מי קובע את צבעי הדגלים בחוף ומה הם אומרים? המדריך המלא

צללנו למים הרדודים ובדקנו עבורכם מה אומרים צבעי הדגלים - מתי אפשר להיכנס למים, האם הים סוער וכמובן מתי להיזהר מהמדוזות?

דגל שחור בחוף התל אביבי (צילום: שאטרסטוק)
דגל שחור בחוף התל אביבי (צילום: שאטרסטוק)
6 ביולי 2017

עונת הרחצה הגיעה ועמה השאלות הבוערות של העונה: איך מנקים חול ממושבי המכונית? איפה אוכלים פה משהו נורמלי? איך שכחנו שוב את המחצלת בבית? וכמובן, למה הדגל אדום, הרי מבחוץ נראה שהמים ממש נחמדים? לפחות לגבי השאלה האחרונה נראה שבעיריית תל אביב־יפו יכולים להשיב על התהייה: "בכל תחנת הצלה בים יש מציל בכיר שקובע מדי יום איזה דגל יונף בתורן של התחנה", מסביר טל פילטר, סגן ראש אגף החופים בעיריית תל אביב־יפו והמציל הראשי של חופי העיר. "הוא לא בוחר את זה לפי מצב הרוח שלו. משרד הפנים, שמפקח על פעילות המצילים, קובע את נוהלי העבודה וגם את ההנחיות לקביעת צבע הדגל. יש שיקולים שונים שקובעים את זהות הדגל, בהם עומק, זרמים, מערבולות, רוחות, גובה גלי הים, תעלות ובורות וכן שובר הגלים במקום. מצילים בכירים הם ותיקים ובעלי ניסיון, כך שהם יכולים לזהות ולסמן בקלות את הצבע הרצוי".

למקרה שלא הקשבתם בתדריך הבטיחות של אימא ואבא אי שם בגיל 3, אלה הם הדגלים: דגל לבן אומר שהרחצה מותרת – רוצו פנימה; דגל אדום מבהיר שהרחצה מותרת בהגבלה, לדוגמה – מותרת באזור מסוים, דגל שחור מצביע על ים סוער ומסוכן והרחצה אסורה.

"אם יש דגל לבן זהו יום רגוע למציל, בלי בעיות מיוחדות. ביום כזה הוא כמעט לא מתערב בניהול המתרחצים. כשיש דגל אדום צריך לשים לב יותר – לפעמים צריך להיזהר לא להיכנס לעומק, לפעמים המציל מונע ממתרחצים לא מספיק טובים להעמיק או מאזורים ספציפיים בחוף שהם מסוכנים והמציל צריך להפריד ולהזהיר עם שילוט או מצופים".

דגל אדום בחוף (צילום: שאטרסטוק)
דגל אדום בחוף (צילום: שאטרסטוק)

עם זאת, גם בדגל לבן יש להיזהר. "דגל לבן לא אומר שהכל בסדר ב־100 אחוז בכל המדדים. תמיד יש סכנה", מדגיש פילטר ומוסיף שבחלקה הגדול מקורה דווקא ברוחצים. "מדי שנה אנשים מגיעים לים בשעות שבהן אין מציל או לחופים ללא תחנת הצלה ומסכנים את חייהם. אנשים נהרגים כל שנה בחופים. אסור לומר 'לי זה לא יקרה' – אם אין מציל לא נכנסים למים".

נוסף על שלושת הדגלים הקלאסיים הצטרף בשנים האחרונות הדגל הסגול שמזהיר מפני מדוזות. "זה פיילוט שהתחיל בשנה שעברה והיה די מוצלח", מסביר פילטר. "גם הדגל הזה מונף בהתאם לשיקול הדעת של המציל – אם הוא מזהה שיש נחיל גדול או אחרי שמספר רוחצים נצרבו". פילטר מסביר שאפשר לברר את צבע הדגל לפני ההגעה לחוף, באמצעות פנייה למוקד העירוני או בבדיקה באתר העירייה.