לונדון – מאז ועד היום

נדרשו ללונדון 2,000 שנה להפוך מבסיס רומי נידח לאחת מבירות התרבות של אירופה ולממלכת הפיש אנד צ'יפס. איך זה קרה?

צילום: Shatterstock
צילום: Shatterstock
4 בדצמבר 2014

הבירה התוססת של בריטניה היא שילוב בין ישן וחדש, מסורת וקדמה, הקפדה על מורשת והשתנות מתמדת. העיר, שצמחה מבסיס רומי נידח לפני כמעט 2,000 שנה, היא כיום המטרופולין הגדולה ביותר באיחוד האירופי והיריבה הנצחית של פריז וברלין על התואר "בירת התרבות האירופית".

לונדון כמעט נחרבה כמה פעמים במגפות דֶבר שהתפרצה במאה ה־14 וב־1665, בהפצצות גרמניה הנאצית על העיר במלחמת העולם השנייה (הבליץ), אך המפורסם שבאסונותיה הוא השרפה הגדולה שפרצה ב-2 בספטמבר 1666, נמשכה שלושה ימים וכילתה ארבע חמישיות מהעיר.

השרפה אפשרה למתכנני העיר לעצבה מחדש כעיר מודרנית ומתוכננת להפליא, אולם עקב קוצר הזמן נבנתה לבסוף העיר על קווים דומים לאלה שהיו בה במקור, אלא שהפעם המבנים נבנו מאבן ולא מעץ. לאחר האסון הוצבו הגשרים המחברים את הגדה הדרומית עם מרכז העיר אשר הקלו על התרחבותה של לונדון.

ברוכים הבאים למילניום החדש

מאז תחילתו של האלף השלישי ולאחר עליות ומורדות (כולל ירידה מתמדת בערך הליש"ט), העיר עוברת כמה שינויים. העובדה שלונדון זכתה לארח את המשחקים האולימפיים ב־2012 משפיעה בעיקר על פני העיר שזכתה לשיפורים ופתיחת מקומות חדשים (בהם תוספות ענק ל- Tate Modern ול-British Museum, עולם הים – האקווריום של לונדון – זכה לשיפוץ יסודי ועוד.

מרכז העיר המפורסם עבר שינוי מהותי וכיכר טרפלגאר הפכה למדרחוב. זיהום האוויר בעיר הולך וקטֵו כתוצאה מהחמרת התקנות לגבי כניסת מכוניות פרטיות לעיר, והתושבים מסוגלים לשבת בקיץ על שולחנות בתי קפה בחוץ וליהנות מאוויר קצת פחות רעיל.

הצד השני של המטבע הוא עומסי תנועה, יוקר מחיה וזיהום אוויר. העובדה שרבים מתושבי העיר והפרברים מעדיפים להשתמש היום בתחבורה הציבורית גרמה לעומסים כבדים. נוסף על הבעיות הללו מחירי הדיור בעיר עלו באופן ניכר, ולונדון נחשבת לאחת הערים היקרות בעולם (היי, אנחנו מזדהים!).

ובכל זאת, לונדון היא אחת הערים המעניינות והמהנות בעולם – לתושבים ובעיקר לתיירים. העיר מציעה חוויית שופינג עם חנויות קונספט מרהיבות עמוסות בפריטים במהדורה מוגבלת, שמופיעות ונעלמות ברחובותיה. היא גן עדן לאוהבי התיאטרון הודות לאינספור הצגות ולמחזות זמר. היא מקום מושבן של להקות שהשאירו חותמם בעולם. היא בית חם לאוהבי האמנות באשר הם.

בקיצור, לונדון היא עדיין מטרופולין צפוף, מבולגן ונאהב, כמו שהייתה מאז ומעולם. תביאו לנו סוביניר!