מאורת הסמים שמפריעה את שגרת העסקים בצפון אלנבי

בשנתיים האחרונות האלימות בצפון אלנבי מחריפה, ובעלי העסקים נותרו לבד במאבק במאורת הסמים השוכנת ברחוב הס

רחוב הס
רחוב הס
16 ביוני 2019

בתל אביב יש הריכוז הגבוה ביותר של דרי רחוב בישראל. לא מעט מהם מנהלים מערכת יחסים ידידותית עם בעלי העסקים ועוברי האורח, אבל בשנתיים האחרונות התרבו מקרי האלימות של דרי הרחוב באיזור צפון אלנבי. שיחות עם עובדים ובעלי עסקים באזור, כמו בר הנילוס, מסעדת קוצ'ינה ובית הקפה המיתולוגי ביאליק, העלו תמונה מטרידה של תרבות הצקות, שנמשכת במהלך היום ומחריפה בערב. חלק מהמרואיינים ביקשו שלא להזדהות בשמם, בשל חשש להיפגע מאותה מערכת יחסים מאיימת, שנראה וחומקת מגורמי האכיפה בעיר.

בין הסיפורים התגלה מידע חדש ומטריד על בחור שנוהג להסתובב במהלך היום והלילה ולקבץ נדבות וגר או שוהה בדירה ברחוב הס. העדויות העלו חשד שמשכנו משמש גם כמאורת סמים. לדבריהם של עובדים במתחם, המיקום והאדם מוכרים לרשויות החוק והוא גם נעצר בעבר.

במסעדת קוצ'ינה שממוקמת ברחוב הס, מספרים על שנתיים של תלונות, ניסיונות להרחיקו ואפילו קריאות חוזרות למשטרה, שלא הועילו. פרטים אלו נמסרו גם הם בעילום שם מחשש לפגיעה. "ניסינו לפנות אליו בכמה דרכים, בנעימים או בכעס וכלום לא עזר. משהו מפעיל אותו בנשים והוא אלים כלפיהן במיוחד. יש לו מאורת סמים בבניין ליד, אבל המשטרה לא מצליחה למצוא שם שום דבר. הוא גם איים בעבר בשריפת המקום. בשבוע שעבר הוא הגיע לכאן וקילל. יש לו שותף לזולה שגם מגיע לפעמים, אבל הוא לא מאיים" מספרת עובדת במקום.

"הוא הציק לי, איים עליי, ירק על בית הקפה. זה מטורף שאף אחד לא מזיז אותו"

מירב בן שלמה, הבעלים של "קפה ביאליק", מספרת שבהרבה בתי קפה בעיר מתמודדים עם הסוגיה של דרי רחוב שמגיעים ומפריעים ללקוחות, אבל באזור העסק שלה יש בעיה חמורה שלא מצליחה להיפתר. "ניסיתי לדבר עם עיריית תל אביב ונתנו לי טלפון של מי שמטפל בדרי הרחוב. זה מרגיש כמו מלחמה אבודה, הם מאוד מפריעים ללקוחות שישובים בקפה. ברגע שמסרבים לאדם שגר ברחוב הס הוא תוקף אותנו. הגשתי נגדו כמה תלונות. הוא הציק לי, איים עליי, ירק על בית הקפה. זה מטורף שאף אחד לא מזיז אותו. ניסיתי בהתחלה לתקשר באופן חיובי ועזרתי לו, וברגע שלא עזרתי הוא נהיה תוקפני. פעם אחת הוא נתן מכה לשולחן וזה פגע בי. הוא מגיע כמה פעמים ביום לבית הקפה" היא מספרת.

בחורה שעובדת בחנות המתנות וכלי הנוי בפינת הרחובות אלנבי והס מספרת על הדירה החשודה, שממנה נכנסים ויוצאים נרקומנים, ועל מקרה של הומלס שיצא מהדירה וניסה לגנוב מהחנות: "היה אחד שחטף שטיח ורצה ללכת. לקחתי ממנו את זה חזרה". בנוסף היא מספרת על ההתנהלות החשודה סביב הדירה: "יש אחד עם זקן, שלוש פעמים ביום הוא יוצא לרחוב, אוסף כסף והולך לבניין ממול. הוא נכנס לשם, קונה סמים וחוזר בערב".

"ההחרפה לא זוכה לתגובה הראויה מצד הרשויות, ובינתיים נדמה שלאיש אין באמת מענה"

גם מבלים בבר הנילוס שממוקם ברחוב אלנבי 35 מספרים על אינטראקציה קבועה עם דרי הרחוב. על פי העדויות, המלצריות נדרשות להתמודד באופן תכוף עם דרי רחוב המטרידים את המבלים, אם כי לרוב הדברים מסתיימים בנועם.

"למרגלות בנק לאומי ברחוב אלנבי יש גם חבורה שממוקמת באופן קבוע, פעם ראיתי אותם מתעלפים שם. אנחנו חיים איתם. כל פעם מגיעה קבוצה חדשה" מוסיפה בן שלמה. תחושת חוסר האונים של בעלי העסקים ברחוב גוברת. בעיית דרי הרחוב היא כמובן מורכבת לטיפול, אבל ההחרפה במערכת היחסים לא זוכה לתגובה הראויה מצד הרשויות, ובינתיים נדמה שאיש לא נותן מענה.

תגובת עיריית תל אביב:
"הנושא מוכר ומטופל על ידי הגורמים העירוניים הרלוונטיים. הסיירת לביטחון עירוני פועלת באופן שוטף בהגברת הביטחון באזור, כולל תגבור נוכחות הסיירת המטפלת בשיתוף המשטרה במקומות אלו. חשוב לציין, כי אכיפת עבירות מכירת סמים וגנבות הינה באחריות משטרת ישראל".

"לגבי הטיפול בדרי הרחוב, היחידה לדרי רחוב עובדת ללא לאות ומקיימת סיורי שטח יזומים כשגרת עבודה יומיומית בהם מציעה לדרי הרחוב גמילה מידית במימון העירייה, תוך דאגה להעברתם באמצעות מונית למרכזי הטיפול. לצערנו, חלקם הלא מבוטל, מתקשה לקבל הסיוע המוצע על ידי היחידה ובוחר להמשיך באורח חיי רחוב המשלב פעילות עוברת חוק. למרות ועל אף המצוין, היחידה תמשיך להגיע לזירות הסחר, השימוש ומקומות הסובלים מהצקות מתוך הבנה ואמונה שבאחד הימים, הרצון והיכולת לסייע יעלו בקנה אחד עם רצונו ויכולתו של דר הרחוב לחולל שינוי באורח חייו. כמו כן, אנו קוראים לבעלי העסקים והתושבים לפנות למוקד העירוני במקרה הצורך והעירייה תטפל בהתאם".

תגובת משטרת ישראל:
"עצם שהיית דרי הרחוב במקום, אינה מהווה עבירה פלילית כשלעצמה ומשכך הטיפול מסור לאחריותם של גורמים אחרים. ככל שמדובר בדר רחוב המבצע עבירות פליליות, הרי שיטופל על ידי משטרת ישראל ככל אדם אחר, בכל האמצעים העומדים לרשותה לרבות הבאתם לדין במידת הצורך.

"כל עבירה שתדווח למשטרה, תקבל את מלוא הקשב והטיפול הנדרשים ועל כן אנו קוראים לציבור לדווח במיידי למוקד 100 של המשטרה על כל עבירה המתבצעת. יודגש, כי משטרת ישראל פועלת למען אוכלוסיות מוחלשות באזור תל אביב בשיתוף מחלקת הרווחה של עיריית תל אביב, סלע, משרד הבריאות והיחידה לטיפול בדרי רחוב.
במהלך השנה החולפת הופנו למוסדות שיקום עשרות דרי רחוב (הומלסים), משתמשי סמים ונשים שהוצאו ממעגל הזנות, הכל במטרה לסייע להם להשתקם, להרחיקם ממעגל הפשיעה ולמצוא עבורם פתרון הולם מול הרשויות".