רבים על העוגה: המסעדנים יוצאים למאבק בוולט

המסעדות אשר סגרו את הדלתות בעקבות הקורונה מתרעמות על העמלות הגבוהות שגובה ענקית המשלוחים ומאיימים כי יפסיקו לעבוד עמה. וולט: ״החברה לא רווחית ולכן לא נוריד את העמלות״

הביתה, לים וגם לגבעתיים (צילום: Shutterstock)
הביתה, לים וגם לגבעתיים (צילום: Shutterstock)
30 במרץ 2020

האיום בסגר שאו טו טו יקרה והסתמכות על משלוחים כאמצעי יחיד להמשך פעילות הציפו את מה שבעלי מסעדות מגדירים כהתנהגות חזירית מצד חברת המשלוחים WOLT. תמורת שירות נגיש ונוח והבטחה להגיע ליעד תוך 30 דקות, גובה החברה מהמסעדות כמעט שליש מעלות ההזמנה. בימים כתיקונם המסעדנים בלעו את הצפרדע ושתקו. בעקבות מצב החירום הם דורשים את הפחתת העמלות לפחות עד סוף ימי הקורונה.

המסעדנים: רדו ל-15. מאבק המסעדנם בוולט
המסעדנים: רדו ל-15. מאבק המסעדנם בוולט

קמפיין שעלה הבוקר (שני) שופך אור על היחסים בין המסעדות לחברת וולט וקורא להפחתת העמלות ל־15 אחוז. מאחורי המהלך עומד יוסי לובטון, מנכ"ל חברת פובליסיס וחובב קולינריה. "יש לי חברים רבים מסעדנים וחלקם החלו להפעיל משלוחים בעיקר כדי לשרוד ולשלם לספקים ולעובדים שעוד נותרו. בשיחות שמעתי מהם מצוקה גדולה על כך שהם אינם יכולים לחיות עם העמלה הנוכחית של וולט ושוקלים לסגור. אני יודע שהיו פניות לוולט שאמרו שהם אינם יכולים להוריד את העמלה, וחשבתי שיהיה נכון לייצר קריאה ציבורית שמבקשת להושיט יד לענף שהם חיים עליו. באופן פרדוקסלי, בתקופה הזו נפח הפעילות של וולט גדל בעשרות אם לא מאות אחוזים. יש מקום לגלות שותפות עם המסעדנים והמסעדות כדי שהענף יישאר בחיים, כי כרגע הוא גוסס".

לובטון מדגיש שהיוזמה היא פרטית והתנדבותית ומספר שפנה לחברים ושפים כדי להפיץ את הבשורה. "זו החלטה שלי להעלות פוסט ולרתום את מעט העוקבים שיש לי ברשתות החברתיות ואת חבריי מעולם הקולינריה כדי לייצר תנועה שתגרום לוולט לחשוב שוב ולעזור. אין לי כוונה להיות מנהיג תנועה. אני מקווה שארגון מסעדנים חזקים יחד יעשה משהו, אך הגיע הזמן שגם מי שאינו מסעדן ורק רוצה שיישארו מסעדות בעיר הזו ישמיע את קולו. וולט עושים שירות מצוין ובימים כתיקונם העמלה היא עניין של תחרות וכוחות שוק, אך זו אינה תקופה רגילה".

בעקבות הפרסומים פנה הבוקר פנה ח"כ רם בן ברק (כחול לבן/יש עתיד) אל שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן בדרישה להפחתת עמלות המשלוחים. "מאז תחילת משבר הקורונה אנו רואים שחברות משלוחי המזון, בראשן 'וולט', מנצלות את המצב לרעה ומעלות, או לכל הפחות משאירות את עמלות המשלוחים גבוהות, דבר שלא מאפשר לאותן מסעדות להתקיים. ישנה חשיבות עליונה לשמור את ענף המסעדנות באמצעות המשלוחים בימים אלו. אני מבקש ממך לבחון להגביל את עמלת המשלוחים לתקופה זאת בצו ל־15% מערך העסקה, ובכך לאפשר למאות מסעדות ואלפי שליחים ועובדים להמשיך ולהתפרנס, בלי שיידרשו להיכנס למעגל האבטלה, הגדול ממילא".

הקמפיין ומכתב הם עליית מדרגה במאבק שעד כה עניין רק את המסעדנים. ארגון מסעדנים חזקים יחד מנהל כבר זמן רב מו״מ כושל מול חברות המשלוחים. "ענף המסעדות הוא ספק עבודה לא רק למלצרים וטבחים אלא גם לחקלאים וליצרנים. משלוחים הם מוצר נלווה, ובימים כאלה כשהיקף העבודה מצומצם, העמלות הגבוהות גורמות לכך שלשפים ולמסעדנים לא שווה לעבוד כלל. לכן מסעדות רבות נסגרו. וולט אמנם החלו להעביר כסף למסעדנים פעמיים בשבוע במקום פעם אחת, אך בזמנים כאלה זה לא מספיק", אומרת אשת הקולינריה אפרת אנזל, שמלווה את ארגון מסעדנים חזקים ביחד.

בימים כתיקונם מתנהל המאבק על העמלות מול תן ביס וולט גם יחד, אך מכיוון שתן ביס פועלת בעיקר מול חברות, שרובן מושבתות כרגע, האש מופנית לכיוון WOLT. כל המרואיינים עמם שוחחנו מודעים לאיכות השירות ולמהפך שהחברה מפינלנד יצרה בתחום המשלוחים. שפים ובעלי מסעדות שמחו להיפטר מהצורך להתעסק עם שליחים, קטנועים ואיחורים בהזמנה, והצטרפו בהמוניהם: מ־30 בתי אוכל בתקופת הפתיחה טיפסה WOLT ל־700 מסעדות עמן היא עובדת כיום. אלא שהחשבון שמוגש בסוף נוגס 20-30 אחוז מסך כל הזמנה, שקלים בודדים כשמדובר בהזמנת פיצה או המבורגר אך הרבה יותר מכך בהזמנת ארוחה מלאה.

"לזכותה של WOLT ייאמר שהיא מספקת שירות מקצועי, אך העמלה גבוהה מדי", אומר שף מוטי טיטמן (מלגו ומלבר), שהחל להפעיל שירות משלוחים עצמאי. "יצרנו מערך משלוחים כדי להזרים כספים ולייצר מקסימום הכנסה במינימום הוצאה. בסופו של יום אתה לא רוצה שינגסו לך בנתח והנגיסה הזו היא גדולה. זה כמו להכניס שותף לעסקה. המסעדה מביאה את חומרי הגלם והתפעול מלבד השליח, והנתח הגדול הולך ל־WOLT".

משפחת סון היקרה!איך גדלת בשנה האחרונה..איזה כייף זה היה..כל כך הרבה אהבה נתנו וקיבלנו בחזרה..ועכשיו.. גם אנחנו נצא…

פורסם על ידי ‏Saône Rhône- סון רון‏ ב- יום שבת, 28 במרץ 2020

בעלי מסעדת סון רון אף נקבו בשמה של WOLT כאחראית ישירה לסגירת המסעדה. "באמת שכבר כואב לנו הגב לעבוד למען WOLT, שאפילו ברגעי משבר כמו זה לוקחים ממסעדות 30%!! ומצפים שנמשיך לקום בבוקר ולפרנס אותם", נכתב בפוסט שפורסם הבוקר. אבירם כץ, המנהל של מסעדת הבסטה המפעיל אף הוא שירות משלוחים עצמאי מאז נאסר על מסעדות לפתוח את הדלתות ושאל הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו אילו מסעדות מפעילות שירות שליחויות עצמאי מסבירר שלא מדובר בהתקפה נגד וולט, אלא בקריאה לסולידריות: "אני לא חושב שהעמלות של וולט גבוהות בהכרח, ולא נכנס להם לכיס ולשיקולים. אין ספק שהם עושים עבודה מקצועית וחוסכים לא מעט כאב ראש וכסף לבעלי העסקים בעלויות שליחים, דלק, ביטוח, פלטפורמה וכדומה. יעשה איש איש את שיקוליו אם זה מתאים לו או לא אלא שבעת משבר כזה אפשר היה לצפות למעט סולידריות. מסעדות דואגות לספקים, ספקים דואגים למסעדות, כולם מתפשרים וכולם מרוויחים פחות, כי כולנו באותה הסירה". לדבריו הפן הכלכלי הוא אחת הסיבות שבגללן הוחלט בבסטה על הפעלת שירות משלוחים עצמאי. "לנו ההתקשרות עם WOLT לא מתאימה מהרבה מאוד סיבות. הפן הכלכלי הוא בהחלט סיבה לא מבוטלת כאשר מדברים על 27 אחוז מהזמנה של 300 ש"ח וצפונה. בנוסף בסטה תמיד אהבה עצמאות מוחלטת בכל המובנים".

השף יהונתן בורוביץ' (M25) מספר שתמיד פירגן לוולט, ועל אף שהוא מצפה מהחברה להתחשב במסעדנים, הוא מבין מדוע היא מתבצרת בסירובה. "וולט עשו דבר מדהים בהנגשת שירות המשלוחים אך העמלות שלהם מטורפות. הם יכולים ללכת לקראת התעשייה אך זו חברה חברה פרטית, וכאשר המדינה ביטלה את האפשרות לטייק אווי משלוחים הם האופציה היחידה. המדינה בעצם מכריחה את הציבור לקנות דרך וולט ותן ביס שהן דואופול, ולאף אחד אין תמריץ לתת מחיר טוב לצרכן. כשהמשבר ייגמר נחשוב מה עושים. אנחנו לא שוכחים כל כך מהר". אם משווים זאת לסגירת השווקים והפניית הצרכנים לרשתות השיווק, קשה להימנע מלתהות האם זו אינה לבנה נוספת בחומה של מדיניות כלכלית מכוונת שבסופו של דבר פוגעת באזרחים.

תגובת חברת וולט: "לצערנו, היות שוולט איננה חברה רווחית אין ביכולתנו להוריד את עמלות המשלוחים מבלי לפגוע בהכנסות השליחים ובהפעלת השירות. מעבר לכך, העמלה הנגבית זהה לעמלה של כל המתחרים שלנו בשוק לאור העלויות הגבוהות בהפעלת שירות זה. הורדת העמלה לא תאפשר את המשך פעילותה של חברת וולט, ולא תהווה פתרון מספק למסעדנים. נדרשת התערבות ממשלתית משמעותית על מנת לסייע להם. לצד זאת, המסעדנים הם השותפים שלנו ולכן נקטנו במספר צעדים על מנת להקל עליהם, ביניהם העברת התשלום למסעדות פעמיים בשבוע, ביטול עמלות להזמנות באיסוף עצמי וקידום עסקים מקומיים באפליקציה ובסושיאל. אנחנו ממשיכים להעניק שירות למאות מסעדות אשר עובדות איתנו ולאפשר לאלפי שליחים עבודה גם בימים אלו. אנו מחזקים את המסעדנים ומקווים לחזור לשגרה כמה שיותר מהר".

מחברת תן ביס סרבו להגיב לדברים.