ברצלונה: סיפורים עירוניים

מתאי וידוי בקתדרלות ועד בתי זונות, מסמטאות מימי הביניים ועד פארקים תעשייתיים מודרניים, תהילתה של ברצלונה והלכלוך שלה זכו לחיי נצח בעשרות ספרים וסיפורים

סגרדה פמילייה (צילום: טיים אאוט)
סגרדה פמילייה (צילום: טיים אאוט)
22 באוקטובר 2013

סיור ספרותי מקיף של העיר ייקח שבועות, אבל הסיור שלפניכם מאפשר לכם להקיף ביום אחד את האטרקציות העיקריות, בהליכה מ-Born אל עבר Gracia.

הסיור מתחיל ב-Born, בבזיליקה Santa Maria del Mar, מוקד רב המכר האחרון מאת אילדפונסו פלקונס, "בקתדרלה ליד הים" – מותחן המתרחש בימיי הביניים בעת בניית הבזיליקה. ארנו אסטניול הצעיר מצטרף לגילדת הסתתים ועוזר לבנות את הכנסייה, בזמן שאחיו המאומץ חואן מוסמך להיות כומר ומצטרף לאינקוויזיציה. כשארנו מתאהב ביהודייה אסורה (Mar , ים בספרדית) הוא מובא למשפט לפני אחיו, ועומדים להוציאו להורג בדיוק כשבניית הקתדרלה שהוא אוהב כל כך כמעט ומסתיימת.

מכאן פנו ל-C/Canvis Vells וממנו ל-Pla de Palau ועלו על קווי האוטובוס 59 ,64 או 157 עד לתחתית La Rambla. כשגבכם לים הBarri Xines (הרובע הסיני) יימצא לשמאלכם. האזור השתנה מאוד מאז שנות השלושים של המאה הקודמת, כשז'אן ז'נה הסתובב ברחובות כנער בין "זונות, גנבים, סרסורים וקבצנים" שמצאו את דרכם לספר זכרונותיו "יומנו של גנב".

מ-La Rambla- לכו לקצה C/Arc del Teatre הצר, עד ל-Placa Jean Genet, היכן שז'נה חלק מיטה באכסניה עם "שישה נוודים אחרים", כולל המאהב שלו סלבדור, וסרסור בעל יד אחת בשם סטיליטנו. באזור הזה הסתובב גם פפה קרוואליו, הבלש בסדרת הספרים המפורסמת של מנואל ואסקס מונטלבן.

המשיכו ללכת מ Placa Jean Genet לאורך Avda Drassanes אל Rambla de Ravel עד לכיכר שנקראה על שמו של מונטלבן בפברואר 2009. הכיכר נמצאת צעדים ספורים מהדירה שבה נולד וגדל, אם כי קשה להאמין שהסוציאליסט העיקש היה מעריך את הקרבה למלון Barcelo היוקרתי.

אולי דרך טובה יותר לכבד את זכרו תהיה לקפוץ לדלת ליד ולטרוף ארוחת דגים במסעדה האהובה על קרוואליו, Casa Leopoldo  (C/Sant Rafael 24) . בקצה העליון של Rambla de Ravel פנו ימינה ל-C/Hospital, וכשאתם מגיעים שוב לLa Rambla- פנו שמאלה.

כאן, בספרו "מחווה לקטלוניה", תיעד ג'ורג' אורוול את חלקו במלחמת האזרחים ואת לחימתו בחפירות למען מפלגת Poum הטרוצקיסטית. במאי 1937 בילה אורוול שלושה ימים על הגג של Teatre Poliorama (בית מס' 115) והגן על מפקדת המפלגה מה-Guardia Civil שהתבצרה בתוך Café Moka, שיגרסה מודרנית שלו נמצאת ממול, בית מס' 126. "אני חושב שמעט מאוד חוויות יכולות להיות יותר מחליאות, יותר מפכחות או, בשורה התחתונה, יותר מורטות עצבים מאשר הימים הנוראיים האלה של לחימה ברחוב", כתב אורוול על ימיו בברצלונה. פנו מ- La Rambla ל- C/Canuda פנו ימינה ב-Portal del Angel  והמשיכו ל-Gothic Catedal. תא וידוי מוקף בתיירים הוא המיקום המופיע של אחת מסצנות המין המצחיקות ב"גודל האסון" של קים מונזו. צאו מהקתדרלה, רדו ב-Sever C/Sant ופנו ימינה ל-Placa Sant Felip Neriואם אתם זקוקים לכוס קפה בשלב זה של הסיור, חזרו ל-C/Canuda ושבו בבית הקפה של ספריית Ateneu שמוזכרת בספר.

חזרו לקתדרלה, תמשיכו הלאה, פנו ל-Via Laietana ותגיעו ל- Plasa de Sant Jaume. מכאן קחו את קו 4 של המטרו ל-Passeig de Gracia, החליפו לקו 2 ורדו ב-Sagrada Familiaהמקדש באיקוני של גאודי הוא מקום ההתרחשות של השיבוט האחרון של צופן דו וינצ'י: "מפתח גאודי" מאת הסופרים המקומיים אסטבן מרטין ואנדראו קראסנה. לפי הספר גאודי היה חבר במסדר מסתורי ששומר על פריט קדושה עתיק.שנים אחרי שחברי כת מתחרה דחפו את גאודי מתחת לגלגלי החשמלית. גיבורי הספר (שאחד מהם הוא מתמטיקאי וכמובן גם סייף מעולה) מחפשים רמזים למסר שהוא השאיר בתוך המבנה המרשים שלו.

קפה בשכונת גרסייה (צילום: טיים אאוט)
קפה בשכונת גרסייה (צילום: טיים אאוט)

ובחזרה למטרו. קחו את קו 2 ל-Diagonal, החליפו לקו 3, רדו ב-Fontana ולכו לאורך C/Asturies עד שתגיעו ל-Placa del Diamant. בכיכר הזאת התרחשו כמה מהסצינות החשובות ב"כיכר היהלום" מאת מרסה רודורדה, אחד מהרומנים הקטלאניים הגדולים בכל הזמנים. כאן נטליה וקימט נפגשו והתאהבו לפני פרוץ מלחמת האזרחים, ופסל הברונזהLa Colometa  ("יונה קטנה") מראה את נטליה מבריחה את היונים של קימט, המסמלות את סבלה.

את הסיור תוכלו לסיים ב-Bar Diamant הפינתי (C/Asturies 67), ובקריאה של הספר ששם את שכונת Gracia ואת העיר כולה על המפה הספרותית.