מאבק עובדי בית ביאליק: הניתוח הצליח, החולה מת

מאבק עובדי מתחם בית העיר ובית ביאליק הצליח, אז איך קרה שרוב העובדים שהתאגדו כבר לא מועסקים בו?

בית העיר. צילום: אבישי טייכר
בית העיר. צילום: אבישי טייכר
1 בינואר 2015

השבוע יתקיים בבית ביאליק אירוע לציון יום הולדתו של המשורר הלאומי. יום הולדת 142 הוא אכן סיבה למסיבה, אך נראה שמעבר לכך אין לעובדי ומבקרי המקום סיבות רבות לחגוג. בספטמבר האחרון, לאחר מאבק שנמשך קרוב לשנה, זכו עובדי מתחם ביאליק לניצחון ועברו להיות מועסקים כשכירים, אחרי שנים שבהן הועסקו כנותני שירות וכעובדי קבלן ללא זכויות סוציאליות. כעת טוענים גורמים שעובדים או עבדו בעבר במקום כי רבים מהעובדים שהתאגדו והובילו את המאבק בעירייה, פוטרו או התפטרו עקב יחס מזלזל מצד הנהלת המקום והעומדת בראשה, איילת ביתן שלונסקי. כתוצאה מכך היקף הפעילות החינוכית במתחם צומצם מתחילת השנה – רוב האירועים שנערכים כיום בבית העיר הם תערוכות ופתיחות, ובבית ביאליק מתקיימות מעט הדרכות בהשוואה לעבר. כך מספרים מקורות הקשורים למוזיאון. 

"מאז יצאה לדרך התארגנות העובדים, רוב האנשים פוטרו והמנהלת החלה להשקיע כספים רבים בתערוכות", מספר מדריך שעבד בעבר במקום. "הייעוד של מתחם ביאליק הוא חינוכי, מטרתו ללמד על המשורר ועל העיר תל אביב. בעבר הייתה בו פעילות הדרכתית ענפה מאוד: 20 מדריכים היו בונים תוכניות יום יום. המוזיאון היה עמוס מהבוקר עד אחר הצהריים בקבוצות מכל הסוגים – תלמידי בית ספר, ועדי עובדים ופנסיונרים. היום המקום שומם". באתר האינטרנט של המתחם מופיעים סוגים שונים של סיורים לטובת הקהל הרחב, אך בדיקה גילתה כי אשת הקשר שאליה העמוד מפנה אינה עובדת במקום מחודש ספטמבר.

[interaction id="54a5231d08b0f989512a2825"]

מדריכה נוספת שלקחה חלק במאבק העובדים ועזבה את תפקידה לפני כמה חודשים מסבירה: "מאז שהחלה ההתארגנות, איילת עשתה כל מה שניתן כדי לפטר עובדים. היא אסרה כל אפשרות לפתח, לתכנן ולשווק את המקום ואת התכנים שהוא מציע. נאמר לנו שמכיוון שביאליק הוא חלק מתוכנית הלימודים בישראל, בכל מקרה יגיעו אלינו גם בלי שיווק. כמדריכה הרגשתי שהערך הכי פחות חשוב במוזיאון היה חינוך. אחרי שנה כזו כל המתחם קרס אל תוך עצמו והיה בלתי אפשרי להתניע את העסק מחדש. חלק מהעובדים, ואני בתוכם, עזב בדיוק בגלל הסיבה הזו". לוסיאנה פילמר, שעבדה במקום כאחראית אביזרים, מוסיפה: "כחודש לאחר ההתאגדות קראו לי ולבחור נוסף ואמרו לנו שניאלץ לעזוב או לעבור לתפקיד אחר, לטענתם עקב קיצוצים. לאחר שהסכמתי לעבור תפקיד, הנהלת המקום סירבה ועזבתי".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: “הטענות אינן תואמות את המציאות. נכון להיום, מועסקים במקום, על ידי העירייה, רובם המוחלט של העובדים שהיו שותפים במאבק, כ־20 מתוך כ־25. בשנותיה כאוצרת ראשית ומנהלת המקום מיצבה איילת ביתן־שלונסקי את המתחם כאחד ממוקדי התרבות האיכותיים והמתקדמים בעיר. הפעילות התרבותית־חינוכית במתחם בשיאה. רק בחודשיים האחרונים ביקרו במקום למעלה מ־2500 איש שזכו להדרכות מגוונות ומעשירות הקשורות למורשת ביאליק ולמורשת העיר. חשוב לציין כי גם הפעילות הספרותית וגם התערוכות המוקמות במתחם הנן בעלות ערך תרבותי וחינוכי".