בית המשפט קבע אחרת – אבל העירייה ממשיכה להפלות בין בתי ספר

בתקנות להקצאת מבנים של בתי ספר בתל אביב, מצויינת העדפה מפורשת לחינוך התורני. בית המשפט קבע שמדובר בסעיף מפלה עוד בשנת 2014. עכשיו המאבק חוזר לבית המשפט

בית חינוך אביב בבית המשפט (צילום: שלומי יוסף)
בית חינוך אביב בבית המשפט (צילום: שלומי יוסף)
9 ביוני 2016

אם לא יקרה שום שינוי בשנה הקרובה ייאלץ בית חינוך אביב, בית הספר האנתרופוסופי בתל אביב, לחפש מבנה חדש. בית חינוך אביב קיים שש שנים ולומדים בו כ־250 תלמידים מגיל גן עד כיתה ו'. למרות הפריחה בשנים האחרונות של בתי ספר דמוקרטיים ואנתרופוסופיים ובתי ספר לטבע ברחבי הארץ, עיריית תל אביב מסרבת לתת מבנה קבע לבית חינוך אביב. בארץ קיימים כמה בתי ספר במעמד "מוכר שאינו רשמי". מדובר בעמותות פרטיות או שיטות ייחודיות שמוכרות על ידי משרד החינוך ועובדות בפיקוחו, אך תלויות ברשויות המקומות כדי לקבל מבנה קבוע. בית חינוך אביב, וגם זרמים שונים של החינוך התורני, כלולים בקטגוריה הזאת ועל כן תלויים בהקצאות מבנים מהעירייה.

הלכה למעשה: חגיגות שבועות חילוניות ברחבי העיר

בית חינוך אביב בבית המשפט (צילום: שלומי יוסף)
בית חינוך אביב בבית המשפט (צילום: שלומי יוסף)

אבל מתברר שבאופן מפתיע, גם בתל אביב החילונית למהדרין יש העדפה לחינוך החרדי. סעיף המריבה, זה שהוציא את הורי בית הספר האנתרופוסופי לבית המשפט ומופיע בתקנת ההקצאות של העירייה, גורס כי ההיררכיה לקבלת מבני חינוך תיתן קודם כל העדפה לזרמי חינוך תורני בעיר. "אנחנו בעצם מבקשים מהעירייה להקצות לנו מבנה או להכיר בנו כבית ספר ממלכתי כדי שיהיה מבנה קבע לבית הספר", אומר גיל ארז, מנכ"ל העמותה המנהלת. "העירייה באה ואומרת שאין לה מבנים, ואנחנו מגלים שיש עשרות מבנים בתל אביב שיושבים בהם בתי ספר של המגזר החרדי".

בית חינוך אביב בבית המשפט (צילום: שלומי יוסף)
בית חינוך אביב בבית המשפט (צילום: שלומי יוסף)

אם זה נראה לכם מוזר אתם לא היחידים. בית המשפט קבע עוד ב־2014 שתקנה זו מפלה ועל עיריית תל אביב־יפו לשנות אותה, אך עד עכשיו לא חל שום שינוי בנושא. עתירה שהגישו בימים אלה הורי בית חינוך אביב לבית המשפט העליון מנסה גם היא להילחם בסעיף המפלה. "אני קוראת לרון חולדאי – הפסק להתבצר בעמדתך", אומרת מנהלת בית הספר אורנה שם־טוב־נץ. "מנהיגות נבחנת גם בגמישות, הבנה והתפתחות. תל אביב צריכה אותך פלורליסטי".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "מאז כניסתו לתפקיד ראש העירייה רון חולדאי שם דגש כתפיסת עולם על חיזוק וביצור החינוך הממלכתי בעיר, כחינוך איכותי ושווה לכל. ככלל העירייה לא תמכה בפתיחת בתי ספר חדשים שאינם ממלכתיים, בין אם זה בחינוך החרדי ובין אם זה בחינוך פרטי מסוגים אחרים, כגון בית הספר האנתרופוסופי הנידון".