אבק של כוכבים: ביקור בווסט הוליווד והוליווד

הכוכבים והסרטים כבר לא כאן, אבל הזוהר נשאר לעד

הוליווד (צילום: shutterstock)
הוליווד (צילום: shutterstock)
31 באוקטובר 2013

הוליווד. מה לא נאמר עליה. אמנם, מעמדה דעך עם השנים, אך עדיין היא מציתה דמיון ומושכת אליה תיירים רבים, הבאים לתור אחר תור הזהב של תעשיית הקולנוע האמריקאי.

וסט הוליווד

מאז 1984 וסט הוליווד היא עיר עצמאית ש-Santa Monica boulevard היא הדרך הראשית שלה. רצועת Sunset  – בקטע Santa Monica boulevard בין Doheny Drive ל-Laure Canyon – הוקמה ב-1924, ומאז שנות ה-30 היא מרכז הפנאי וחיי הלילה של הוליווד.

Whisky a Go-Go (כתובת: 8901 W Sunset) נפתח ב-1964 כדיסקוטק הראשון בחוף המערבי. אחריו באו מועדונים נוספים. כיום חיי הלילה איבדו מעט מזוהרם, אך עדיין קיימים.

ויסקי גו גו (צילום: טיים אאוט)
ויסקי גו גו (צילום: טיים אאוט)

ה-The Comedy Store (מס' 8433) אירח בעבר כוכבים נודעים כמו רובין ויליאמס, אך כיום מופיעים על במתו קומיקאים ידועים פחות. ב-Roxy (מס' 9009) וב-House of Blues (מס' 8430) עדיין יש הופעות טובות. ברצועה יש גם בתי מלון, כמו Chateau Marmont (מס' 8221).

The Comedy Store (צילום: טיים אאוט)
The Comedy Store (צילום: טיים אאוט)

מוקד העניין בהוליווד בשעות היום הוא לוחות המודעות הענקיים – כמה מהם גדולים כמו הבניינים שלידם. לא כל המבנים מושכים את העין מסיבה טובה. וסט הוליווד הושחתה על ידי בניינים גדולים ומכוערים. הנורא שבהם הוא Pacific Design Center (כתובת:8687 Melrose Avenue, at San Vicente Boulevard. אתר: www.pacificdesigncenter.com) – מפלצת זכוכית שלמרבה האירוניה נבנתה כמרכז לאמנות העיצוב.

ככל שמתרחקים מהרחוב הראשי מגלים סיפור אחר לחלוטין. רחובות המגורים של וסט הוליווד משדרים חמימות, בנויים בצפיפות וחסרי יומרה. סיבוב מהיר בסביבה – ברכב או ברגל – הוא דרך טובה לבלות חצי שעה מהנה. כמה מהבניינים הקטנים הראויים לציון: Lloyd Wright Home & Studio (כתובת: 858 N Doheny Drive) עוצב על ידי בנו הבכור של האדריכל פרנק וסגור בפני הציבור. הפנינה האמיתית נמצאת ב-835 N Kings Road. הבניין נבנתה על ידי רודולף שינדלר כחלל למגורים ולעבודה, וכיום פועל בו מרכז MAK לאמנות ולאדריכלותׁ(ראה להלן). סמוך לו נמצא Habitat 825 (כתובת: 825 N Kings Road) שעוצב על ידי לוֹרְקָאן אוֹ'הֶרְלִיהִי ונפתח לקול תשואות ב-2007.

מרכז MAK לאמנות ולאדריכלות

שילוב מהמם של קירות בטון מחיצות מעץ סוקויה. מלבד הסיורים מתקיימים בו דיונים וקונצרטים כשהנטייה היא מחוץ למיינסטרים.

כתובת: Schindler House, 835 N Kings Road, between Waring & Willoughby Avenue

אתר: www.makcenter.com

MAK (צילום: טיים אאוט)
MAK (צילום: טיים אאוט)

הוליווד

במשך שנים באו אנשים להוליווד כדי "להיקלע" לאתר צילומים ואולי כדי לראות את עצמם בסרט, אך מצאו סביבה משמימה ובלה ורחובות חסרי כל זוהר. השם "הוליווד" נותר כינוי לתעשיית הסרטים האמריקאית, אך בהוליווד עצמה לא מצלמים סרטים זה עשרות שנים. אולם החל משנות ה-90 נעשה ניסיון להחזיר למקום מעט מעברו, ומקומיים ותיירים חוזרים לכאן באלפיהם.

על אופן השיקום נמתחה ביקורת, אך המבקרים נדחקו לטובת אינספור ציפורי לילה עם כסף, יזמים ממולחים, תיירים ועובדי בניין. מגדלי קונדו (Condo) החולשים על האזור כולו מוכיחים שתחייתה של הוליווד היא יותר מניסיון בוסר.

Hollywood Boulevard

שדרת הוליווד (צילום: shutterstock)
שדרת הוליווד (צילום: shutterstock)

התיירות והבידור מתמקדים בקטע שבין La Brea Avenue ו-Vine Street. נקודת המוקד היא Hollywood & Highland – מרכז קניות פופולרי הכולל יותר מ-40 מקומות "סוף הדרך": מועדון באולינג (Lucky Strike Lanes), מועדון לילה גדול (Highlands), האקדמיה ההוליוודית לפופ (Hollywood Pop Academy. אתר: www.hollywoodpopacademy.com), תאטרון Kodak ומלון Ranaissance Hollywood.

אך המבנה הגדול ביותר במרכז הזה הוא החניון (Parking Garage) הענקי ורב הקומות, שהכניסה אליו היא דרך Highland Avenue. בשביל מנת זוהר פנו ל-Grauman’s Chinese Theatre.

Graumans-Chinese Theatre (צילום: טיים אאוט)
Graumans-Chinese Theatre (צילום: טיים אאוט)

אך המקומות המתאימים במיוחד לשכונה שבה אתם נמצאים הם, כמובן, בתי הקולנוע:

El Capitan (כתובת: מס' 6838) ו-Egyptian Theatre (מס' 6712) – אתר היסטורי שבו פועל כיום הסינמטק.

Hollywood Roosevelt (מס' 7000), הוקם ב-1927 ואירח את טקס האוסקר הראשונים. כיום הוא שוב מלון מבוקש. מערבה משם, מיד לאחר La Brea, תמצאו שלישיית שלטי נאון ישנים המכריזים על שני בתי מלון: Hollywood Studio Inn & Suites (מס' 7100) ו-Saharan Motor Hotel (מס' 7212). ביניהם נמצא המועדון Seventh Veil (מס' 7180).

ממזרח ל-Highland Avenue יש פחות זוהר והאטרקציות סולידיות יותר:

מוזיאון השעווה של הוליווד (Hollywood Wax Museum), תאטרון Hollywood Cabaret (מס' 6315), מרכז סנטולוגיה וחנויות מזכרות. אך אפילו קטע זה עבר שיפור, המתבטא במסעדות ובבארים כמו Geisha House (מס' 6633), Cinespase (מס' 6356(, Musso & Frank Grill (מס' 6667) ו-Pantages Theatre (מס' 6233).

גם ב-Cahuenga Boulevard, שבין Hollywood Boulevard ל-Sunset Boulevard, תמצאו שורה של מסעדות, בארים ומועדוני לילה – רובם יקרים ואקסקלוסיביים. תחייתו של המקום באזור מגורים בולטת בפינת Hollywood & Wine – שבה נחנך לאחרונה קומפלקס מגורים רחב ידיים הכולל גם מלון וחנויות.

בניין Equitable מ-1929 בפינה הצפונית-מזרחית של הצומת, ובניין Broadway לשעבר בפינה הדרומית-מערבית שלו, וכן מלון Palihouse מעט צפונה ב-Vine Street עוברים הסבה למגורים.

כל מפעלי הבנייה והשימור האלה אינם מאפילים על Capitol Records Building (1750 N Vine Street, מעט צפונה מ-Hollywood Boulevard) – סמל הוליוודי ידוע בן 13 קומות שנחנך ב-1956. הוא נראה כערימת תקליטים ובראשו מעין מחט של פטיפון.

Grauman’s Chinese Theatre

זהו עדיין מקום נפלא לתפוס בו סרט טוב, אך רובם באים הנה כדי לצפות בתצוגה של טביעות היד או טביעות הרגל של 200 כוכבי הוליווד.

כתובת: 6925 Hollywood Boulevard, between N Orange Drive & N McCadden Place, Hollywood

אתר: www.manntheatres.com

התאטרון הסיני (צילום: shutterstock)
התאטרון הסיני (צילום: shutterstock)

 Hollywood Museum

הבית נבנה ב-1914, ולאחר כמה גלגולים הפך למוזיאון המוקדש לקולנוע. הקומה התחתונה מוקדשת לכוכבי שנות ה-30, ה-40 וה-50. מאחור חונה הרולס רויס מודל 65' של קרי גראנט, ובשתי הקומות העליונות פריטים מתקופות מאחרות יותר (כפפות האגרוף של סילבסטר סטלון, חפצים של ברברה סטרייסנד ועוד), ובמרתף – חיקוי של התא של חניבעל לקטר מ"שתיקת הכבשים".

כתובת: 1660 N Highland Avenue, between Hawthorn Avenue & Hollywood Boulevard

אתר: www.thehollywoodmuseum.com

Hollywood Bowl Museum

מוזיאון נאה המתעד את ההיסטוריה של מסיבות השתייה בהוליווד, באמצעות צילומים, קלטות אודיו, תמונות ועוד. בתצוגה החדשה Rock + Bowl מתוארת מוזיקת הרוק באירועים אלה.

כתובת: 2301 N Highland Avenue, at US 101

אתר: www.hollywoodbowl.com

Hollywood Bowl (צילום: Shutterstock)
Hollywood Bowl (צילום: Shutterstock)

רחובות התהילה

יותר מ-2,000 כוכבי בידור מונצחים בשביל התהילה של הוליווד (Hollywood walk of Fame). הראשון היה ג'ואן וודווארד ב-1960. השמות יוצרים רצפת פסיפס. הם כתובים באותיות זהב, ולצד כל שם סמל המעיד על תחום עיסוקו של הכוכב (קולנוע, טלוויזיה, רדיו, מוזיקה או תאטרון). שביל התהילה הוא קטע מ-Hollywood Boulevard (בין La Brea ל-Gower Street), ותופס גם רצועה מ-Vine Street. כל מועמד חדש לשביל צריך לעבור אישור של ועדה מסתורית ולשלם 25,000 דולר.

כוכב התהילה (צילום: shutterstock)
כוכב התהילה (צילום: shutterstock)

לצד שמות מוכרים כמו פול ניומן או מאט דאמון, יש שמות של שחקנים שנשכחו תוך זמן קצר, שלושה כלבים (לאסי, רין-טין-טין וסטרונהארד) והמוזיקאי הרוצח ספייד קולי (שהכה את אשתו למוות ב-1961).

השביל הוא אחד המקומות האהודים ביותר בלוס אנג'לס והמתאים ביותר לתדמיתה של הוליווד. הוא זוהר ומביך, משעשע ורגשני; אך הוא גם פשוט גדול, גדול מדי, ולמעשה מבטא את האמת שמשלה בהוליווד במשך יותר ממאה שנה: אם אתה בר מזל – כשרונך יוביל אותך לפסגת שאיפותיך, אבל ערימה גדולה של מזומנים, קשרים טובים וסוכן טוב יבילו אותך לשם מהר יותר.