בצל תחילה, פטריות בכמויות: 9 כללים למנגל הצמחוני המושלם

מנגל צמחוני. צילום: shutterstock
מנגל צמחוני. צילום: shutterstock

באמת שאין צורך בבשר כדי ליהנות ממנגל מעולה על בסיס רכיבים מהצומח. אמיר אהרון מיאמי התגייס להביא לכם את הטיפים הכי טובים למנגל עצמאות כשר ומוסרי במיוחד. הלכנו להדליק את המנגל

1. תפריט והכנות

הכינו תפריט לאירוע: נשנושים, סלטים, ירקות, לחמים קציצות, פירות וכמובן שתייה. תכננו מראש מה אתם מכינים, לפי איזה סדר ואילו כלים אתם צריכים לכל דבר.

2. בצל תחילה

תתחילו בבצל, תמיד וגם לפני ואחרי כל מנה שתעלו על הרשת. המשיכו לקליית פלפלים חריפים ואחריהם את העגבניות שיספגו קצת מהחריפות שהפלפלים השאירו. עכשיו אפשר להניח את החציל והקישואים והנה מונח לפנינו שלל צבעוני ומענג בטעמים גם כמנה עצמאית של סלט קלוי – וגם כתוספת לצד המנות שיבואו בהמשך. את הירקות הקלויים אפשר לתבל בשמן זית, לימון טרי מלח ופלפל שחור. מומלץ להגיש ליד גם עלי כוסברה ופטרוזיליה להשלמת הפסטורליה והרעננות.

3. טופו וסייטן

מה שלא תבחרו לעשות אתם, תנו להם יום קודם הכנה נפשית וטבילה במרינדה עסיסית ומלאת טעמים להתחיל להבין למה אנחנו מצפים מהם. הטופו יוצא הכי מוצלח בקוביות של 2 ס"מ לערך ובשיפוד עם פלפל, עגבניה ובצל. את הסייטן נחתוך לפרוסות בעובי 1-2 ס"מ עוד בהכנה לספיגת טעמים מהמרינדה ונצלה על אש לא גבוהה.

תירס על האש. צילום: shutterstock
תירס על האש. צילום: shutterstock

4. מרינדות מומלצות

 

  • קלאסית: שמן זית ולימון, מלח ופלפל שחור – לערבב היטב עד לקבלת משרה אחיד.
  • יפנית: רוטב סויה, בלסמי, לימון, שמן שומשום – לערבב היטב.
  • הודית: שמן קוקוס, כורכום, כמון, פפריקה מתוקה, פלפל שחור, כוסברה טחונה, פפריקה חריפה. כאן המשחק הוא כמויות. הכמון והפפריקות הם הדומיננטיים, החריפות היא לשיקולכם.

הכינו את המרינדות יום קודם ופנקו את הסייטן והטופו בעיסוי ידני להספגת טעמים. השכיבו אותם לישון לילה במקרר.

5. פטריות

פטריות צריכות טיפול דומה לטופו ולסייטן רק בלי ההשרייה ללילה. אפשר, אבל לא חובה. מה שכן, את הפטריות מומלץ לכסות קצת בצלייה שלא יתפחמו. יש מגוון רחב של פטריות מעבר לשמפיניון הידועות שמתאימות לצלייה על שיפוד, כמו הפורטובלה – האחות הגדולה של השמפיניון שמקבלת מרקם סטייקי במקצת ויש את פטריות היער שהן נהדרות בצלייה ואתם מוזמנים לנסות כל סוג שאתם רואים, אפילו שיטאקי מיובשות אפשר לאחר השרייה במים, סינון וטבילה במרינדה.

6. תפוחי אדמה ובטטות

כולם כבר מכירים תפוחי אדמה ובטטות בנייר אלומיניום מתחת לפחמים. יש מי שכבר ויתר על הנייר המזהם ודואג לקבור מספיק עמוק (אם ניתן) ואז זה מספיק – אבל אפשר גם לצלות את תפוחי האדמה והבטטות ישירות על האש לאחר בישול של 15 דק (ריכוך קל) חיתוך לצ'יפסים עבים. לאחר מכן: צלייה על רשת עם תיבול של כורכום, כמון, פפריקה, פלפל ומלח גס לאחר טבילה במרינדת שמן זית.

ממנגלים. צילום: shutterstock
ממנגלים. צילום: shutterstock

7. קציצות (המבורגרים וקבבים)

יש כבר מבחר ראוי ומכובד של קציצות מכל הסוגים והסגנונות מוכנות מראש – רק להניח על הרשת, להעביר בצל, לשמן קצת ואולי עדיף להשתמש במכסה חלק מזמן הצלייה שלא ייחרך מידי. אז ניתן מתכון אחד קל ופשוט בלי הסברים: השרו עדשים אדומות לשעה, סננו ובשלו עם 1.5 מים למשך 15 דקות. ערבבו היטב לקבלת ממרח אחיד, תבלו בכמון, כורכום ופלפל שחור, הוסיפו מעט ירק קצוץ ויש לכם בסיס להכנת קציצה/קבב טבעוני שעליו תוכלו להוסיף כל ירק שתבחרו. אינסוף אפשרויות הום מייד – וזה שלכם לגמרי.

אמיר אהרון. צילום: אופק בירנבאום
אמיר אהרון. צילום: אופק בירנבאום

8. פיתה על האש

מרכיב חשוב בכל מנגל הוא הפיתה, אליה יוצקים את כל התוכן. אז כדאי שתהיה פתייה טרייה ועל מנת להכניס אותה לאווירה אפשר להניח על הרשת פיתה משומנת קלות בצד הפנימי עד להשחמה קלה. הוציאו אותם לקערה וכסו.

9. פירות

בסופו של דבר, הכי מרענן בסיפור יהיו הפירות. בין אם בסלסלה צבעונית וגולמית ובין אם נבחר להכין סלט פירות מושקע – על המתיקות של הפירות בסוף המנגל לא נוותר. אבטיח הוא בוודאי הפרי המועדף להחזרת נוזלים ומתיקות לגוף לאחר פעילות צליינית מאומצת, אננס טוב תמיד ירשים וענבים יזללו בתאווה אבל ממש עכשיו זו שיא עונת השסקים ותותי עץ ואם יתמזל מזלכם וזכיתם להכיר עץ שופע בסביבת הצלייה – זו יכולה להיות אחלה דרך לפעילות קטיף מעצימה.

מהמטבח ההודי-צמחוני של אמיר תוכלו להזמין עד הבית דרך אתר יאמי