בין מזרח למערב

סיור בקו התחתית U2 המחבר בין מרכז מזרח ברלין לזה של מערבה מאפשר הצצה מעניינת אל העיר שחוברה לה יחדיו

כנסיית וילהלם קייזר (צילום: shutterstock
כנסיית וילהלם קייזר (צילום: shutterstock
20 באוקטובר 2013
סיור בקו התחתית U2 המחבר בין מרכז מזרח ברלין לזה של מערבה, דרך רובע Potsdamer Platz החדש, חושף את הניגוד כמו גם את הדמיון בין שני חלקי העיר, ומאפשר הסתכלות מעמיקה ומקיפה אל העיר שחוברה לה יחדיו.

נתחיל ב־Zoologischer Garten (גן החיות), הנקרא גם תחנת Zoo. זהו המרכז של מערב ברלין. אתרים בקרבת התחנה: Kaiser Wilhelm Ged – כנסיית הזיכרון על שם הקיסר וילהלם, שנשארה בהריסותיה לזכר מוראות המלחמה; גן החיות עצמו ומוזיאון הצילום. שדרת הקניות הנוצצת Kurfürstendamm מתחילה שני רחובות מדרום לכאן.

התחנה הבאה בנסיעה מזרחה, Wittenbergplatz, שוכנת בבניין אר־נובו משוחזר, סמוך לחנות הכלבו הענקית KaDeWe. בכיכר עצמה מתקיים שוק איכרים בימים שלישי־שישי. תחנת Nollendorf Platz מובילה לאזור הגייז של מערב העיר, אשר Motzstrasse הוא הציר העיקרי שלו. לאורך רחוב Massenstrasse יש בתי קפה ובוטיקים, ובכיכר Winterfeldplatz מתקיים שוק נהדר בימי רביעי ושבת.

לחובבי אריך קסטנר: רוב עלילת "אמיל והבלשים" מתרחשת סביב כיכר Nollendorfplatz. בכתובת Kmüthener Strasse 38, נמצא פעם אולפן ההקלטות בעל הייחוס Hansa, שבו הקליטו U2 את "אכטונג בייבי" ודיוויד בואי את " Heroes". היום פועל שם אולם לקונצרטים קאמריים קטנים.

מתחנת Stadtmitte, אחת היציאות היא ל־Friedrichstrasse, רחוב השופינג המרכזי במזרח ברלין, קרוב לגלרי לאפייט, השוכן בבניין יפהפה. ממשיכים מזרחה ויורדים ב־Klosterstrasse. ממזרח לכאן נמצאים השרידים של חומת ברלין העתיקה יותר, זו מימי הביניים. עתיק קצת פחות הוא הפאב Zur Letzten Instanz, מהמאה ה-17.

הכיכר מעל תחנת אלכסנדרפלאץ היא לבה של ברלין המזרחית. מגדל הטלוויזיה וה־Weltzeituhr ("שעון הזמן העולמי") משנות ה־60 המעטרים אותה מזכירים את ימי הקומוניזם.

מגדל הטלוויזיה (צילום: shutterstock)
מגדל הטלוויזיה (צילום: shutterstock)

הקו ממשיך צפונה ובהתחנה הבאה, Senefelderplatz, הליכה קצרה לאורך Kollwitzstrasse תוביל לשכונה מלאת השיק שמסביב ל־Kollwitzplatz.

בהמשך, תחנת Eberswalder Strasse נמצאת בהצטלבות של כמה צירים ראשיים.
Kastanienallee ו־Danziger Strasse מובילין לשפע של בתי קפה, ברים ומסעדות. זהו המקום המושלם לסיים בו את היום, או להתחיל את הערב.