קיץ שקט בגזרת גיבורי העל? כן, אבל זה לא אומר שהז'אנר גווע

"ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש"
"ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש"

שנת 2023 הולכת להיות שנה מוזרה עבור גיבורי העל (בכל מולטיוורס שרק תוכלו לחשוב עליו), אבל זה בטח לא אומר שהוליווד ויתרה על הז'אנר ושלא יהיה לנו מה לראות. עשינו קצת סדר בתותחים הכבדים של הקיץ, מ"ספיידרמן: מימד העכביש" חדש ועד ל"פלאש"

לפני עשר שנים הקיץ היה "הזמן של סרטי הקומיקס". כל סרט גיבורי על מהיקום של מארוול הוקרן בקיץ כי זו הייתה העונה של שוברי הקופות – אבל הז'אנר כל כך גדל עם השנים ששתי חברות הענק המרכזיות, Marvel ו-DC, מצאו דרכים להפיק סרט, סדרת טלוויזיה או משחק לכל עונה. אלא שהשנה משהו התהפך, והז'אנר נכנס לתרדמת קלה. זה לא אומר שחסרים לנו תכנים חדשים, אבל מי שאוהב את הז'אנר יצטרך קצת לחפש במה לצפות.

הקיץ של מארוול

רק בחודש האחרון יצא "שומרי הגלקסיה 3" שזכה להמון אהבה. מעריצים רבים חששו שהמעבר של במאי הסרט, ג'יימס גאן, לניהול החברה המתחרה יפגע בסרט השלישי של קבוצת הגיבורים הכי כיפית בגלקסיה, אבל גאן הוכיח שהוא יכול לעשות גם וגם והסרט היה להצלחה ענקית. אלו היו חדשות משמות עבור כל מי שחשש לאחר הכישלון הצורם של "אנטמן והצרעה: קוואנטומניה" – שהיה אמור לפתוח את השלב החמישי ב-MCU לצלילי תרועת חצוצרות, רק שבמקום חצוצרות סיימנו עם קאזו. לאחר ההצלחה של "שומרי הגלקסיה 3" זה רק הגיוני להמשיך עם ספיידרמן. או יותר נכון, ספיידרמנים.

ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (2.6)

הסרט הקודם משנת 2018 היה הצלחה מפתיעה וגם הופעת בכורה מוצלחת ביותר של מיילס מוראלס על המסך. הסרט הצליח להפתיע מכל בחינה: איכות האנימציה, ההומור, הקאסט – כל מה שצריך בשביל לבלוט בקרוב הספיידרמנים שרק הולכים ומתרבים, ולא רק בגלל סדק ברצף החלל והזמן. הסרט השני בסאגת "ממדי העכביש" שם שוב את מיילס מוראלס במרכז הבמה והפעם עם הרבה יותר ספיידרמנים (הפעם כן בגלל סדק ברצף החלל והזמן) והרבה יותר אקשן. 

הפלישה הסודית (21.6, דיסני+)

הפלישה הסודית הוא קו עלילה מאד אהוב על מעריצי הקומיקס ומספר איך גזע הסקרול פולש בשקט לכדור הארץ ומשתלט על עמדות מפתח מרכזיות שם באמצעות היכולת שלהם להתחזות לכל אחד, מעין שילוב בין סיפורים קלאסיים על סוכנים רוסיים רדומים לבין קונספירציות אנשי הלטאה. אז מי אמיתי ומי שתול? אחרי המון שנים שבמהלכן הופיע כדמות משנית או בהופעות אורח, סמואל ל. ג'קסון חוזר לתפקיד ניק פיורי והפעם בתפקיד ראשי. על התסריט אחראי קייל בראדסטריט שבעבר שימש כתסריטאי בסדרה "מר רובוט", כך שתצפו להמון משחקי מוחות וזהויות.

לוקי עונה 2 (6.10, דיסני+)

זה כבר לא באמת קיץ, אבל יאללה, נתגמש כי באמת שאין הרבה אירועים. אחת ההשלכות המרכזיות של תקופת הקורונה היה המעבר של מארוול מעשייה מרובה בקולנוע לעשייה מרובה בטלוויזיה. "וונדהויז'ן" שהייתה התחלה צולעת יחסית עבור הפעילות הטלוויזיונית של מארוול, אך עצם קיומה של הסדרה אפשר לסדרות אחרות לפרוח – שהבולטת בהן היא "לוקי". הסדרה עקבה אחרי אל המזימות הנורדי במסעותיו בין מימדים תוך היכרות עם וריאציות של לוקי והיכרות ראשונית עם מי שהיה אמור להיות נבל הרבה יותר גרוע מת'אנוס – קאנג הכובש. רק שההצגה של קאנג (ג'ונתן מייג'ורס) הייתה יותר טובה מהמימוש שלה בפועל ב"קוואנטומניה", ולאחרונה מייג'ורס גם נעצר באשמת תקיפה של בת זוג לשעבר, מה שמעלה הרבה סימני שאלה לגבי העתיד של מייג'ורס ואולי גם של קאנג עצמו ב-MCU. אבל עד שזה יקרה, כבר תצא העונה השניה של "לוקי", סדרה שהיא מעין שילוב בין ז'אנרים: מצד אחד זה סיפור על מסעות בין מימדיים אבל גם תעלומת רצח בלשית במעטפת מארוולית קלאסית עם עיצוב מעולה. אה כן, וטום הידלסטון. אין עוד מה להוסיף.

סיכום הקיץ של מארוול

מארוול מזיזה את מרכז הפעילות שלה בקיץ הזה לטלוויזיה ואפילו "ברחבי ממדי העכביש" הוא לא בקאנון של היקום הקולנועי המרכזי שלהם. מצד אחד – מבאס, כי תכלס תמיד בא לנו סרט קיץ של מארוול, אבל זה גם מעולה כי זה אומר שרוב תשומת הלב של האולפנים היא על הסדרות ושם ישקיעו יותר. לשתי הסדרות יש את הפוטנציאל לשנות לחלוטין את מאזן הכוחות ב-MCU: האחת אמורה להבהיר לנו מי נמצא ביקום הקולנועי ולאיזה צד הוא שייך, השנייה יכולה להיות בעלת השפעה על הסדר בין המימדים השונים. הקיץ של מארוול אולי לא עמוס במיוחד אבל מרגיש שאחרי הנפילות האחרונות שהיו למארוול עם "קוואנטומניה", "הנצחיים" ועוד כמה כותרים גדולים שהיו אמורים להיות אירועים מרכזיים ביקום של מארוול, טוב להירגע קצת, להאט ולחזור לשים דגש על האיכות. חוץ מזה, באגף הגיימינג בהמשך השנה צפויים לצאת שני משחקים גדולים ומרגשים: האחד Marvel's Spider-Man 2, המשך למשחק שהשיק את יקום הגיימינג של מארוול בשנת 2018 והפך למשחק הספיידרמן הטוב ביותר בהיסטוריה (ולאחד ממשחקי גיבורי העל הטובים ביותר) והשני הוא "וולברין" – עוד משחק שהמעריצים חיכו לו המון המון זמן. יש למה לצפות.

הקיץ של DC

על המתחרה הקצת יותר קודרת של מארוול עברה שנה מעניינת במיוחד. הניהול האמנותי של היקום הקולנועי של DC עבר לידיים של ג'יימס גאן, שעבד גם עם המתחרה על "שומרי הגלקסיה" וגם החיה את מותג "יחידת המתאבדים" אצל הבוסים החדשים שלו. בינתיים, הוא כבר הציג את החזון שלו לשלב הראשון של DC וזה נשמע שאפתני מאד: הסיפור הראשון שג'יימס גאן עובד עליו הוא סופרמן, נקודה רגישה עבור מעריצים רבים. נכון לעכשיו השמועה אומרת שניקולס הולט הוא המועמד המוביל לתפקיד, אם כי שום דבר לא בטוח עד שזה חתום. לצד העובדה שהיקום של DC בפתחו של עידן חדש, צריך גם לעטוף יפה את הסיום של עידן היקום הקולנועי של סניידר שעוד גורר רגליים עד לקו הסיום. לא מזמן הגיע אלינו "שזאם 2: זעם האלים", שכשל ביחס לסרט הראשון והמוצלח יותר, וזה עוד לאחר שבשנים האחרונות ראינו גם את בלאק אדם שהיה רכבת הייפ שהתרסקה לתוך המים וב-2021 את השיעמום האטומי בצורת "ליגת הצדק של זאק סניידר". DC ידעה המון כשלונות, אך היו גם כמה הצלחות מפתיעות, בעיקר בסרטים חריגים ז'אנרית דוגמת "ג'וקר" מ-2019 ו"הבאטמן" של מאט ריבס מ-2022. כך או כך, שנת 2023 היא השנה בה היקום הקולנועי של סניידר יסגר סופית.

הפלאש (15.6)

בדומה ליקום הקולנועי של מארוול, גם DC חוצה יקומים עם "הפלאש". עזרא מילר הידוע לשמצה חוזר לנעליו של ברי אלן/הפלאש, ובסרט עצמו בן אפלק צפוי לחזור לחליפת העטלף, אבל זה לא הדבר המרגש (האמת, זה לא מרגש בכלל, הוא לא היה באטמן טוב) – מה שמעריצים באמת מחכים לו זה שובו של מייקל קיטון, הבאטמן המקורי של טים ברטון, לתפקיד – ציפיה שרק התחזקה כשהאולפנים גנזו את "באטגירל", שם הייתה מתוכננת חזרתו המקורית. באופן מפתיע יחסית להפקה המתוסבכת (מתוסבכת בעיקר לאור ההסתבכויות הפליליות החוזרות והנשנות של מילר), כולם אומרים דברים טובים על הסרט בבימוי אנדריס מוסקייטי, כולל גאן עצמו. האמת, אם בהתחשב בצרות של מילר הוא עדיין שרד את סדרת הביטולים של פרוייקטים שונים ברחבי אולפני WB – כנראה שיש משהו.

בלו ביטל (21.8)

באוגוסט DC מכירים לעולם גיבור על נוסף: החיפושית הכחולה, הזהות הסודית של נער היספני מטקסס שמתחבר עם חיפושית חלל מצרית קסומה שנותנת לו כוחות על. מה שמעניין כאן זה שהסרט עצמו אינו קשור ליקום הקולנועי שקדם לו (DCEU) וייתכן שיוכרז בהמשך כחלק מהיקום הקולנועי של גאן. במה זה תלוי? כנראה בהצלחה שלו. אם ייכשל הוא כנראה יוכרז כפרויקט Elseworlds, או שפשוט יישכח ויעלם מהקאנון.

הארלי קווין עונה 4 (תאריך לא ידוע)

לא ידוע אם העונה הרביעית של סדרת האנימציה של הארלי קווין תצא באמת בקיץ, אבל אפשר רק לקוות שהם יזדרזו – כי מדובר באחת הסדרות הכי טובות שיצאו מהפרנצ'ייז של באטמן. קיילי קוקו ("המפץ הגדול") מדובבת את הארלי קווין בסדרת אנימציה למבוגרים שלא דופקת חשבון לאף אחד ועושה דברים שלא העזו לעשות בעבר. עצם העובדה שמדובר באנימציה מאפשרת ליוצרים להתפרע כאוות נפשם ברכבת הרים של פשע ותיעוב בגות'הם סיטי.

סיכום הקיץ של DC

גם במקרה של DC אנחנו לא מקבלים המון תכנים, אבל הפרויקטים הבאים מעניינים מספיק בשביל לצפות בהם, בין אם מדובר במייקל קיטון חוזר כבאטמן ובין אם מדובר על חיפושית חלל מצרית שיכולה להיות צעד ראשון ולא צפוי ביקום הקולנועי של גאן – שווה לצפות בסיום של היקום הקולנועי הקודם והבעייתי של DC. אם מארוול מתמודדים עם תחילת השלב השישי ביקום הקולנועי שלהם, DC סוגרת פרק ענק בהיסטוריה הקולנועית שלהם וצועדת אל עבר עידן חדש. נותר רק לקוות שגאן לא ייכשל בתפקידו ויצליח להביא תכנים איכותיים שמהווים תחרות אמיתית לענקית המתחרה. בכל מקרה, הסיום הרשמי של היקום הקולנועי הנוכחי צפוי להתרחש בדצמבר עם "אקוומן 2", שלפי גאן צפוי להיות הגשר לעידן החדש.