עצמאים? הנה מה שלא ידעתם על הפנסיה שלכם

אם אתם עצמאים אז החל מ־2017 המדינה החליטה גם עבורכם ואתם חייבים להתחיל לדאוג לעצמכם לחיסכון פנסיוני. מה זה אומר ואיך עושים את זה? הנה מה שאתם צריכים לדעת

חופשי זה לגמרי עם פנסיה. צילום: שאטרסטוק
חופשי זה לגמרי עם פנסיה. צילום: שאטרסטוק
21 במאי 2018

תוכן שיווקי | מגדל

איך אמר פעם הדוד בן לפיטר פרקר? כוח גדול מגיע עם אחריות גדולה, ובמקרה של עצמאים מדובר בחופש גדול שמגיע עם אחריות גדולה. קרוב לוודאי שאתם אדונים לעצמכם, יוזמים ומצליחים לבד, וכל הכבוד לכם. אבל להיות עצמאים זה הרבה יותר מלקום בשעה שאתם רוצים ולהכריז על בית הקפה האהוב עליכם כמשרד. להיות עצמאי משמעו לדאוג בעצמכם לניהול הפיננסי העסקי והאישי שלכם, להכנסה חודשית ומשיכת רווחים ולא פחות חשוב לעתידכם הכלכלי והפנסיוני. מה הכוונה בעצם? שגם אתם (נשבעים) תגיעו לגיל שבו תרצו או תיאלצו להפסיק לעבוד, וחשוב שתהיו מוכנים לכך.

אין לכם ברירה, אבל זה טוב. צילום: שאטרסטוק
אין לכם ברירה, אבל זה טוב. צילום: שאטרסטוק

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יותר מ־12 אחוז מכלל המועסקים במשק מתפרנסים היום כעצמאים. חלק גדול מהם, בעיקר עצמאים ברמות הכנסה נמוכות ובינוניות, דואגים להתנהלות היומיומית של העסק שלהם ופחות להפקדת כספים לחיסכון פנסיוני, וחבל שכך. בניגוד לשכירים במשק, שלהם קיים חוק פנסיה חובה משנת 2008, עד לא מזמן עצמאים לא היו מחויבים בהפרשה פנסיונית, מה שיצר פער משמעותי בשיעור ההפרשות לפנסיה בין שתי האוכלוסיות.

מסיבה זו, בין היתר, החליטה המדינה לחייב את העצמאים החל מינואר 2017 לדאוג לעצמם לחיסכון פנסיוני. היום עצמאים חייבים לדאוג לעצמם לקרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח תגמולים לעצמאיים כך כל מי שמגיל 21 ועד 60 פעיל כעצמאי במשך יותר מחצי שנה חייב על פי החוק החדש להפקיד לחיסכון פנסיוני. נכון, מדובר לכאורה במשהו שאתם "מוכרחים" לעשות, והרי כל הסיבה שהחלטתם להיות עצמאיים זה כדי שאיש לא יגיד לכם מה
לעשות.

כל מה שרציתם לדעת פנסיה ועצמאים. צילום: שאטרסטוק
כל מה שרציתם לדעת פנסיה ועצמאים. צילום: שאטרסטוק

במקרה הזה אנחנו מוכרחים לצדד בהחלטה. משפטים כמו "העסק הוא הפנסיה שלי" והאמונה השלמה בכך שתעבדו במרץ עד גיל 90 הם סיכון גדול, והמציאות מראה שחלק גדול מהעצמאים פשוט לא חושבים על העתיד שלהם. נכון, מדובר באקט מעצבן, אבל הוא גורם להרבה מכם להתחיל לחסוך ולצמצם את הסיכוי להגיע לעוני בעת זקנה. כמו אצל אוכלוסיית השכירים, גם כאן גובה ההכנסה שתקבלו בגיל פרישה תלוי בכם. קצבת זקנה מביטוח לאומי היא נמוכה ואינה מאפשרת מחיה ולכן אין דבר כזה להפריש יותר מדי. אתם תצטרכו את הכסף הזה.

איך עושים את זה?

את החיסכון הפנסיוני שלכם אתם יכולים לבצע בשלושת המוצרים שעומדים בפני שכירים – קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל. מי מהם הכי טוב? ובכן, בכל אחד מהם יש פלוסים ומינוסים והתשובה בעיקר תלויה בכם, בסגנון החיים שלכם ובאישיות שלכם.

בכל מקרה, מדובר בשאלה שתוכלו לשאול סוכן ביטוח או חברה שמנהלת קרן פנסיה/קופת גמל. ההצטרפות נעשית ברוב המקרים במסגרת פגישה פרונטלית במסגרתה יהיה עליכם לבחור במסלולי ביטוח בהם אתם מעוניינים, למלא הצהרת בריאות ולחתום על המון (המון) טפסים.

ההפקדה לקרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל לעצמאים יכולה להתבצע באמצעות הוראת קבע, שיק או העברה בנקאית. תדירות ההפקדות יכולה להיות חודשית, רבעונית או שנתית, אך חשוב לוודא זאת עם קרן הפנסיה מראש. לא משנה מה בחרתם – תקדימו לעשות את זה.