מנסיעה ענקית ברחבי היבשת להחיות את הישן והטוב. לא רק שהמסלול החדש של Regiojet יעבור בין פראג לבריסל דרך דרזדן, ברלין ואמסטרדם, אלא שלכל הרכבות יהיה אינטרנט אלחוטי חינם, קפה וארוחת בוקר, גם. סטייל, הא?

צילום: Anze Furlan / Shutterstock.com
צילום: Anze Furlan / Shutterstock.com

15. הכינו הדרקון שלכם לסיבוב הופעות באולפן של "משחקי הכס".

בלפסט, צפון אירלנד
זו שנה גדולה עבור חובבי משחקי הכס. לא רק שפריקוול חדש של הסדרה מתוכנן לנחות על הטלוויזיות שלנו בקרוב, אלא שיש מסע עלייה לרגל לווסטרוז, כדי לרכב על הדרקון שלך. סיור הסטודיו הרשמי של משחקי הכס נפתח ב-4 בפברואר באולפני Linen Mill של צפון אירלנד מחוץ לבלפסט, והלכה למעשה הוא בעיקרון התשובה של שבע הממלכות לסיור הסטודיו של הארי פוטר בלונדון. הסיור מציע אביזרים, תלבושות ותפאורה, כולל כל האולם הגדול של וינטרפל. אנחנו לא יכולים לחכות כדי לגלות מה הם ימכרו בחנות.

צילום: Game of Thrones Studio Tour
צילום: Game of Thrones Studio Tour

16. בדקו את הרכוש החדש של תות ענח' אמון

גיזה, מצרים
כאשר ייפתח לבסוף בנובמבר 2022, מוזיאון מצרים הגדול יהיה המוזיאון הגדול בעולם שמוקדש כולו לציוויליזציה אחת. הוא ממוקם בגיזה, בסמוך לפירמידות הגדולות ובמרחק של 40 דקות נסיעה מהבירה קהיר. אבן היסוד הונחה ב-2002 – אך האביב הערבי של 2010 יצר אי שקט והעבודות הופסקו. צבא של בונים חזר לאתר ופועל מסביב לשעון לקראת פתיחה הקרבה. בעלות של מיליארד דולר, המבנה הענק לא רחוק מגודלו של הלובר בפריז. התצוגה המסתובבת של המוזיאון תכלול 50,000 חפצי אמנות, אבל הכי חשוב, זו תהיה הפעם הראשונה שכל 5,000 חלקי אוצר הקבורה של המלך תות ענח' אמון יוצגו באותו מקום – כולל מסכת מוות.

צילום: Wikimedia Commons / AshyCatInc
צילום: Wikimedia Commons / AshyCatInc

17. חקרו את חוף הים המחודש של איסטנבול

איסטנבול, טורקיה
מוזיאון איסטנבול לאמנות מודרנית היה סמל חוף הים של קראקוי, לפני שהוא הועבר באופן זמני לבניית מתחם חדש ומתקדם, שתוכנן על ידי האדריכל האגדי רנצו פיאנו. חזרתו של ה-Modern אמורה להחיות רצועת חוף שלא מזמן חוותה את פתיחתו של ה Galataport, פיתוח רב תכליתי עם טיילת ארוכה להולכי רגל לאורך הבוספורוס, כמו גם שלל חנויות ומסעדות. עם החלל העכשווי המורחב שלו, לאיסטנבול המודרנית תהיה הגמישות לארח עוד תערוכות חדשניות. החלל יכיל גם ספרייה, בית קולנוע, חנות עיצוב ומספר חללי אירועים.

צילום: Istanbul Modern
צילום: Istanbul Modern

18. קחו צלחת ותתמקמו ב-Time Out Market Porto

פורטו, פורטוגל
אולי כבר שמעתם על שווקי Time Out שלנו בליסבון, ניו יורק, מונטריאול, שיקגו, בוסטון, מיאמי ולאחרונה גם דובאי. לגמרי נתקענו בעסקי האירוח, והזמנו שפים וברמנים ידועים לעזור למקומיים ולמבקרים להכיר קצת יותר טוב את הסביבה שלהם. בשנת 2022, למרבה ההתרגשות שלנו, אנו מתכננים מיקום פורטוגלי נוסף – הפעם, בעיר השנייה פורטו. שוק טיים אאוט פורטו ישוכן בתחנת הרכבת ההיסטורית סאו בנטו – רק תראו את זה! – עם חלל חדש של 2,000 מ"ר שיכיל 15 מסעדות, ארבעה ברים, ארבע חנויות, בית קפה ואפילו גלריה לאמנות. אנחנו לא יכולים לחכות לראות אתכם שם.

צילום: Time Out Market Lisboa
צילום: Time Out Market Lisboa