אירועים ופסטיבלים בהונג קונג

לוח האירועים של הונג קונג צפוף מאוד, משלב בין תרבות המזרח הרחוק והמערב וכולל שפע של הזדמנויות לחוויה חד פעמית

פסטיבל Cheung Chau (צילום: אימג'בנק/gettyimages)
פסטיבל Cheung Chau (צילום: אימג'בנק/gettyimages)

בדומה לעיר עצמה, לוח האירועים של הונג קונג צפוף מאוד, משלב בין תרבויות שונות ועולה על גדותיו בניגודים והפתעות. הפסטיבלים הסיניים המסורתיים החשובים קשורים ללוח השנה הירחי. הפסטיבלים הפואטיים והעשירים הללו, שלעתים קרובות מבטאים התחדשות וסגידה לאבות, מתבססים על פולקלור כפרי עממי ועל טקסי המסורות הטאואיסטיות, הבודהיסטיות והקונפוציאניות.

בנוסף לחגים הסיניים, הונג קונג שמכירה בעברה הקולוניאלי ובמוסדות הרב-תרבותיים שלה חוגגת את החגים המערביים העיקריים. אמנם מרבית הקהילה הסינית לא מייחסת משמעות דתית לחג המולד או לפסחא, אך אלה עדיין נחשבים חגים ציבוריים.

(Dragon Boat Festival) Tuen Ng

פסטיבל זה בן 2,000 שנה הוא אחד האירועים השנתיים המלהיבים ביותר בהונג קונג. סירות דרקון באורך 10 מטר שבכל אחת צוות של 20 חותרים, מתחרות לקול הלמות תופים וקריאות הצופים. הפסטיבל מציין את מותו של גיבור לאומי סיני פופולרי, Qu Yuan, שבמאה השלישית לפנה"ס הטביע את עצמו במחאה נגד הממשלה המושחתת. האגדה מספרת שכשהגיבור השליך עצמו למי הנהר, תושבי העיר מיהרו להצילו, הלמו בתופים כדי להבריח את הדגים והשליכו כופתאות לנהר כדי למנוע מהם לאכול את גופתו. כיום אוכלים אורז וכופתאות בשר לזכר הסיפור ואילו המירוץ מסמל את המאמצים להציל את Qu Yuan.

כתובת: לאורך הנהר, ניתן לראות את הסירות באברדין, צ'אי ואן, שה טין, טאי פה ובסטנלי

תאריך: יוני

פסטיבל Dragon Boat (צילום: אימג'בנק/gettyimages)
פסטיבל Dragon Boat (צילום: אימג'בנק/gettyimages)

Cheung Chau Bun Festival

זהו ללא ספק פסטיבל הלחמניות היחיד בעולם. הפסטיבל מתקיים באי צ'ונג צ'או והוא מוקדש לשלום, התחדשות, הרמוניה ו… לחמניות.

במהלך הפסטיבל מקימים מול מקדש Pak Tai שלושה מגדלים מבמבוק, המייצגים את השמים, כדור הארץ ואת האדם. הלחמניות שעליהן מוטבעים סמלים ורודים, אמורות לשמש כמנחות לרוחות הרפאים של שודדי הים. כמו כן, מחלקים לחמניות לקהל המחכה בסבלנות. ההיי לייט של הפסטיבל הוא תהלוכה גדולה של ילדים הצועדים על מקלות שמוסתרים כמעט לגמרי מתחת לתחפושותיהם, כך שהם נראים כהולכים באוויר.

מומלץ לקנות כרטיס חזרה למעבורת.

כתובת: האי Cheung Chau

תאריך: אפריל

לחמניות החג בפסטיבל Cheung Chau (צילום: אימג'בנק/gettyimages)
לחמניות החג בפסטיבל Cheung Chau (צילום: אימג'בנק/gettyimages)

Mid-Autumn Festival / Chinese Moon Festival

האמונה היא כי ביום זה הירח הוא העגול ביותר, הבהיר ביותר והגדול ביותר בשנה. זהו פסטיבל לחגיגה משפחתית, ונהוג להביא לכל בני משפחתך  עוגות מיוחדות שנקראות עוגות ירח. בחנויות נמכרים פנסי נייר בכל הצורות והצבעים וההורים לוקחים את ילדיהם לנקודות תצפית כמו פסגת ויקטוריה שם הם מדליקים את הפנסים. זהו מחזה עוצר נשימה.

כתובת: רחבי האי

תאריך: ספטמבר

פסטיבל הירח (צילום: אימג'בנק/gettyimages)
פסטיבל הירח (צילום: אימג'בנק/gettyimages)

חג המולד

לנסוע בסירה לצידו השני של הנמל או לשוטט ב-Tsim Sha Tsui East esplanade – אלה הן חוויות מהממות בתקופה שלפני חג המולד. הונג קונג מקבלת את פני החג בתצוגה מרהיבה של אורות וקישוטים. מרכזי הקניות מקושטים בכדורי כסף ובשרשראות צבעוניות וגורדי שחקים שלמים הופכים לפנסי ניאון ענקיים של חג המולד. הבניינים המרשימים ביותר בהונג קונג מתמלאים אורות וצבעים בניסיון להתעלות זה על זה. כמה שבועות לאחר מכן משנים הרבה מהאורות של חג המולד את ייעודם ומשמשים כקישוטים לשנה החדשה הסינית, ואז באורח פלא סנטה קלאוס הופך לאל הסיני המסמל שגשוג.

תאריך: לקראת ה-25/12

Chinese New Year

השנה החדשה הסינית היא הפסטיבל הגדול ביותר בלוח השנה, והחג הציבורי הנמשך 3 ימים כרוך בהכנות מרובות ובריטואלים. בתי עסק (לרבות מסעדות) נסגרים, משפחות חוצות את הגבול כדי להתאחד עם בני משפחתם, וזו הפעם היחידה בשנה שהמוכרים בדוכני הרחוב סוגרים את הבאסטה ויוצאים לחופש. בערב החג המוני אנשים מחייכים מטיילים ברחובות. ויקטוריה פארק הופך לשוק ענקי ושווקי הפרחים במונג קוק מוצפים במשפחות הקונות עצים של תפוז סיני, נרקיסים וערבה דו_גונית המסמלים התחלות חדשות, שגשוג ומזל טוב. ילדים וצעירים לא נשואים מקבלים Lai see (שטרות חדשים בתוך מעטפות אדומות) ואנשים מברכים זה את זה באיחולי "kung hei fat choi" (איחולי שגשוג) כשהם מבקרים חברים ומשפחה.

תחפושות לראש השנה (צילום: shutterstock)
תחפושות לראש השנה (צילום: shutterstock)

אף שהחג הוא בעיקר חג משפחתי, יש כמה דברים שגם המבקרים פה יכולים ליהנות מהם – תצוגות תאורה פנטסטיות, קישוטי עששיות מדהימים מחוץ למרכז התרבותי ב-Tsim Sha Tsui וביום הראשון של השנה החדשה יש תהלוכה בסנטרל והזיקוקים מעל נמל ויקטוריה (בערבו של היום השני של השנה החדשה) הם פשוט עוצרי נשימה!

תאריך: סוף ינואר / תחילת פברואר