משהו קר בלב מדבר: מבשלות בירה שבחרו להשתקע בדרום הקשוח

ליקטנו ארבע מבשלות בירה שבחרו לקיים את חזונו של בן גוריון: לנטוע את חייהם במקומות היותר קשוחים ולהפריח את השממה בנגב. חם חם, אבל הבירה לגמרי צוננת

מפריחות את השממה.
מפריחות את השממה.
30 באפריל 2017

לחיות בנגב או בערבה, מקומות שאינם מוקדי תיירות מובהקים ורחוקים מאזורי הנוחות של המרכז, זה לא עניין של מה בכך. מזג האוויר והריחוק מחייבים את המיישבים להיות יצירתיים ולהתנהל בצורה שונה ממה שקורה במרכז הארץ. העבודה באזורים המרוחקים ממרכזי המסחר ומספקי חומרי הגלם, הפעילות באזורים דלי אוכלוסייה עם קהל צרכנים קטן ותנאי מזג אוויר קיצוניים דורשים פתרונות יצירתיים, אבל יש גם יתרונות: האווירה מיוחדת, קצב החיים רגוע יותר והזן האנושי שונה מזה שתמצאו באזור המרכז. אז בפעם הבאה שאתם יורדים דרומה, סטייה קלה מדרך המלך תביא אתכם לגלות אנשים אחרים ומקומות ששווה לבקר בהם.

מבשלת אייסיס | מושב דקל

היום כששומעים ISIS חושבים על אסלאם קיצוני וזוועות, אבל יש גם כאלה שמשתמשים בשם הזה עוד לפני שהשכנים שלנו עשו בו שימוש. איציק לוי הגיע למושב דקל לפני 20 שנה ולפני עשור החליט לפתוח מבשלת בירה קטנה – אייסיס, על שמו ועל שמה של אלת הדגן המצרית. המבשלה ממוקמת בעוטף עזה ואיציק מסביר כי מדובר בעסק לכל דבר ועניין ושהחיים בדקל הם גן עדן.

מה מתבשל?

פייל אייל – בירה בהירה עם מרירות מעודנת, מחוזקת בכשות צ'כי.
אמבר אייל – מרירה וכשותית.
בלאק אייל – סטאוט מריר, יבש וחזק.
דזרט אייל – IPA כהה ומריר.
פרי סטייל – בירה בהירה עתירת כשות אמריקאי.

איפה קונים?

רוב הייצור בחביות וניתן להשיג בפסטיבלים ובאירועים באזור.

ביקור במבשלה בתיאום מראש בטלפון 6428598־054

מבשלת אייסיס. קשוחה אבל חיובית.
מבשלת אייסיס. קשוחה אבל חיובית.

מבשלת בירצינות | קיבוץ קטורה

ניל חורגין הגיע לקטורה עם משפחתו לפני כ־20 שנה. הם חיו בקיבוץ בצפון והחליטו לרדת דרומה מסיבות אידיאולוגיות. לפני שנשבה בקסמי הבירה עסק חורגין באפיית לחמים. הוא ושני חברי משק נוספים התחילו לבשל בירה והציעו אותה לאורחי המלונית בקיבוץ. הדבר העיקרי שדחף אותם לפתוח את המבשלה היה המחסור במותגי בירה קטנים באזור. חורגין ושותפיו מנסים להכניס לבירה את "הטעם של הדרום"; אחת הבירות שלהם נקראת קול מג'הול ומכילה תמרי מג'הול הגדלים באזור. בימים אלו הם עובדים על פיתוח מתכון שבו ישתמשו בפומלות הגדלות בקיבוץ אליפז הסמוך.

מה מתבשל?

קול מג'הול – בירה מעושנת עם תמרים.
לילה – בירת IPA כהה.
השלישייה – בירה עם שלושה זני כשות.
KOLSCH – בירה בסגנון גרמני שמוצאה בעיר קלן.
בירה עונתית – בכל פעם משהו אחר.

איפה קונים?

חוות נאות, בית התה בקיבוץ לוטן, במרכולית בקטורה ובתיירות בקיבוץ אליפז.

ביקור במבשלה בתיאום מראש במייל curgin@gmail.com

קול מג'הול מן המדבר. מבשלת בירצינות
קול מג'הול מן המדבר. מבשלת בירצינות

מבשלת הערבה | צוקים

הדס, מהנדסת מזון, ואוהד, אגרונום, הם הורים לשלושה ילדים ובוגרי הפקולטה לחקלאות ברחובות. בסיום לימודיהם החליטו לחפש עבודה בערבה ולהתיישב בדרום. במהלך השנים התגוררו השניים ביישובים שונים בערבה עד שמצאו את שאהבה נפשם בצוקים. הצורך בשינוי בער בזוג והוא מיהר למצוא חלל ביישוב ופתח את מבשלת הערבה. אוהד מספר כי בשנים האחרונות הפכה הערבה לאזור תיירות שמשלב אירועים מגוונים, פסטיבלים ומיזמי תיירות שונים, זהו מקום קטן עם תנועה אדירה ופעילות תיירותית. הבירה – קָצרה – נקראת על שמו של אחד הנחלים בערבה, שם המחבר את המותג לאזור.

מה מתבשל?

קצרה ענבר – בירה פירותית עם מרירות בינונית.
קצרה בלונד – בירה בהירה וקלילה, חביבה על אוהבי הלאגרים.
קצרה כהה – בירה בסגנון פורטר כהה.

איפה קונים?

הדס ואוהד מאמינים כי הבירה הטעימה ביותר נצרכת סמוך ככל האפשר למבשלה ולמועד הייצור, לכן הבירה שלהם משווקת בעיקר באזור אילת והערבה. על פי בקשה הם גם יביאו למי שמבקש ואינו תושב האזור.

ביקורים במבשלה בתיאום מראש בטלפון 7202301־052

 

שועלה אמיתית, מבשלת הערבה
שועלה אמיתית, מבשלת הערבה

מבשלת שיטה | ערד

נטע וז'אן הגיעו לבאר שבע בשנת 2004, בעקבות הלימודים באוניברסיטת בן־גוריון. בישול הבירה התחיל כתחביב ומשם הדרך לפתיחת מבשלה הייתה קצרה. הם קבעו את המבשלה ברובע האמנים בערד במקום שאינו משדר תעשייה אלא בוטיקיות. עלויות השכירות הנמוכות היו עידוד משמעותי להחלטה להישאר בדרום ולדבוק בחזונו של דב"ג.

מה מתבשל?

IPA- בירה מרירה וכשותית.
סטאוט-בירה כהה בסגנון אירי.
חיטה-בירת חיטה בווארית.
בקרוב מאוד תהיה גם בירה בסגנון פילזנר.
עוד מבשלים במבשלה, במסגרת בישול חוזי, מותגי בירה פרטיים.

איפה קונים?

מוזה וכפרוצ'קה בערד, פספרטו ביפו ובחנויות המתמחות בבירות בוטיק ישראליות.

ביקורים במבשלה בתיאום מראש בטלפון 6650380־052

תפסה את השיטה. בירה שיטה.
תפסה את השיטה. בירה שיטה.