לונדון – מאז ועד היום

לקחו ללונדון 2,000 שנים להפוך מבסיס רומי נידח לאחת מבירות התרבות של אירופה. איך זה קרה?

14 באוקטובר 2013

הבירה התוססת של בריטניה היא שילוב בין ישן וחדש, מסורת וקדמה, הקפדה על מורשת והשתנות מתמדת. העיר, שצמחה מבסיס רומי נידח לפני כמעט 2,000 שנה, היא כיום המטרופולין הגדולה ביותר באיחוד האירופי והיריבה הנצחית של פריז וברלין על התואר "בירת התרבות האירופית".

לונדון כמעט נחרבה מספר פעמים במשך קיומה ע"י מגפת הדבר שהתפרצה במאה ה-14 וב-1665 שוב והפצצות גרמניה הנאצית על העיר במלחמת העולם השניה ("הבליץ"), אך המפורסם שבאסונותיה הוא השריפה הגדולה שפרצה ב-2 בספטמבר 1666, נמשכה שלושה ימים וכילתה ארבע חמישיות מהעיר (אומנם השריפה  איפשרה למתכנני העיר לעצבה מחדש כעיר מודרנית מתוכננת להפליא, אולם עקב קוצר הזמן, תוכננה לבסוף העיר על קווים דומים לאלה שהיו בה במקור. הפעם המבנים נבנו מאבן ולא מעץ ואז גם נבנו הגשרים המחברים את הגדה הדרומית עם מרכז העיר, מה שהקל על ההתיישבות מחוץ למרכז).

ברוכים הבאים למילניום החדש

מאז תחילתו של האלף החדש ולאחר עליות ומורדות (כולל ירידה מתמדת בערך הליש"ט), העיר עוברת מספר שינויים; העובדה שלונדון זכתה לארח את המשחקים האולימפיים ב-2012 משפיעה בעיקר עלפני העיר שזכתה לשיפורים ופתיחת מקומות חדשים(ביניהם תוספות ענק ל- Tate Modern וה-British Museum וכן עולם הים – האקווריום של לונדון, שזכה לשיפוץ יסודי ועוד). מרכז העיר המפורסם עבר שינוי מהותי וכיכר טרפלגאר הפכה למדרחוב. זיהום האוויר בעיר הולך וצונח כתוצאה מהחמרת התקנות לגבי כניסת מכוניות פרטיות לעיר, והתושבים מסוגלים לשבת בקיץ על שולחנות בתי קפה בחוץ וליהנות מאוויר מעט פחות רעיל.

על גדות התמזה (צילום: טיים אאוט)
על גדות התמזה (צילום: טיים אאוט)

הצד השני של המטבע הוא עומסי תנועה, יוקר מחייה וזיהום אוויר. העובדה שרבים מתושבי העיר והפרברים מעדיפים להשתמש היום בתחבורה הציבורית ולא לשלם 5 ליש"ט בכדי להיכנס עם האוטו לעיר, גרמה לעומסים כבדים. בנוסף לבעיות הללו, מחירי הדיור בעיר עלו באופן ניכר ולונדון נחשבת לאחת הערים היקרות בעולם מבחינת יוקר המחייה.

ועדיין, גם בשביל התושבים, ובעיקר בשביל התיירים, לונדון היא אחת הערים המעניינות והמהנות בעולם.  העיר מציעה חוויית שופינג עם חנויות קונספט מרהיבות עמוסות בפריטים במהדורה מוגבלת, שמופיעות ונעלמות ברחבי הבירה. היא גן עדן לאוהבי התיאטרון עם הצגות ומחזות זמר המציגים שחקנים בעלי שם עולמי, היא מקום מושבן של להקות שהשאירו חותמם בעולם והיא בית חם לאוהבי האמנות באשר הם.

לונדון היא עדיין אותו מטרופולין צפוף, מבולגן ונאהב כמו שהיתה מאז ומעולם.