הקרב על החוף: המאבק על פיתוח כיכר אתרים מתחדש

עיריית תל אביב-יפו הציגה אמש את המלצותיה לפיתוח כיכר אתרים, ונציגי התושבים באזור לא מרוצים: "יש לנו את כל הזמן והכח שבעולם להילחם בתכנית ההרסנית הזו עד שעמדתו של הציבור תנצח"

אם לא תקשיבו לגילה, למי תקשיבו בכלל? כיכר אתרים והמרינה (צילום: שאטרסטוק)
אם לא תקשיבו לגילה, למי תקשיבו בכלל? כיכר אתרים והמרינה (צילום: שאטרסטוק)
18 באוגוסט 2020

אתמול בערב הציגה סופסוף עיריית תל אביב-יפו את המלצותיה בעניין כיכר אתרים, לאחר קרבות משפטיים ואזרחיים מרובים ותהליך שיתוף ציבור שהגיע בעקבותיהם. החלופה החדשה שהציגה העירייה כוללת את הריסת הכיכר ובניית שני מגדלים בני 25 קומות למלונאות ולמגורים שיכללו גם מבני ציבור "בהיקף משמעותי" ושש קומות מסחר בצד הפונה לשדרות בן גוריון. בנוסף, תבטל התוכנית המוצעת את שיקוע הכביש ותעלה אותו למפלס רחוב הירקון ותוסיף עליו חניון ציבורי תת קרקעי גדול.

הכיכר, שמחברת בין שדרות בן גוריון לחוף הים, נחשבת כבר עשורים לאזור אסון עירוני שהוזנח עקב סכסוך בין העירייה ובעליו הקודמים, ולאחר מכירתה לחברת הפיתוח JTLV הוצגה תוכנית שכללה שלושה מגדלים בני 40 קומות, עוררה את זעמם של התושבים והובילה למאבק אזרחי נחוש. עמותת התושבים "לא למגדלים בכיכר אתרים" הגיבה לחלופה הנבחרת של העירייה בפוסט פייסבוק נזעם, שבו נטען כי העירייה פשוט אימצה את הצעת היזמים ולא התייחסה כלל לחלופות אחרות שהוצגו.

חברים, אמנם מדובר בשיאו של הקיץ, אבל העירייה מצפה שנאמין שמה שיורד עלינו זה גשם – במצגת שהוצגה הערב על ידי מנהל ההנדסה…

פורסם על ידי ‏לא למגדלים בכיכר אתרים – העמותה‏ ב- יום שני, 17 באוגוסט 2020

"במצגת שהוצגה הערב על ידי מנהל ההנדסה אכן ניכרת עבודה ארוכה ויסודית, רק חבל שרובה נעשתה ככל הנראה על ידי היזמים", טוענים חברי העמותה. "שתי החלופות הראשונות שהוצגו, המתבססות על ההצעות האלטרנטיביות של אסף לרמן ואמנון רכטר, הוצגו ובוטלו כלאחר יד. לעומתם, החלופה השלישית המבוססת באופן מלא על הצעת היזמים זכתה לשבחים מכל עבר, כאשר באופן מפתיע לא שולב בה ולו מרכיב אחד מההצעות החלופיות".

תושבי האזור מבטיחים ש"לכל מי שחשב שהמאבק הגיעו לסופו, נשוב ונבהיר – אנחנו רק התחלנו, יש לנו את כל הזמן והכח שבעולם להילחם בתכנית ההרסנית הזו עד שעמדתו של הציבור תנצח".

בעירייה הדגישו כי "בקשתם המקורית של היזמים, קרן JTLV, הייתה להקים במקום שלושה מגדלים, אך לאחר שנים של דיונים הסכימו להציג תוכנית שתכלול שניים בלבד. מסמך המדיניות הוא תוצר של הליך שיתוף הציבור שהתבצע בעת האחרונה, במסגרתו הציגו בעלי העניין את הסוגייה לנציגי הציבור שמצידם גיבשו עמדותיהם בנושא. העירייה טרם קבעה את מדיניותה לגבי מיקום מדויק מבני הציבור בתוך הפרויקט כולו אך כבר כעת ברור כי יוקצו שטחים נרחבים לטובת הציבור".