שלושה מוקדי תרבות במדריד

מדריד עשירה במוקדי תרבות מגוונים ומרתקים כאחד. סיור קצר לשלושה מהם מערבב ארכיטקטורה עכשווית, מלחמת שוורים, פארק ירוק וקולנוע

מלחמת שוורים (צילום: shutterstock)
מלחמת שוורים (צילום: shutterstock)

בחלקו הדרומי של פארק ריו מדריד נמצא אחד המתחמים המושקעים בעיר – מטדרו שמו (Matadero Madrid). זהו מרכז תרבות ואמנות קהילתי שנבנה בבית המטבחיים הישן של העיר. הבניין, בן 102 שנה, פעל עד 1996 בתור בית מטבחיים, ואז החליטה העירייה לשנות את ייעודו. המקום שומר באופן מופתי, ומאז 2006 הפך לחלק בלתי נפרד מהעשייה התרבותית בעיר ולדוגמה לפרויקט שימור עירוני מוצלח. המטדרו מורכב מכמה בניינים, והוא כולל בית קולנוע, ארכיון, חללי תערוכות ושטחים שבהם תושבי העיר מוזמנים להיפגש ולדון באמנות, קהילה, תרבות וחברה, כמו גם מתחמים פרטיים בעלי אוריינטציה אמנותית.

איפה: הכניסה לפארק ריו מדריד: Plaza de Legazpi, 8

הגעה: נוסעים ברכבת (C1) משדה התעופה עד תחנת אטוצ'ה, ומשם נוסעים במטרו מספר 1 עד תחנת פסיפיקו (Pacífico), מחליפים לקו 6 ונוסעים עד תחנת לגספי (Legazpi) – כ-20 דקות נסיעה בסך הכל.

זמן שהות מינימלי: 60-45 דקות

אתר: mataderomadrid.org

[tobutton text="%22%u05DC%u05D4%u05E9%u05DB%u05E8%u05EA%20%u05E8%u05DB%u05D1%20%u05D1%u05DE%u05D3%u05E8%u05D9%u05D3%22" link="%22https%3A//www.rentalcars.com/CityLandingPage.do%3FcountryCode%3Des%26place%3Dmadrid%26affiliateCode%3Dtimeoutm038%26preflang%3Dhe%22" theme="red1" target="_blank" ]

מרכז מטדרו לאמנות בפארק ריו (צילום: shutterstock)
מרכז מטדרו לאמנות בפארק ריו (צילום: shutterstock)

אם הגעתם לסביבה כדאי לבקר גם בקאסה אנסנדידה (La Casa Encendida), מרכז תרבות ששוכן בבניין יפהפה משנת 1878, שעבר שיפוץ ושחזור. מרכז התרבות, שנפתח ב-2002, משמש היום לתערוכות מתחלפות, סדנאות והקרנות סרטים. יש בו גג שמומלץ לעלות אליו (בקיץ נערכות בו הופעות חיות, אבל גם בשאר ימות השנה נשקף ממנו נוף מרהיב באווירה שלווה), ויש גם ספרייה, מעבדת מולטימדיה ועוד.

איפה: Ronda Valencia 2, 28012 Madrid

הגעה: נוסעים ברכבת (C1) משדה התעופה עד תחנת אטוצ'ה, ומשם נוסעים 2 דקות בקו C5 עד תחנת אמבחדורס (Embajadores).

זמן שהות מינימלי: 45 דקות

אתר: lacasaencendida.es

תרבות מסוג אחר לגמרי תמצאו בלאס ונטאס (Las Ventas), זירת מלחמות השוורים האיקונית של מדריד. המבנה, ששמו המלא הוא Plaza de Toros Monumental de las Ventas del Espíritu Santo, נפתח רשמית ביוני 1931, ועד היום הוא נחשב לזירה הגדולה ביותר באירופה (45,800  מטר רבוע עם תכולה של 23,798 צופים). במרבית המקומות בספרד מלחמות שוורים אינן נחשבות למחזה ברוטלי או לספורט טיפשי. הן טקס שכל בני המשפחה מתכנסים יחדיו כדי לצפות בו. הקרבות עצמם נערכים מדי יום ראשון במהלך העונה (מרס-אוקטובר), אבל בעלי לב חלש יכולים לוותר על הקרב ולערוך סיור מודרך שחושף את אחורי הקלעים של המנהג הלאומי. 10 אירו ומעלה.

איפה: Calle de Alcalá 237, 28028 Madrid

הגעה: נוסעים במטרו 8 משדה התעופה אל תחנת נואבוס מיניסטריוס, משם לוקחים קו 6 עד תחנת דייגו דה לאון (Diego de León), מחליפים לקו 5 ויורדים בתחנת ונטאס (Ventas) – כ-19 דקות בסך הכל.

זמן שהות מינימלי: סיור – כשעה; קרב – לפחות שעתיים

אתר: las-ventas.com (ספרדית בלבד), אתר הסיורים: lasventastour.com

מלחמת שוורים ב-Plaza de Toros Monumental (צילום: shutterstock)
מלחמת שוורים ב-Plaza de Toros Monumental (צילום: shutterstock)

עוד נקודת תרבות מקומית היא כיכר קסטיליה (Plaza de Castilla). בניגוד לכיכר סיבלס המלכותית, קסטיליה היא שיר הלל לספרד מודרנית ואיתנה, שממנה תצא הבשורה לאירופה. במרכזה ניצב אובליסק קאחה (Obelisco de la Caja), עמוד מוזהב בגובה 92 מטר, שבנה האדריכל סנטיאגו קלטרווה ב-2009. מעברו האחד נמצאים מגדל מים, גן מלכותי וחלל תערוכות. מעט צפונה ממנו נמצא מתחם העסקים "ארבעת המגדלים" (Cuatro Torres), ארבעת גורדי שחקים הגבוהים ביותר בעיר, שאותם אפשר לראות גם מאל אסקוריאל. הכוכבים הראשיים של הכיכר הם מגדלי KIO, או בשמם הרשמי, Puerta de Europa – צמד מגדלי משרדים בני 26 קומות, שניצבים משני צדי הכיכר ונוטים בזווית של 15 מעלות זה כלפי זה. המגדלים, פרי תכנונם של צמד האדריכלים האמריקאים פיליפ ג'ונסון וג'ון בורגי, היו מיועדים לקרן השקעות כווייתית (ומכאן שמם – Kuwait Investment Office, אף על פי שהיום הם שייכים לשני תאגידים ספרדיים, בנקיה וריאליה), שימשו אתר צילומים לסרט הפולחן הספרדי El día de la Bestia, קומדיה שחורה שבה כומר נוצרי מתכנן להרוג את השטן, שאמור להיוולד בתחומם של המגדלים האלה.

Puerta de Europa (צילום: shutterstock)
Puerta de Europa (צילום: shutterstock)

הגעה: נוסעים ברכבת (C1) משדה התעופה לתחנת צ'מרטין, ומשם צועדים דרומה על Calle Agustín de Foxá – כ-9 דקות הליכה. מתחנת צ'מרטין אפשר גם לקחת את קו 10 ולנסוע איתו 7 דקות עד לכיכר קסטיליה.

זמן שהות מינימלי: כחצי שעה