מביאים את הסעיף: 10 דברים שאסור להתפשר עליהם כששוכרים דירה

יגעתם ומצאתם דירה בתל אביב? ברכותינו, עשיתם חצי דרך. כדי שהמסע לא ייגמר בסיוט, יש כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם לפני שחותמים על חוזה

(ׁמתוך "חברים")
(ׁמתוך "חברים")

1. מעלית (מקומה שלישית ומעלה)

"קצת כושר לא יזיק", אתם פולטים בנאיביות בעודכם מטפסים במדרגות לדירת החלומות העתידית שלכם שבקומה הרביעית. חכו שתחזרו שיכורים בארבע לפנות בוקר ותשקלו אם עדיף כבר לישון אצל חבר במקום לעלות לקילימנג'רו שהוא ביתכם.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:
חשיפה לדרום: איזו דירה ישיגו לכם 3,000 ש"ח בתל אביב?
עם 4,000 שקל בכיס: דירת שותפים או פרטיות עם קאץ'?
עיריית תל אביב מציגה: חוזה שכירות מומלץ

2. מזגן

חדר בלי מזגן זה כמו שפשפת. כל קיץ רוצים למות מחדש, וכל חורף שוכחים מחדש כמה זה היה נורא. אז אנחנו כאן כדי להזכיר – עדיף דירה בלי מים זורמים מאשר דירה בלי מזגן בגיהינום של יולי־אוגוסט.

 

3. פיקדון

שמענו יותר מדי סיפורים על בעלי בית שמבקשים פיקדון וכשמגיע הרגע והדייר רוצה לעזוב את הדירה הם כבר מוצאים איזה תירוץ, כמו מנעול תקול או דלת חורקת, כדי לדפוק ברז ולא להחזיר את מלוא הסכום. אל תיתנו להם רובים.

4. חלונות

דירות קרקע יכולות להיות מפתות לפעמים – תקרות גבוהות, מראה לופטי, אפשר להכניס את האופניים – אבל הרבה פעמים לא לוקחים בחשבון שרובן דלות בחלונות. בלי כיווני אוויר ואור טבעי אתם מהר מאוד תמצאו את עצמכם עם המק בנחמה.

5. מנגנון העלאה

אידיאלית עדיף להיכנס לדירה שבה בעל הבית מסכים לשמור על אותו שכר דירה לפחות לשנה נוספת. ריאלית – תשכחו מזה. מה שכן חשוב זה שהחוזה לפחות יכלול מנגנון שקובע בבירור את אחוז ההעלאה השנתי (לא יותר משלושה אחוזים).

6. אופציה להארכה

קניתם רהיטים, תליתם תמונות, הזמנתם יועצת פנג שוויי – הדירה מתחילה סוף סוף להרגיש כמו בית. ואז, אחרי שנה בלבד, בעל הבית מודיע לכם שאתם עפים כי הוא רוצה לשפץ. כדי למנוע את אי הוודאות המטרידה הזאת, דאגו שבחוזה תהיה אופציה לשנה נוספת לפחות.

7. סיוד

ברוב החוזים כתוב שהשוכר צריך להשיב את הנכס מסויד, מה שאומר שגם לכם מגיע לקבל אותו מסויד. אין מה להתבייש מבעל הבית – דירה חדשה שנכנסים אליה לא צריכה להיראות כמו ציור של פולוק.

8. מנעול לבניין

אם האופניים שלכם חשובים לכם וגם אם לא בא לכם להיתקל בהומלס מזדמן תופס שנ"צ בחדר המדרגות כל פעם שאתם חוזרים עם הילד מהגן, דרשו מבעל הבית שידאג לנעילת הבניין – עם קודן או עם מפתח.

9. סעיף יציאה

אתם אף פעם לא יודעים לאן החיים ייקחו אתכם, ולכן צריך להשאיר את האופציות המרחביות פתוחות. סעיף יציאה מהחוזה לפני תומו, בהתראה של חודש־חודשיים, הוא קריטי במיוחד אם נכנסתם לדירה עם בן/בת זוג. אתם יודעים, זה נגמר לפעמים.

10. קומת מרתף

לדעתנו הגורם היחיד שיכול היה להפוך את מאט דיימון החמוד לרוצח סדרתי ב"הכישרון של מר ריפלי" זו העובדה שהוא גר בקומת מרתף. השטח שמתחת לאדמה ראוי לעכברים או לסטלנים בהוסטלים מטונפים באמסטרדם, לא לבני אדם מן היישוב.