מדד טיים אאוט: 10 הערים הטובות בעולם (ותל אביב גם)

מתברר שזו העיר הכי טובה בעולם. סן פרנסיסקו (צילום: שאטרסטוק)
מתברר שזו העיר הכי טובה בעולם. סן פרנסיסקו (צילום: שאטרסטוק)

אז איך מרכיבים את מדד Time Out הבינלאומי ומה הופך את הערים הטובות בעולם לכאלה? השנה, כך מתברר, העפילו לטופ הערים שניצלו את מגפת הקורונה כדי להפוך ירוקות יותר, מקיימות יותר, קהילתיות יותר. אז איך הצליחה תל אביב להתברג לעשיריה?

14 בספטמבר 2021

חשבתם שהמגפה תביס את הרעיון של לחיות בעיר. חשבתם כך כי בזמן הסגרים חלקים גדולים מאוד מהכיף, התרבות והחיים החברתיים שמגדירים את חיי העיר פשוט לא היו רלוונטיים. חשבתם שקשה שלא לחוש מחנק בערים הגדולות שלנו כשכל מה שאפשר לעשות זה האנג וצ'יל לבד בבית. אבל טעיתם. הערים שלנו הסתגלו. הקהילות התגבשו יותר מאי פעם. סייענו לעסקים מקומיים לשרוד. עמדנו לצד עולם התרבות. מצאנו דרכים חדשות לעשות פאן.

עכשיו כשרבים מסביב לעולם מגיחים משנה וחצי של סגרים ובידודים ועושים צעדים טנטטיביים בחזרה לסמי-נורמליות, חשבנו שזה זמן טוב להכיר בכל הדברים האדירים שהערים שלנו עשו ב-18 החודשים האחרונים והשקנו מחדש את מדד טיים אאוט הבינלאומי, משאל בין 27 אלף שוכני הערים שבהם מתפרסם "טיים אאוט" בדפוס או בדיגיטל. יחד עם האינפוט של העורכים והכותבים שלנו שקללנו רשימה שמשקפת את דעתם על הערים שבהן הם חיים.

רצינו לגלות איזה ערים שדרגו את עצמן בשנה הזאת, ושאלנו את הקוראים לא רק על סצנת האוכל והתרבות, כפי שאנחנו עושים תמיד, אלא גם על פרויקטים קהילתיים, מרחבים ירוקים וקיימות. חיפשנו את הערים שחשבו לא רק על העכשיו אלא גם על העתיד, כדי להפוך את החיים טובים יותר לנו אבל גם לנכדים שאולי יהיו לנו. והנה התוצאות: הערים הטובות בעולם ב-2021.

1. סן פרנסיסקו: ההיפים צדקו

פרוגרסיבים שולטים בעולם שלנו. מצעד הגאווה 2021 בסן פרנסיסקו (צילום: שאטרסטוק)
פרוגרסיבים שולטים בעולם שלנו. מצעד הגאווה 2021 בסן פרנסיסקו (צילום: שאטרסטוק)

למה אנחנו טובים: סן פרנסיסקו אף פעם לא הייתה עיר חקיינית. כשדברים הפכו ממש קשוחים בשנה האחרונה, העיר פעלה והגיבה עם תקנות הקוביד הכי נוקשות בארצות הברית. זה לא פגע ברוח הקהילתית של אזור המפרץ: עסקים נעשו יצירתיים מאוד כדי לשרוד, ויוזמות חדשניות כמו ה"ניו דיל" העסיקו עובדי מסעדות כדי שיבשלו לנזקקים. שכנים דאגו וטיפלו אלה באלה באמצעות רשתות סיוע מקומיות שקמו לתחייה, ואיזה גאון אפילו תלה מהעצים בעיר צנצנות עם מחמצת כדי לתדלק את כל האופים החדשים.

הלוואי על ערים אחרות: מאות פרקלטים יפהפיים שהוצבו בעיר לשימושם של ברים ומסעדות גורמים לה להרגיש כמו מסיבת רחוב אחת גדולה (ומזג האוויר מאפשר את השימוש בהם לאורך השנה כולה).

אנחנו מובילים את הדרך: בפוליטיקה פרוגרסיבית. מעוז ההיפים לשעבר מוביל את הערים בעולם בקטגוריה הזאת, עם 73 אחוז מהמשיבים שמתארים את העיר ככזאת. סן פרנסיסקו תופסת גם את המקום השני בעולם בקטגוריית הקיימות. (קלרה הוגאן, טיים אאוט סן פרנסיסקו)

2. אמסטרדם: ירוקה ולא מעושנת

האמסטרדמים לא חושבים שהיא מספיק ירוקה. וונדל פארק, אמסטרדם (צילום: שאטרסטוק)
האמסטרדמים לא חושבים שהיא מספיק ירוקה. וונדל פארק, אמסטרדם (צילום: שאטרסטוק)

למה אנחנו טובים: בזמן המגפה, אמסטרדם חשה את היעדרם של חיי תרבות וחברה באופן אקוטי יותר מערים אחרות. אבל העיר ניצלה את הזמן הזה היטב, והתבוננה פנימה על היופי, ההיסטוריה והרוח הקהילתיתי שהפכו אותה מפורסמת, תוך כדי שהיא נשבעת להילחם באטרקציות תיירותיות מפוקפקות של זנות, סמים ושיכרות פרועה שטינפו את המרכז ההיסטורי שלה. רק 47 אחוז מהאמסטרדמים הצביעו על העיר שלהם כ"ירוקה" ורק 27 אחוז כ"בת קיימא", אבל אלה הציונים הגבוהים בעולם בקטגוריות הנ"ל.

הלוואי על ערים אחרות: וונדל פארק. האואזיס העצום במרכז העיר שמארח הכל, מהופעות וג'אם סשנים, דרך תיאטרון ועד ספורט – הפארק הזה הוא באמת הריאות שבאמצעותן העיר נושמת ובעידן הקורונה זה ברור יותר מתמיד.

אנחנו מובילים את הדרך: בכל מה שירוק. אמסטרדם הגיעה שלישית בקטגוריית הקיימות, שלישית בקטגוריה הירוקה ושנייה בקטגוריית "כמה קל לצאת לטיול בטבע". לאמסטרדמים זה לא מספיק. הם רוצים עיר יותר ירוקה ויותר מקיימת. והם יקבלו אותה (דרק רוברטסון)

3. מנצ'סטר: ויש להם גם את רונאלדו

הפסטיבל הבינלאומי במנצ'סטר (צילום: טארניש ויז'ן\ טיים אאוט מנצ'סטר)
הפסטיבל הבינלאומי במנצ'סטר (צילום: טארניש ויז'ן\ טיים אאוט מנצ'סטר)

למה אנחנו טובים: מנצ'סטר היא מקום עם כוח עמידה. בשנה האחרונה בכלל שגשגנו וראינו את הקהילות כאן מתאגדות יחדיו בזמנים הכי קשוחים. המנצ'סטרים הם אנשים גאים מאוד, ולא מפליא ש-71 אחוזים מהם תיארו את העיר כ"יצירתית" במדד השנתי. זה הבית של פקטורי רקורדס, דה פול והסמית'ס, אחרי הכל, וב-2021 אירועים כמו הפסטיבל הבינלאומי של מנצ'סטר או גרייסונ'ס ארט קלאב (של האמן גרייסון פרי) המשיכו להפגין את כוחה של העיר בכל הקשור לאירועי תרבות גדולים ונוצצים. ראינו גם עסקים קטנים נרתמים לטובת עובדי הקו הקדמי ופאבים מתגייסים להעניק אלפי ארוחות לנזקקים מקומיים.

הלוואי על כל הערים: החזון שהקים לתחייה את המועדון החדש "The Factory". הוא ייפתח כבית הקבוע של פסטיבל מנצ'סטר ויציג אמנות, תיאטרון ומוזיקה ברמה העולמית הגבוהה ביותר לאורך כל השנה.

אנחנו מובילים את הדרך: באחלה וייב. לעיר הזאת יש רפיוטיישן של אחת שיודעת להנות, ולא הפתיע אותנו כלל שהגענו למקום הראשון בקטגוריות "חיי לילה", "יצירתיות", "רוח קהילתית", "ידידותיות" ו"קל להכיר את השכנים" (רוב מרטין, טיים אאוט מנצ'סטר)

4. קופנהאגן: שמחה ובת קיימא

תשתקו וקחו את הכסף שלנו. רובע הנמל המחודש, קופנהאגן (צילום: שאטרסטוק)
תשתקו וקחו את הכסף שלנו. רובע הנמל המחודש, קופנהאגן (צילום: שאטרסטוק)

למה אנחנו טובים: דנמרק ידועה כאחד המקומות השמחים ביותר בעולם, אז הגיוני ש-66 אחוזים מהמשיבים בקופנהאגן ציינו שהעיר "מרגיעה" במשאל שלנו. איכות החיים כאן גבוהה באופן כללי, ואין ספק שהיזומות הירוקות בעיר תורמות לשלוות המקומיים: 60 אחוז מאיתנו חושבים על העיר כ"ירוקה". אבל קופנהאגן היא הרבה יותר ממיזמי הקיימות שלה. למעשה, 82 אחוז מתושבי העיר מאמינים שקל לגלות בעיר דברים חדשים ומפתיעים, וכולנו יכולים להרים צ'ייסר של אקוואויט לכבוד זה.

הלוואי על כל הערים: תשתית שבילי אופניים שלא רק מפחיתה מהלחץ על כדור הארץ אלא גם מקצרת את זמני הנסיעה של תושבי העיר.

אנחנו מובילים את הדרך: בכל מה שירוק (אבל ממש, וסליחה אמסטרדם). הבירה הדנית מובילה את מדד טיים אאוט בקטגוריית הקיימות (סורצ'ה מקרורי).

5. ניו יורק: שוב מרגשת, למרות הכל

הכל קורה בברוקלין. ניו יורק (צילום: שאטרסטוק)
הכל קורה בברוקלין. ניו יורק (צילום: שאטרסטוק)

למה אנחנו טובים: אם יש משהו שמגדיר את הניו יורקרים זה העמידות החצופה שלהם. לכן לא מאוד מפתיע שניו יורק קיבלה ציון גבוה מתושביה בדיוק בסעיף הזה במדד טיים אאוט, והגיחה ממנו כעיר "הכי עמידה" מבין ערי צפון אמריקה. מההצלחה המתמשכת של "יוזמת המסעדות הפתוחות" (שהפכה את מדרכות העיר למרכזים קהילתיים תוססים) ועד לתוכנית "מפתח לניו יורק" החדשה (שמעודדת התחסנות ברחבי העיר), גותהאם הצליחה לשרוד ולשגשג במהלך השנה הזאת. לא מעט הודות לגישה האיקונית של העיר, היא מצאה פתרונות יצירתיים לתנאים הבריאותיים המשתנים, ועכשיו הרחובות שלה שוב מלאים באזז.

הלוואי על כל הערים: פארק על אי מלאכותי קטן שמארח אירועים תרבותיים הפתוחים לציבור בחינם.

אנחנו מובילים את הדרך: בלהיות מקום באמת מסעיר לחיות בו. ניו יורק הגיעה ראשונה בקטגוריית המקומות הכי מרגשים לגור בהם ושנייה בקטגוריית "לגלות דברים חדשים". בעיקר אם הם בברוקלין. (וויל גליסון, טיים אאוט ניו יורק)

6. מונטריאול: הקונפורמיזם לא גר כאן

ירוקה, נון-קונפורמית וקהילתית. מונטריאול (צילום: שאטרסטוק)
ירוקה, נון-קונפורמית וקהילתית. מונטריאול (צילום: שאטרסטוק)

למה אנחנו טובים: כשהמגפה הכתה בעולם בשנה שעברה, המונטריאולים התאחדו להיאבק בה. העיר שלנו מפורסמת ברוח הקהילתית שלה, ומול המשבר הכי גדול בדור הזה הראנו כמה רוח כזאת יש לנו, בכמות שכל עיר הייתה מתגאה בה. כמו שברור מאוד מהמוזיקה והפוליטיקה שלנו, קונפורמיות אף פעם לא הייתה באופנה כאן ואלה דווקא ההבדלים שמחברים בינינו: 73 אחוזים מהמקומיים מתארים את מונטריאול כ"מגוונת" מבחינה אנושית ואפילו רבים יותר מהם אומרים שקל לבטא כאן את עצמך. העיר שלנו נמצאת אולי במצב תמידי של בנייה ושיפוצים על רקע מחאות בלתי פוסקות, חורפים קפואים וקיצים רותחים – אבל לפחות יש לנו אלה את אלה.

הלוואי על כל הערים: האמביציה לחתור קדימה עם מגוון של פרויקטים ירוקים חדשניים, כמו למשל התוכניות לאסור כליל על שימוש בפלסטיק חד פעמי והתוכנית להפוך את השדרות במרכז העיר ליערות עירוניים (ג'יי.פי קארווצקי, טיים אאוט מונטריאול)

7. פראג: את הכי יפה בעולם

ארוחה קהילתית לסיום הסגר על הגשר הכי מפורסם בעיר. פראג (צילום: שאטרסטוק)
ארוחה קהילתית לסיום הסגר על הגשר הכי מפורסם בעיר. פראג (צילום: שאטרסטוק)

למה אנחנו טובים: הסגרים הכו בפראג בפתאומיות ובעוצמה – אבל למרבה השמחה לא פגמו ביופיה המרהיב של העיר. למעשה, במדד הנוכחי של טיים אאוט שרו את שבחי יופיה 82 אחוז מהמשיבים בעיר. הפתיחה ההדרגתית של העיר המוזהבת הציגה הזדמנויות אדירות לתענוגות פשוטים שלא היו עולים על הדעת בפראג של טרום המגפה: לערוך פיקניק עירוני המוני על גשר צ'ארלס, להאזין לשירת הציפורים בכיכר העיר העתיקה, ללגום קפה מהורהר ברחובות נטושים. תוסיפו לזה את העובדה שעיר הבירה הצ'כית היא עיר שכיף ללכת בה – 89 אחוז מאיתנו השיבו שקל להסתובב בעיר בלי רכב – ויש לכם את אחת הערים שהכי קל לחיות בהן בעולם.

הלוואי על כל הערים: המרחבים הירוקים של הרובע השישי של פראג – פארקים וגני שעשועים שאפשר לאורך השנה לרוץ בהם, לשבת לקרוא, לערוך פיקניק, לשחק פריזבי או אפילו להחליק על הקרח עם מזחלות.

אנחנו מובילים את הדרך: בלהיראות ממש ממש טוב. מרבית המשיבים תיארו את פראג כ"יפהפיה", יותר מכל עיר אחרת בעולם. כתוצאה מכך הגענו למקום השני גם בקטגוריית העיר הכי מרגיעה.

8. תל אביב: לאכול את העיר בכיף

וואי וואי איזה כיף פה. תל אביב (צילום: שאטרסטוק)
וואי וואי איזה כיף פה. תל אביב (צילום: שאטרסטוק)

למה אנחנו טובים: תל אביב התעוררה מתרדמת הקורונה שלה ורצתה רק דבר אחד: לעשות כיף וכמה שיותר ממנו. עם הסרת מגבלות הקורונה בחודש מאי התפוצצה העיר בשלל פתיחות צבעוניות של מסעדות, ברים ואירועים, מתודלקת על ידי הקאמבק המלא והמבורך של חיי התרבות בעיר ומגובה במדרחובים חדשים שצצו בה בין-לילה בזמן הקורונה, כחלק ממאמצי העירייה החדשים להפחית את תנועת הרכבים במרכז העיר. 81 אחוז מהמשיבים על משאל הקוראים אמרו שתל אביב כיפית, יותר מבכל עיר אחרת במדד טיים אאוט, ובצדק. הכיפיות של תל אביב היא לא רק תכונה עירונית, היא צורך ממשי וכמעט מוחשי של תושביה להנות מהחיים. 70 אחוז מהמשיבים ציינו גם שתל אביב היא עיר שקל לגלות בה דברים חדשים ומפתיעים. זה אשכרה יותר קל מתמיד.

הלוואי על כל הערים: מצעד גאווה כמו שלנו. האירוע המרכזי של חודש הגאווה ביוני, שבועות ספורים אחרי הסרת מגבלות הקורונה, היה עדות מהירה למחויבות של העיר למסיבות וחגיגות, כמו גם לקהילת הלהט"ב שלה. רבבות התכנסו לאורך רצועת החוף כדי לחגוג את השונות, את החופש ואת החיסונים. הכיף חזר לעיר.

אנחנו מובילים את הדרך: באוכל רחוב. תל אביב הגיעה למקום השני בקטגוריית האוכל והשתייה אחרי שנחאי, לא מעט בזכות החומוס והפלאפל המקומיים שמציעים פתרון זול, בריא, משביע וטבעוני לתושבים הרעבים, כמו גם שלל מאכלי רחוב מכל העולם, החל מהטאקו שהפך טרנדי השנה, דרך יצירות לבנטיניות מקומיות כמו עראייס ובוריק, ועד לפיצות נאפוליטניות והמבורגרים עסיסיים ברמה בינלאומית גבוהה. פשוט טעים לחיות בעיר הזאת. (ירון טן ברינק, טיים אאוט תל אביב)

9. פורטו: בשביל זה יש חברים (ותרבות)

גם יפים וגם אופים. פורטו (צילום: שאטרסטוק)
גם יפים וגם אופים. פורטו (צילום: שאטרסטוק)

למה אנחנו טובים: 73 אחוזים מהמשיבים בין תושבי פורטו אמרו שהעיר שלהם אדירה בקטגוריית התרבות – ואפילו בעיצומה של המגפה קשה היה שלא להסכים איתם. לאורך השנה החולפת אמני הגרפיטי האגדיים של פורטו היו עסוקים מתמיד וריססו את הרחובות בצבע שנזקקנו לו, בעוד הגלריות הרבות מספור שלנו שמרו על עצמן אקטיביות במפתיע. במהלך התקופה החלה העיר גם להחזיר שטחי ציבור לתושבים, עם תוספת של מדרחובים והליכתיות, חיזוק תשתית האופניים, הרחבת הטראסות וגנים קהילתיים חדשים. הלכנו לקונצרטים בפארק, קנינו ספרים תחת צל העצים, תמכנו בעסקים מקומיים ותיקים וגילינו חדשים. כמובן שרבים מאיתנו החלו לאפות לחם, עוגות ועוגיות והפכו למקצוענים.

הלוואי על כל הערים: מקום כמו מאוס האביטוס, חלל אמנות פתוח שהחזיק את העיר על גבו בזמן המגפה. בעוד רוב הברים בעיר היו סגורים, המקום הזה היה נווה מדבר תרבותי של הופעות מוזיקה, מופעי דראג, הקרנות סרטים, תערוכות, ערבי שירה וסטנדאפ – עם אחלה פיצה ובירות בוטיק.

אנחנו מובילים את העולם: במציאת חברים חדשים. 62 אחוזים מהמקומיים השיבו שקל להתחבר לאנשים בפורטו, מה שמציב את העיר במקום השני בעולם בקטגוריה זו אחרי מנצ'סטר (אנה פטריסיה סילבה, טיים אאוט פורטו)

10. טוקיו: קורונה? מה זה קורונה?

הנה מקום למצוא בו דברים חדשים. רובע שיבויה בטוקיו (צילום: שאטרסטוק)
הנה מקום למצוא בו דברים חדשים. רובע שיבויה בטוקיו (צילום: שאטרסטוק)

למה אנחנו טובים: מסכת הפנים, האביזר הרשמי וההכרחי של עידן המגפה, הייתה אקססורי נפוץ ומקובל בקרב טוקיואנים הרבה לפני שהקורונה הכתה בנו, וזו גם אולי הסיבה שהחיים כאן לא באמת האטו בשנה האחרונה. רוב מוחץ של 82 אחוזים מתושבי העיר שהשיבו על המשאל ציינו שטוקיו היא עיר נהדרת למצוא בה דברים חדשים – ואם תביטו סביב תשימו לב שאטרקציות ומקומות חדשים נפתחו בה בערימות לאורך 18 החודשים החולפים. 73 אחוז מהמשיבים ציינו גם שזו עיר שמעולה להסתובב בה בלי מכונית. מערכת התחבורה הציבורית הסופר-יעילה של העיר מבטיחה שכל אחד יכול להנות מכך מה שיש לעיר להציע.

הלוואי על כל הערים: שירותים ציבוריים מעוצבים כמו שלנו. לאורך השנה נפתחו ברחבי העיר שירותים ציבוריים מדוגמים ונפלאים שכולם עוצבו בידי ארכיטקטים מובילים. חלקם נראים כמו מיצבים אמנותיים (כמו השירותים ספוני העץ של הסטארכיטקט קנגו קומה), בעוד חלקם היי-טקיים למשעי ומופעלים באופן קולי כמו הכיפה הכל-לבנה של קאזו סאטו (לים צ'י וואה, טיים אאוט טוקיו)

>> אל הרשימה המלאה של 37 הערים הטובות בעולם
>> למה סן פרנסיסקו היא העיר הטובה בעולם