מאה שנים אחרי, מלון דריסקו משחזר סעודה היסטורית שהתקיימה ביפו

בדצמבר 1918 התארח גנרל אלנבי במלון "ירושלים" ביפו כדי לחגוג את כיבוש העיר מידי הטורקים. בחודש הבא יתקיימו במלון דריסקו שתי ארוחות בהשראת אותה סעודה: "ניצמד עד כמה שאפשר למקור וניצור בכל זאת משהו יותר עדכני"

6 בדצמבר 2018

בתשעה בדצמבר 1918 התקיימה במלון "ירושלים" ביפו ארוחה לכבוד כיבוש העיר על ידי גנרל אלנבי ושיחרורה מידי הטורקים ובעלי בריתם הגרמנים. קפיצה בזמן למאה ה-21, לעבודות להקמת מלון הבוטיק דריסקו: בעבודת מחקר שנעשתה על ההיסטוריה של המבנה נמצא התפריט של הארוחה המיוחדת, ועתה הוא שמור בכספת המלון. אירוע חגיגי שיתקיים בחודש הבא ישחזר את הארוחה בהתאמות קלות לזמננו ורקע היסטורי-ספרותי בהרצאה של הסופרת דורית רביניאן.

בסוף המאה ה-19, הרבה לפני שמלון דריסקו נפתח ולפני מסעדת קרן של חיים כהן, רכשו האחים ג'ון וג'ורג' דריסקו חלקת אדמה במה שלימים ייקרא המושבה האמריקאית. רוב חברי המושבה הנוצרית-מורמונית פנו לחקלאות, אך האחים החליטו להקים מלון. הם בנו בית אבן בן שלוש קומות וקראו לו "לה גרנד הוטל", אלא שמציאות כלכלית קשה הובילה לגניזת החלום. המבנה נמכר והפך למלון ירושלים – מלון היוקרה הראשון מחוץ לחומות יפו. עשירי אמריקה, אנגליה וגרמניה התארחו במלון וגם הסופר מארק טווין, שתיאר את המפגש עם אנשי המושבה האמריקאית בספרו "מסע תענוגות לארץ הקודש".

במלאת מאה שנים לארוחה החגיגית ההיא יתקיימו שתי ארוחות בהשראת התפריט המקורי. "עבורי כאיש אוכל מרגש למצוא מסמך תקופתי, שמספר סיפור תרבותי על מה שהיה פה אז. זה משהו שקשה להתעלם ממנו כשפוגשים בו ובגלל זה החלטנו לעשות רימייק של הסעודה", אומר גיא הראל שף מלון דריסקו. "התפריט שונה מאוד ממה שמקובל כיום במסעדות שף. זו הייתה ארוחה גדולה שבה הוגשו לובסטר, בקר ועוף במנות גדולות. אני מנסה ללכת על הקו הדק שבין לתת לאנשים ארוחה שהם יוכלו ליהנות ממנה ולא ירגישו מפוצצים אחרי שתי מנות, לבין לספק תחושת סעודה ולא ארוחת טעימות. ניצמד עד כמה שאפשר למקור וניצור בכל זאת משהו יותר עדכני, שמתאים לחוויה שאנשים מחפשים כיום".

(צילום: איליה מלניקוב)
(צילום: איליה מלניקוב)

המנות בתפריט הישן נכתבו בשפה תמציתית וללא פירוט, למשל "בקר בנוסח ירושלים". לכן היכולת לדעת מה באמת הוגש מוגבלת, והראל יכול רק לנחש ולאלתר. גם לפן הכלכלי יש השפעה. "לובסטר כשלעצמו הוא חומר גלם יקר מאוד שיכול להקפיץ את מחיר הארוחה. מכיוון שאנחנו רוצים להנגיש את האירוע, נגיש במקומו קדירת פירות ים עם קונסומה ירוק על בסיס מלפפון וירקות נוספים. זו מנה שמדברת בשפה דומה". התפריט עדיין לא נקבע סופית ותלוי בדגה שתהיה זמינה ביום האירוע. לאורחים יוגשו שש מנות: מרק, מנת ים, עוף, בקר, סלט וקינוח. הארוחה תיערך באווירת הספר "גטסבי הגדול" עם מפות לבנות ואור נרות. את הערב תפתח הרצאה של הסופרת דורית רביניאן על ההיסטוריה של המושבה האמריקאית דרך יצירתו של מארק טווין. 380 ש"ח לאדם. ניתן להוסיף תפריט התאמת יינות בייעוץ חברת הכרם במחיר 100 ש"ח לאדם.  

The Drisco Hotel, אוארבך 6 יפו, שלישי-רביעי (11-12.12) מ-19:30, 03-7410000