איומים, הרחקות והרבה כסף: הצד האפל שאתם לא מכירים בטלגראס

שנה לפעילות טלגראס, והחיים של המעשנים בעיר השתנו ללא הכר, והיום התל אביבים מתארגנים בקלות, במהירות ובזול. אלא שעדויות מסוחרים מגלות שלא הכל ירוק. הצד המטריד שלא הכרתם בטלגראס

עמוס דב סילבר. צילום: Ingrid Karin Nieters
עמוס דב סילבר. צילום: Ingrid Karin Nieters
18 בינואר 2018

 

בעוד כחודש תציין קהילת טלגראס שנה להיווסדה באירוע חגיגי בפארק הירקון. כך יסכמו הפעילים שנה לשינוי כללי המשחק של הסחר בסמים בתל אביב ובישראל כולה. במקום לחפש כיוון, כל החצים מכוונים כעת לטלגראס, שהפכה לממשק ידידותי, זמין וקל להתארגנות מהירה. עבור צרכנים מדובר בבשורה, אבל יותר ויותר סוחרים וגורמים בסביבת הנהלת הרשת מעידים כי מעבר לענן הריחני, רובצת עננה כבדה על טלגראס ועל העומד בראשה.

מי שמנהל את טלגראס ביד רמה מהיווסדה ועד היום הוא עמוס דב סילבר (33), שגם אנחנו מיהרנו להכריז עליו כנסיך הירוק ששינה את הרגלי הצריכה. על הדרך, טוענים הסוחרים, סילבר פיתח מנגנון חזק ומצליח שמגלגל הרבה מאוד כסף למנהליו, אבל תחת היקף הפעילות האדיר גם התנהלות אלימה וגסה כלפי הסוחרים. בריאיון שהעניק ל-Time Out כשנבחר לאחד מאנשי השנה של 2017, טען שאין בעיה "ברמה המערכתית" אך הודה: "יש הרבה חרטות קטנות ברמה האינדיבידואלית. האינטנסיביות והלחץ גרמו לי להיות לא סובלני לאנשים ולדבר בצורה לא יפה". בשבוע האחרון שוחחנו עם עשרות סוחרים ופעילים בטלגראס. רבים מהם היו מבוהלים, מבולבלים ומלאי פחד כשדיברו איתנו, בעיקר בגלל הפרטים האישיים שלהם שנמצאים בידי סילבר. בכל זאת, בעילום שם הם הסכימו לחשוף פרטים על איך טלגראס נראית מהצד שאנחנו פחות מכירים.

>> המדריך המלא למשתמש המתחיל בטלגראס

צדיק, לא תתרום?

הסוחרים מספרים כי כל סוחר שמבקש להציע את מרכולתו בטלגראס מקבל את הזכות לפרסם בערוץ הראשון שיבחר בחינם, אבל על כל ערוץ נוסף הוא  נדרש לשלם 420 ש"ח בחודש, סכום שמוגדר "תרומה". עם הזמן התרומות הפכו להכרח, והתנפחו. "בהתחלה הכל היה תמים, וכשהדילרים התחילו להרוויח המון כסף, כאקט של רצון טוב התחלנו לתרום להנהלה", מספר נ', סוחר לשעבר בטלגראס. "אנחנו אלה שנתנו להם את הכוח וגיבינו אותם בכל פעולה, ואז נרקמה לה מלכודת דבש". התשלום על הערוץ הבודד עשה להנהלת טלגראס תיאבון, ולצד הגידול בלקוחות שהצריך את פיצול הערוצים, גם עלה התשלום. כך למשל, הערוץ שפעל בעבר לשירות ורכישה בתל אביב פוצל לשלושה אזורים שונים בתוך העיר. סוחר שרוצה לפעול בעיר, על כל חלקיה, נדרש משלב מסוים לשלם להנהלת טלגראס 840 ש"ח בחודש. "אם אני רוצה לפרסם גם בתל אביב מרכז וגם בתל אביב דרום לצורך העניין, אני צריך לשלם כבר מאות שקלים בחודש", מספר ש', סוחר לשעבר בטלגראס. "וזה לא רק אזורים גיאוגרפיים. יש ערוץ 'מגדלים', ערוץ 'קהילה', ערוץ 'כלי עישון'. אין לך מה לעשות עם פרסום בערוץ אחד, חייבים לפרסם בכמה ערוצים כדי למכור באמת, ואז התשלום מגיע לאלפי שקלים". מנגנון התשלום יעיל להפליא: כדי לפרסם בערוץ נוסף, סוחר צריך לכתוב למנהל הערוץ, להעביר לו כתובת, ולהמתין לשליח שיאסוף את הכסף אחת לחודש. מי שמסרב לשלם, זוכה לאיומים שתמונותיו ופרטיו ייחשפו. "תמשיך ככה, אתה הולך להיות מפורסם", כתב מנהל בטלגראס לסוחר לפי שיחה שצילומה הגיע לידינו.

המייסד. עמוס דב סילבר
המייסד. עמוס דב סילבר

חלק מהסוחרים עובדים דרך כמה משתמשים ברשת כדי להגדיל את המכירות, אף שהדבר לא מותר לפי מדיניות הרשת. ברגע שהמנהלים מגלים על דבר כזה, טוען ש', הם עלולים לגבות מהסוחר "קנס". "נכנסתי לעימות עם מנהל בנוגע למספר משתמשים פעילים שיש לי. הוא דרש אלף ש"ח כדי להחזיר לי את המשתמש. פניתי לעמוס, וכשהגעתי אליו, הוא הפך את הכל עליי, אמר שהוא לא מאמין לי ואיים לפרסם פרטים של בחור שעבד איתי. במשתמש שנחסם השקעתי 30 אלף ש"ח ששילמתי לטלגראס, ופתאום הכל הלך לאיבוד". כך איבד ש' את הזכות לסחור ברשת, ועל הדרך ספג איומים שפרטיו ותמונתו ייחשפו. הכסף היא לא הבעיה היחידה שהסוחרים מעידים עליה. חלק מהם טוענים כי מתקיימת ברשת גם מכירה לקטינים, וכי ישנם סוחרים שהם קטינים בעצמם. "נוצרה פה מערכת עם למעלה מ-8,000 סוחרים, בלי קרת איכות אמיתית", מעיד נ'. "יש מכירה לקטינים, יש סוחרים קטינים, וכל מי שמעז לפתוח את הפה ולשאול שאלה – מאיימים עליו או שחוסמים לו את המשתמש או שפשוט מפרסמים את הפרטים שלו", טוען נ', שממש כמו ש' גם הוא טוען שנחסם כשניסה להאיר את התופעות הבעייתיות. "צריך להבין שזה לא רק עמוס, זה גם כל החיילים שלו שעומדים מאחורי כינויים. כשאתה מאחורי כינוי אתה לא מפחד. הם עובדים כמו סטלין, כמו הקג"ב. הוא המלך והם הנתינים".

אף אחד לא חסין

אנשיו של סילבר, עולה מהעדויות, לא חוששים לסלק את מי שלא פועל בקו אחד עם ההנהלה – גם בלי הסברים וגם אם מדובר בסוחרי ענק. ר', שטוען שגלגל סחורות בשווי של 2 מיליון ש"ח, מספר שהיה ממקימי הפלטפורמה ומהסוחרים הכי פעילים בה. "אין עיר שלא הייתי בה, הקמתי תחנות סמים מטבריה ועד אילת", הוא מספר. "יש לי ילדים ומשפחה ולא ראיתי אותם במשך חודשים בשביל להקים את הדבר שכל כך האמנתי בו". ואז, לפתע, סילבר התהפך גם עליו. "ביום שאתה עושה משהו שקצת לא מתאים לו, הוא מתהפך עליך ושורף אותך. הוא אכזרי מאוד". גם הוא נחסם. מי שמנסה לפנות לתקשורת ולפרסם את הצדדים הללו ברשת מסתבך.

שקית מריחואנה
שקית מריחואנה

ת' כלל אינה סוחרת, אלא מי שתמכה ערכית במטרות של טלגראס, הייתה מקורבת להנהלה ותרמה מזמנה לרשת, לרבות בניהול דף האינסטגרם. בשלב מסוים גם היא זיהתה תופעות בעייתיות. "הרבה כוח וכסף נכנסו לתמונה, וזה התחיל לשבש את הדברים. התחלתי לשמוע מסוחרים שמאיימים עליהם שיחסמו אותם על שטויות, וזה פוגע להם בפרנסה. צריך להבין שכל איום כזה הוא משמעותי מאוד עבורם. מביאים אותך להתחנן, ואם אתה לא מיישר קו אתה נחסם". תחילה ניסתה ת' לתקן מבפנים. "הצעתי רעיונות, לשיפור, אבל לא קיבלתי תשובה". לאחר מכן היא פרסמה את הדברים בכתבה באתר קנאביס, ובהכנתה קיוותה לשיתוף פעולה מצד סילבר, כדי להביא לכתבה מאוזנת. "רציתי לפרסם את הכתבה ב'קנאביס', אז פניתי אליו וביקשתי שמישהו מהצוות ישתף איתי פעולה. מאותו רגע סומנתי כאויב. לא עברו שתי דקות והועפתי מקבוצות, וכולם קיבלו מסר שלא לדבר איתי. המשכתי לענות לו בנימוס ואמרתי לו שאני שואלת שאלות כדי למנוע פרסום שקרי. אחרי כמה דקות הוא העלה את השם המלא שלי לקיר השיימינג (ערוץ שנועד לחשוף סוחרים או משתמשים מזיקים או מסוכנים – נ"כ) וסיפר לכולם שאני פונה לאנשים כדי להזיק לו".

האזינו להקלטה:

סילבר לא הפסיק שם והמשיך לאיים על ת', כולל בכך שיחשוף בפומבי מעורבות שלה בסחר בסמים, אף שלדבריה הדבר לגמרי לא נכון. "קיבלתי ממנו הקלטה שאומרת: 'את אישה קטנה, שלילית ומגעילה, אם תעזי לפגוע בטלגראס, בזה שנתנו לך גישה מבפנים, אני מבטיח לך שתזכי לשיימינג שנ' (שוטר סמוי שלכאורה הפליל סוחרים ועל כן נמנענו מפרסום שמו – נ"כ) לא זכה לו. נ' היה מקנא בשיימינג שאת הולכת לעבור'. ממש נבהלתי", היא מספרת בדמעות.

עמוס דב סילבר מסר בתגובה: "הסוחרים מתים עלינו והאווירה מושלמת, יש כמה שהודחו ונפלטו כי הגיע להם ופתחו מלחמת עולם. בהסכם הסודיות בינינו לבין הסוחרים אנחנו שומרים על פרטיהם באדיקות, עד שמגיעה נקודה שהחיסיון אמור להיות מוסר. הם תמיד מוזהרים מראש. ה'נסחט' הוא רמאי ונוכל, ובתחקיר מינימלי היה מתברר שהתלונות שלו מולבשות בצורה מאומצת בשיחה שבה המנהל דרש ממנו צילום עם סחורה לאימות. מי שרוצה תמיד יכול לעזוב את המערכת ואת ההסכם בינינו וללכת לדרכו. מי שפוגע במערכת נמצא בסיכון לפרסום, כמו על עוקץ, גנב, סמוי ומזיק. וכמובן, תעלו רמה מהשטויות של פליטי ודחויי טלגראס". על ההקלטה, אמר סילבר: "אני עומד מאחוריי כל מילה וחשוב שכולם יקשיבו לה".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "המשטרה נאבקת בגידול, סחר והפצת סמים באופן נחוש ובלתי מתפשר ובמגוון שיטות ואמצעים לרבות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, הפעלת סוכנים, פעילות של יחידות סייבר משטרתית וכן פעילות של מניעה הכוללת פעילות הסברה, שיטור ואכיפה. המשטרה רואה בחומרה הן את הסחר שמתבצע בקרן רחוב ובאותה חומרה את הסחר שמתבצע באינטרנט ופעילות המשטרה נעשית כנגד כלל התופעה".