הטאפאסים הכי טובים במדריד

זיתים, חסילונים וחלזונות על אפיפיות אופנתיות או פנכות חומות

La Dolores (צילום: טיים אאוט)
La Dolores (צילום: טיים אאוט)

כשנחה עליהם ההשראה הספרדים מכנים טאפאס כ"עולם על צלחת". הם יספרו לכם שעצם אכילת המזון בצלוחיות קטנות מעידה על הטבע החברתי של האומה, הצורך שלה לחלוק והחשיבות שהיא מייחסת לבילוי בחברה טובה. הודות לטאפאס אפשר לבלות לילה שלם בבר בלי לשוב הביתה. זו בדיוק הנקודה שמפספסים אלה שמנסים לשחזר את הרעיון מחוץ לספרד – אלה שמכינים טאפאס למסיבות טרנדיות או נוגסים בעדינות במנות זעירות במסעדות השיקיות של לונדון. מבחינת הספרדים, העניין הוא לא מה אתה אוכל, אלא כיצד אתה אוכל.

הטאפה הוא המצאה מקרית שנולדה באנדלוסיה, שם נהגו לשים חתיכות בייקון או נקניק בצלוחיות או על פרוסות לחם, שהיו מונחות בתורן על כוסית היין בשביל להגן על המשקה מפני האבק והזבובים (Tapa משמעו מכסה). הרעיון זכה להצלחה במהלך המאה ה-19, כאשר המטרה העיקרית היתה לעורר צמא בקרב הלקוחות כדי לעודד אותם להזמין עוד שתייה. הטאפאס נכנסו לפנתיאון הספרדי באופן רשמי בשנות הארבעים, לאחר מלחמת האזרחים, כאשר הופיעו לראשונה רבים מהברים של מדריד שפועלים עד היום.

סוגי הטאפאס משתנים מאזור לאזור, אך במדריד אפשר למצוא את רובם. ברים גליסיאניים שמים דגש על פירות ים ומלווים את צלוחיות הקסם ביין ריביירו לבן, המוגש בקעריות חרס קטנות. בברים הנוטים לכיוון אקסטרמדורה תקבלו קודם כל פירורי לחם מטוגנים עם נקניק. בארים אסטוריים מתמחים בסיידר המוגש לצד נקניק דם או גבינת cabrales. בארים אנדלוסיים מציעים שרי יבש עם טונה מיובשת או סרדינים. תחומי ההתמחות של מדריד הם patatas bravas, איברים פנימיים וחלזונות ברוטב חם.

קחו בחשבון שהטאפאס השתכללו ולכן גם נעשו יקרים יותר בשנים האחרונות, כך שערב של מנות קטנות יכול לעלות יותר מארוחה של שלוש מנות במסעדה. אף על פי כן, אל תהססו להשליך את הפסולת (גרעיני זיתים, קליפות ומפיות נייר) על הרצפה, למעט במקומות היותר שיקיים. למעשה כלל הזהב הוא לעשות כפי שעושים המקומיים. וזכרו שטאפאס אוכלים עם הידיים.

 Cervecería Santa Bárbara

החסילונים זוכים לתשומת לבם המלאה של הבעלים והלקוחות, שבולעים צלחת על גבי צלחת. בנוסף לשרצים תמצאו גם מבחר מצוין של בירות ושולחנות בטרסה. המקום מלא בכל ימות השבוע.

כתובת: C/ Goya 70, Salamanca & Retiro

Conache

נראה שהשיקיות של Conache באה לו בקלות, אם כי האורות החזקים ומכונות הפירות מרחיקים את הקהל האופנתי עד אימה. האוכל, לעומת זאת, הוא ראשית וסוף דבר בבר הזה. נסו את הירקות המטוגנים עם חסילונים, רולים של בשר צבי עם תפוחים, או תרד עם ברי ותאנים, ואל תשכחו לקנח במוס הגבינה ופירות היער המופלא.

כתובת: Plaza de San Idelfonso, C/ Santa Barbara 11, Malasaña & Conde Duque

La Dolores

זוהי אחת הקלאסיקות של מדריד, עם אריחים יפהפיים מבחוץ ושורות של ספלי בירה מאובקים. La Dolores מגישה בירה קרה מאז שנות העשרים, אך יש גם רשימה קצרה של טאפאס טובים, אם כי מעט יקרים. מומחיות הבית הם הדגים המעושנים, האנשובי וה_mojama (טונה מיובשת).

כתובת: Plaza de Jesús 4, Huertas & Santa Ana

La Dolores (צילום: טיים אאוט)
La Dolores (צילום: טיים אאוט)

Los Hermanos

הבר, השוכן ממש ליד ה-Rastro, מלא באווירה שכונתית חזקה. הלקוחות זוכים למנות גדושות של טאפאס על חשבון הבית ומגוון רחב של מנות גדולות יותר או סנדוויצ'ים, לרבות מנה מיוחדת של בייקון וביצים לחיסול חמרמורות איתנות במיוחד. בימי ראשון הבר מציע במחיר סביר תפריט יום לבאי השוק, ממנו אפשר ליהנות בנוחיות בחדר הצדדי, השקט יותר.

כתובת: C/ Rodas 28, Rastro

Lhardy

זהו מוסד שקט ומעודן שקנה לעצמו שם בזכות האנשובי והצ'וריסו וכן העוגות הנפלאות. אך בראש ובראשונה Lhardy התפרסם הודות למחמי הכסף מהם יכולים הלקוחות לשאוב מים או קונסומה. מבין הטאפאס נמנה את כדורי הבייקון והעוף ואת braquetas de riñones – סירות מאפה עם כליות, שתי מנות המתעלות על השאר.

כתובת: Carrera de San Jerónimo 8, Huertas & Santa Ana

El Tigre

אם תצליחו לעבור את דלת הכניסה הזמינו בירה או סיידר וקחו כמה דקות להירגע מאוסף הטאפאס הגדוש שמלווה אותם – patatas bravas, פרוסות של נקניק חזיר וטורטייה, והכל בחינם. בכל פעם שמזמינים סבב משקאות מקבלים צלחת שונה בתכולתה ובגודלה (היא הולכת וגדלה). הבר עצמו רועש, עמוס ומעושן, אך הוא מאשש את הטענה שיש אוכלי חינם.

כתובת: C/ Infantas 30, Chueca

טאפאס. חגיגה קולינרית בקטנה (צילום: טיים אאוט)
טאפאס. חגיגה קולינרית בקטנה (צילום: טיים אאוט)

La Torre del Oro

בר הטאפאס יושב ממש בתוך Plaza Mayor, אז אל תצפו למחירים זולים, בעיקר אם אתם יושבים בטרסה. עיקר האטרקציה בבר האנדלוסי הזה היא האותנטיות שלו, עם מזכרות ממלחמות שוורים ומלצרים בלתי מובנים. אם אתם מצליחים איכשהו לפרש את מה שאומרים לכם ולבטא את מבוקשכם, נסו חסילונים או דגיגים (pescaítos) ואכלו אותם בלוויית fino יבש.

כתובת: Plaza Mayor 26, Los Austrias