מבצע סבתא: הוויטנג' משתלט על תל אביב ואתם הבאים בתור

קול גילפרנד. צילום: דין אהרוני רולנד
קול גילפרנד. צילום: דין אהרוני רולנד

כבר אי אפשר להתעלם מגל חנויות הווינטג' והיד השנייה שנפתחות בזו אחר זו בעיר. למה דווקא עכשיו ואיך זה קשור למאבק האקולוגי?

פחות זארה, יותר סבתא, מסתמן כי העתיד שייך לאופנת יד שנייה. בדו"ח השנתי של האתר וחנות היד השנייה האמריקאית ThredUp, בעוד עשור שוק בגדי היד השנייה עתיד לעקוף בשוויו את שוק האופנה המהירה. נראה שהרחוב התל אביבי מאמץ את הרעיון בשמחה: קשה לפספס את גל חנויות היד השנייה החדשות שנפתחו לאחרונה, נוסף על חנויות וותיקות יותר, ביניהן צ'לסי, ביי קילו, אדרת, סקלצקי ורבות אחרות, המדווחות כולן על שינוי בגישה אל בגדים משומשים.

View this post on Instagram

#unitedcolors @buy_kilo

A post shared by Buy Kilo (@buy_kilo) on

"לפני שבע שנים, כשרק פתחתי, אנשים היו נכנסים לחנות, אומרים בגועל 'מה זה יד שנייה' ויוצאים. לא הייתה מודעות", מספר יניב דוייב הבעלים של פלאשבק, לה נפתח לאחרונה סניף אאוטלט חדש במשכנה של מסעדת אורנה ואלה הותיקה. "למרות חוסר המודעות, הבאנו סטנדרט חדש של נגדי יד שנייה נקיים ומסודרים, מה שעזר ללקוחות לראות את הבגדים בצורה אסתטית. היום הקהל מאוד רחב, מנערה תל אביבית בת 14 ועד סבתא מחיפה. כבר אין הגדרה חד משמעית למי זה לקוח של יד שנייה".

יפתח קוך, הבעלים של חנות היד השנייה טרייאנגל שנפתחה לפני כחצי שנה, מאמין שמדובר בקהל ספציפי שלומד לאהוב יד שנייה דרך הרשתות החברתיות. "החנות שלי מתמקדת בלבוש ספורטיבי בעיקר, אדידס ונייקי מניינטיז, כך שמדובר בתיכוניסטיות ותיכוניסטים, עד גיל 24 שמזוהה עם האופנה הזו ורואה אותה באינסטגרם. זה מפתיע לפעמים כמה הם מבינים באופנה מתקופות שונות. יותר ויותר אנשים מגלים את היתרון בוינטג' – כל פריט הוא ייחודי, זה לרוב זול יותר מלקנות בגד חדש. בגד ששרד יותר מעשרים שנה כנראה ישרוד עוד הרבה".

יפתח קוך, טרייאנגל. צילום: דין אהרוני רולנד
יפתח קוך, טרייאנגל. צילום: דין אהרוני רולנד
טרייאנגל. צילום: דין אהרוני רולנד
טרייאנגל. צילום: דין אהרוני רולנד

אחת מהחנויות המסקרנות ביותר שנפתחו באחרונה היא Cool Girlfriend חנות וינטג' ויד שנייה שיושבת בתוך גלריה לאמנות ולמסגור בכיכר מסריק. את החנות הקימה דריה שועלי אחרי שנים בהן עסקה באופנה בעולמות הסטרטאפ. "הפעם הראשונה שנתקלתי ביד שניה הייתה כשבנות דודה שלי שלחו לי ארגזים של בגדים שהן כבר לא לובשות. החוויה הזו של השראה לא צפויה, לפתוח ארגז בלי לדעת מה תקבלי, זה מרגש. בשבילי להיכנס לחנויות וינטג' ויד שנייה זה למצוא את הארגז הזה שוב ושוב".

את קהל הלקוחות שלה ביססה שועלי בחנות ה-Etsy המקוונת שלה. "חנויות פיזיות ניצבות מול קשיים עצומים אל מול העולם האינטרנטי. מכאן הגיעה המחשבה להקים את החנות בתוך גלריית אביב. הקונספט של לקוח שמגיע לגלריה למסגר תמונה ועל הדרך לקנות ג'ינס וינטג' או לקוחה שקנתה מגבות וינטג' והשאירה אותן למסגור, נותן ערך מוסף לחווית הקנייה. יש חיבור מאוד נכון בין האסתטיקה של הגלריה ואסתטיקה של הבגדים והחפצים שאני מוכרת", היא מסבירה.

דריה שועלי בקול גילפרנד. צילום: דין אהרוני רולנד
דריה שועלי בקול גילפרנד. צילום: דין אהרוני רולנד
קול גילפרנד. צילום: דין אהרוני רולנד
קול גילפרנד. צילום: דין אהרוני רולנד

וינטג' דוט קום

חוויית הקניה של פריטי יד שנייה כבר מזמן לא מרפררת לחיטוט בערימה מעופשת של בדים בריח נורא, אלא ספקטרום רחב – מחנויות עמוסות בשווקים, דרך בוטיקים יוקרתיים בהם הפריטים נאצרים בקפידה ועד לאפליקציות ואתרים שמספקים את אותה החוויה בלי לצאת מהבית. האופציה האחרונה מורגשת במיוחד נוכח סצנת הוינטג' והיד השנייה ההופכת פופולרית יותר ויותר אצל משפיענים דוגמת קים קרדשיאן, שבמידה רבה הפכו וינטג' לדבר הכי חם של הרגע בקרב הדור הצעיר. כמה חם? לפי אתר ThredUp, בארצות הברית בלבד חלה עלייה של 46 אחוזים במספר הצעירים עד גיל 24 שקונים יד שנייה.

אחד האתרים הישראלים המעטים שמציע וינטג' אונליין הוא Forget me not המוקפד, שהקימה תבל שטיינבך לפני פחות משנה. "הכל בארץ קורה בדיליי, לכן יש מעט מאוד אתרים ישראלים שקשורים בעולם הוינטג'", היא מסבירה. "אני מרגישה שאנשים כאן יותר שקפטיים בנוגע לרכישה באינטרנט כשמדובר במותג לא מוכר, אבל מדובר ללא ספק במגמת עלייה. הבחירה לפתוח חנות אונליין נבעה מכך שרציתי קהל בינלאומי, וכרגע רוב הלקוחות שלי חיים בחו"ל".

גל העסקים שמתמקדים ביד שנייה קשור במידה רבה גם במודעות ההולכת והגוברת לאיכות הסביבה. הצרכן המודע מתעקש יותר מתמיד להבין את המקור של המוצרים שהוא רוכש. "מודעות סביבתית הפכה להיות מיינסטרימית", טוענת שועלי, "הכיוון הוא לא להוציא כסף על החדש ולתרום למפעלי יזע, אלא להתחיל ללבוש דברים שכבר נלבשו. זה הפך להיות הדבר הנכון. זה הופך לסטנדרט גלובלי".

עם זאת, בגזרה המקומית מדובר בטרנד יותר מנקיטת עמדה. "המגמה האקולוגית מאוד חזקה בעולם, אבל בארץ ההתפתחות של עולם היד שנייה לא נובעת בהכרח מזה", מסביר דוייב. "השוק הישראלי סובב סביב הרצון לייחודיות. לאנשים נמאס להיראות כמו אנשים אחרים, הם מוותרים על פריטים שכולם יכולים להשיג ברשתות האופנה הגדולות ועוברים ליד שנייה, כדי להכריז שיש את זה רק להם".

יפתח קוך, טרייאנגל. צילום: דין אהרוני רולנד
יפתח קוך, טרייאנגל. צילום: דין אהרוני רולנד