חצי מהברים שותים אתכם: מבחן מדידת הבירה של Time Out

תושבי ובלייני העיר מתלוננים שהברים עוקצים אותם. חלקם ממציאים הגדרות לא ברורות, וחלקם גם לא עומדים בכמות שהבטיחו. מצוידים בכוס מדידה, ביקרנו השבוע בעשרות ברים כדי לבדוק אם יש בירה בגו. הרוב הגדול נתפס על חם, ומי הצדיקים?

בירה חדשה, פאב ותיק. צילום:shutterstock
בירה חדשה, פאב ותיק. צילום:shutterstock
1 במרץ 2017

חצי הכוס הריקה: לפני כשנתיים סערה הרשת כשעמוד הפייסבוק "שמים סוף לפיינט" העיר תשומת לב הצרכן הישראלי למידת הבירה הלא ברורה שבשמו. הפיינט, מידה שאינה מוגדרת חוקית בישראל ושלה הגדרות שונות ברחבי העולם (473 מ"ל בארצות הברית, 568 מ"ל בבריטניה ו-410 מ"ל אם שואלים חלק מהמקומות כאן), מונהגת עד היום בלא מעט ברים ברחבי העיר. כמו אחיותיה על הקוטג' והמילקי שככה לה מחאת הבירה ושכחנו גם אנחנו, הצרכנים, שכשאנחנו מבקשים "חצי", אנחנו מתכוונים לחצי ליטר בירה מהחבית, ולא שחצי מהברים יעקצו אותנו.

בעקבות טענות של מבלים שלפיהן בברים רבים הדבר הגיע לכדי אבסורד (מקומות שהגישו כוס שעליה סומן 330 מ"ל והתעקשו שמדובר ב410 מ"ל), יצאנו השבוע ל-25 ברים ברחבי העיר, מצוידים בכוס מדידה ובכבד האומלל של כותבת שורות אלה. מכולם ביקשנו "חצי ליטר בירה", ואף שאלנו שוב כדי להיות בטוחים "האם מדובר בחצי?". חלק ענו מיד "כן", אחרים היססו ופלטו לבסוף תשובה חיובית, והיו גם כאלה שהודו: "זה פחות מחצי". כשהגיעה הבירה, ולמרות הפרצופים העקומים של הברמנים, שלפנו את הכוס. ואז התבררה לנו האמת המרה על הטיפה המרה: רק תשעה (!) מהברים שהבטיחו לנו חצי ליטר אכן קיימו. כשהצבנו את הברים מול התוצאות, חלקם נדהמו, חלקם טענו שמדובר בטעות של הצוות, והיו שהאשימו את הספקים. כך או כך, התוצאה היא שמרבית הברים לא הגישו לנו את הבירה שהבטיחו לנו.

אז איך משנים את המצב? מכיוון שאנחנו מאמינים שהדרך לפתרון מתחילה בשקיפות, מצורף לכם בזאת השימושון – מדריך המקומות שבהם ביקרנו, כמה הם הבטיחו וכמה הם קיימו. ומה עוד אפשר לעשות? בחודשים האחרונים הגיעה הסוגיה גם לכנסת. הח"כים יואל חסון ודוד ביטן הגישו הצעת חוק שתחייב מקומות לציין את מידת המשקאות האלכוהוליים בתפריט, כפי שנהוג במקומות רבים בעולם. "כמו שמקפידים על סימון מידה של כל מוצר אחר, כך צריך לעשות גם בתחום הזה", אומר ח"כ חסון. הצעת החוק עדיין מחכה שמשרדי הממשלה יאשרו שבאפשרותם לאכוף את החוק.

וכעת, לתוצאות האמת:

מבחן מדידת הבירה של טיים אאוט

התגובות:


טוטו קארה:
"בתפריט שלנו כתוב 'בירה קטנה' או 'גדולה'. אין הטעיית לקוחות. לפעמים קורות תקלות, יכול להיות שהיה מדובר במלצרית חדשה. אם מישהו מבקש 'חצי', אנחנו אומרים לו במפורש שמדובר ב'גדול' ולאו דווקא בחצי".

פיקוק: "בתפריט כתוב 'גדול' (475 מ"ל) ו'קטן' (350 מ"ל). כנראה שמדובר בטעות אנוש".

שאפה: "אנחנו לא מוכרים חצי, אלא 'גדול' או 'קטן'".

הנסיך בנחלה: "נחדד את הנהלים. בתפריט מצוינים הגדלים של הכוסות, שאינם חצאים, והמחירים שלנו בהתאם".

ביצ'יקלטה: "הכוסות שלנו מכילות 480 מ"ל. אנחנו לא מוכרים 'חצי'. אנחנו מתייחסים לגדלים כ'קטן', 'בינוני' ו'גדול'. אנחנו לא באים לעבוד על אף אחד".

ראמה: "הבירה הוגשה בהתאם לגדלים שכתובים בתפריט. צר לנו על המקרה שאירע. מדובר במקום חדש, וייתכן שבשל חבלי הלידה נפלה הטעות. לא היה רצון לפגוע בלקוחות. המחירים תואמים את שוק הברים השכונתיים".

שפגט: "המקום נפתח מחדש להרצה לפני פחות משבוע. במסגרת השינויים קורות לעתים טעויות של צוות חדש. אין לנו בכלל כוסות חצי, ככה שהאופציה להגיש חצי ליטר אינה קיימת, והמחיר הוא בהתאם. הנושא יטופל באופן מיידי".

תדר: ״אני עובד אך ורק מול חברות האלכוהול שסיפקו את הכוסות. הייתי סמוך ובטוח שאני מוזג נכון, נבדוק את הטענות מול החברה".

דיזי פרישדון: "הכוס היא כוס של 410 מ"ל. אנחנו מציגים את הגדלים כ'קטן' וגדול', וזה לא נעשה מרצון לנצל, זו לא דרך החשיבה שלנו. נעשה את בדק הבית".

ביר גארדן: ״אנחנו מגישים בכוסות של 550 מ״ל. בעבר הגשנו במידת פיינט ושינינו את הנוהל, כי האורחים שמגיעים אלינו חשובים לנו. כמו כן, חשוב לנו לשמור על קצף הבירה״.

בוקסא ורעמסס: "מאז הפתיחה אנו משתמשים באותן כוסות הבירה, שנרכשו מספק גדול ומוכר שעובד עם רוב הברים בעיר. הכוס מכילה, לפי הצהרת הספק והכיתוב על האריזה, 473 מ"ל. אפילו בהחסרת קצף או במזיגה לא מלאה, אין סיבה שהכמות שתימדד תהיה 350 מ"ל. מבטיחים לבדוק את הנושא ולעדכן את מערכת העיתון".

זויפער: "השימוש במושג 'פיינט' הוא טעות של הברמן. אנחנו מציגים אצלנו את הבירה כ'כוס בירה', ולא כחצי או שליש. העניין גם רשום בהתאם בתפריט".

כולי עלמא: "בדקנו את כוסות החצי ולאחר בדיקה הן אכן מכילות חצי ליטר של קיבולת נוזלית. לכן, לא ברורה לנו התוצאה השלילית מניסויכם. ייתכן ועקב המזיגות הרבות שאתם ביצעתם מכלי לכלי, נוצרה הקצפה משמעותית שהובילה לנתונים שלכם. נשמח לשתף את הקוראים שהחומר הוצג לכם בסרטון שצילמנו, המוכיח כי חצי ליטר מים ולאחר מכן גם בירה, נמזגו לכוס וממלאים אותה עד תום. משמע – מידת הכוס הרשומה עליה, אכן מכילה חצי ליטר נוזל. אנחנו ממשיכים להיות הוגנים מול לקוחותינו, שלמים בדרכנו ומזמינים את כולם להגיע ולראות בעצמם את הנתונים. הכולי עלמא מעבר לכל, הינו מקום שנושא על דגלו להנגיש אומנות, הופעות, גלריות ותרבות, אשר מעולם לא גובה כסף בכניסה, בדיוק מתוך המחשבה על קהל המבלים שלו, לא ישחק בדברים מהסוג הזה. חשוב לנו להיתפס כמקום אמין וחברתי בו המבלים מרגישים שווים גם ללא צורך בהוצאות ענק. הנושא ייבדק ויטופל".

אוגנדה: "הנתונים מפתיעים. נעשה בדיקה לראות מה קורה. על האריזות שאנחנו מקבלים רשום 480 מ״ל".

קיי: ״הכוסות שבהן אנחנו מגישים הם של 450 מ״ל ולא של חצי. אין לנו כוונה לרמות את הלקוחות״.

טעות חד פעמית? אי הבנה מול הספק? מבטיחים לשוב ולבדוק בברים בשבועות הקרובים.