לראשונה: השף הישראלי אסף דוקטור משתתף ב-Gelinaz

אירוע הקולינריה שייערך במקביל ב-38 מדינות מתקיים השנה במתכונת אקולוגית: השפים לא יתארחו זה אצל זה אלא יבשלו את מתכוני הקולגות במסעדות הבית. דוקטור יבשל מתכונים פרואנים במסעדת דוק

חומר מקומי. דוק (צילום: אנטולי מיכאלו)
חומר מקומי. דוק (צילום: אנטולי מיכאלו)
2 בדצמבר 2019

אירוחי שפים הם כבר דבר שבשגרה. התרגלנו לראות שפים מכל העולם מגיעים לארץ לבשל, ועם מדיניות השמיים הפתוחים הכי פשוט לארוז מזוודה ולקפוץ לאכול אצלם. אלא שהחשבון שמוגש בסוף לא כולל סעיף על זיהום האוויר.

ארוחה שתתקיים מחר (3.12) בכל העולם מעוררת מודעות ומנסה לצמצם את הזיהום הסביבתי ואת טביעת הרגל הפחמנית. באירוע שנקרא THE GRAND GELINAZ! SHUFFLE STAY IN TOUR משתתפים 148 שפים מ-38 מדינות ו-17 אזורי זמן. כל אחד מהם שלח למטה האירוע תפריט בן שמונה מנות, ובהגרלה נקבעו חילופי התפריטים. כך קורה שהשפים יכינו אצלם במסעדה ארוחות לפי מתכונים שהם אינם מכירים, והאורחים יטעמו "שף אורח" בלי לעבור בנתב"ג.

Gelinaz stay
Gelinaz stay

באירוע משתתפים שמות גדולים כמו רנה רדזפי מנומה, מאסימו בוטורה מאוסטריה פרנססקנה, ג'וזה אווילאז מבל קאנטו ואלן דוקאס השף הנודע מפריז. לצדם ישתתפו שפים מאלבניה, גאנה, אוסטרליה, מקסיקו ופרו, ושף ישראלי אחד – אסף דוקטור (דוק, האחים, אייבי). בארוחה שתתקיים מחר בדוק הוא יבשל מנות ממתכונים שמקורם כנראה בדרום אמריקה. "ממחקר שעשינו נראה שהמקור הוא בפרו, בוליביה או ברזיל. יש שם חומרים שייחודיים לאמזונס ולאנדים שלא נביא משם, אלא ניקח השראה מהתפריט ונעשה אדפטציה. למעט מרכיב אחד כל התפריט יהיה מקומי", הוא אומר. "אנחנו עובדים על הפרויקט כבר חודש וזה אתגר ענק. אני צריך לקרוא מתכונים של מישהו אחר שאי אפשר להתייעץ איתו, ויש שם חומרים שאני לא מכיר ושהשמות שלהם לא אומרים לי כלום. הייתי צריך לחקור ולשער מה הטעם".

אסף דוקטור: נשאר בבית (צילום: סמנתה פנדיני)
אסף דוקטור: נשאר בבית (צילום: סמנתה פנדיני)

Gelinaz נוסד בשנת 2005 כיוזמה שמעודדת יצירת קשר בין שפים בכל העולם. באותה תקופה מסעדות שף היו מוסדות מעונבים, ושפים הגנו בחירוף נפש על מנות שיצרו. מה שהתחיל בקטן התפתח למפלצת של גסטרונומיה יצירתית: שפים מכל העולם היו מוטסים לברלין, בריסל, לוס אנג'לס, ניו יורק ובירות אוכל נבחרות נוספות, משתלטים על מטבחי מסעדות מקומיות ומכינים ארוחות מיוחדות. זוהי הפעם הראשונה שחילופי השפים תופסים כיוון ידידותי לסביבה ברוח ה-Domosophism, "אמנות ההישארות בבית". "המטרה היא לא לסגור את הדלתות והחלונות ולהתנתק מהעולם. להיפך. כולם רוצים shuffle ויקבלו אותו אך כמסע של מחשבה ושל רוח חופשית – לוטו של מתכונים, בינגו של אפשרויות כמעט ללא פחמן דו חמצני", נכתב בהודעת הפתיחה.

כרטיס לארוחה בדוק נמכר ב- 85 אירו (כ-325 ש"ח) לא כולל שתיה, סכום שלדברי דוקטור נמוך יחסית למסעדות אחרות. האירוע סולד אאוט אז תתחילו לחסוך לשנה הבאה.
דוק