מאבק התושבים הצליח: נדחתה התכנית להקמת מגדלים בכיכר אתרים

הוועדה לשמירה על הסביבה החופית הורתה להגביל את הבנייה בכיכר ל-25 קומות ולבחון את התכנית כולה מחדש. פעילי המאבק נגד המיזם: "זהו ניצחון גדול לתושבי תל אביב"

הדמיית תוכנית המגדלים בכיכר אתרים (צילום: פוסטר ושות' אדריכלים לונדון)
הדמיית תוכנית המגדלים בכיכר אתרים (צילום: פוסטר ושות' אדריכלים לונדון)
21 בפברואר 2019

הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחוף) החליטה אתמול (רביעי) על הגבלת מספר הקומות במגדלים שייבנו בכיכר אתרים ל-25. ההחלטה התקבלה לאחר שבתכנית המתאר של עיריית תל אביב אושרה חריגת בנייה בגובה של עד 40 קומות – מהלך שעורר כעס רב בקרב המתנגדים למיזם. מלבד זאת, הוועדה קבעה כי בהתאם לכללי הבינוי לאורך קו החוף של תל אביב המגדלים ישמשו למלונאות בלבד – ולא למגורים, כפי שאושר בתכנית הקודמת.

 מאז עלתה על הפרק, התכנית זכתה להתנגדות נחרצת מצד תושבים ונבחרי ציבור שטענו שחזון המגדלים הוא מפגע סביבתי, שכן כיכר אתרים היא למעשה השטח הציבורי האחרון המחבר בין העיר ורצועת החוף. "מדובר בניצחון גדול לתושבי תל אביב. ההחלטה שהתקבלה היא לא סתם מכה קלה בכנף, זו התרסקות שתאלץ תהליך חשיבה חדש של המערכת, שתצטרך להבין איך להתמודד עם זה. זה מאוד משמעותי", אמרה חברת מועצת העיר שהתנגדה בתוקף למגדלים, ציפי ברנד.

"כשהתחלנו לנהל את המאבק הרבה אנשים טענו שהמצב אבוד. הייתי היחידה במועצה שהתעקשה שאין מחיר לקו החוף שלנו, ולאט לאט הרבה תושבים הצטרפו למאבק והובילו אותו כמו שמאבק ציבורי צריך להיראות". ברנד הבהירה כי "הייתי שמחה יותר עם הוולחוף הייתה אומרת באופן חד משמעי שהיא לא תיתן יד לתקציב שיהרוס את קו החוף, אבל אני יכולה להבין את המגבלות הפוליטיות שלה. אני מקווה שראש העיר ובכירי העירייה ילמדו להקשיב לתושבים להבא".

כיכר אתרים (צילום: Shutterstock)
כיכר אתרים (צילום: Shutterstock)

דניאל סימן-טוב, תושב העיר הפעיל במאבק, מבהיר כי "זה אמנם מצד אחד משמח שהוולחוף ביטלה את ההחרגה אבל מערכת התכנון היא עדיין מה שהיא וליזמים יש זכות להגיש תכנית חדשה וזה גם מה שאני מניח שיקרה". לדבריו, "ההחלטה פותחת את הכל מחדש. התכנית הוצגה לפני שנתיים כעובדה מוגמרת ופתאום הם צריכים להתחיל מהתחלה, זה משמח מאוד. אני חושב שחברי הוועדה הבינו שכיכר אתרים היא לא נקודה ספציפית אלא תקדים. תל אביב היא זו שקובעת את הטונים בישראל, ואם היו מאשרים 40 קומות בכיכר אתרים אז בנתניה יבנו 100 קומות".

מאירה מור הפעילה במאבק התרגשה גם היא לשמוע על הצלחת מאבקם. "זו תחושה מדהימה שאתה עובד למען משהו נשגב כאשר לא אתה בעל הכסף, הכוח או הקשרים. אנחנו בסך הכל תושבי תל אביב שאכפת להם". לדברי מור, התפנית בהתנהלות הוולחוף התרחשה בעקבות מכתב שכתבה המפרט כיצד היזמים לקחו זכויות בנייה משטח ציבורי בניגוד לחוק. "הוועדה התייחסה ברצינות למכתב ובדקה אותו לעומק. הם הבינו שאין פה זכויות לבניית מגדלים של 40 קומות. לראש הוועדה, דלית זילבר, היו היושרה והאומץ להגיד את הדברים ולא לאשר דברים הזויים על קו החוף. הצלנו את העיר. בלי הים תל אביב היא לא תל אביב".