סיפור הפרברים של סידני

בעיר בה המרכז מפוזר למדי, לפרברים היפים של סידני יש הרבה מה להציע

בונדי בשקיעה (צילום: shutterstock)
בונדי בשקיעה (צילום: shutterstock)

סידני משתרעת על שטח נרחב והפרברים שלה הם חלק בלתי נפרד מהעיר ומאופייה המיוחד, בדגש על החופים המדהימים שבמזרח. בפרברים המזרחיים של סידני חיים רוב תושביה העשירים ביותר, וכך היה מאז ומתמיד. לצד הווילות החדשות, אפשר לראות אחוזות קולוניאליות רבות, ואפילו פדינגטון (Paddington) הזרוקה הולכת ומתהדרת. במערב הקרוב המתפתח שוכנים הפרברים הצעירים והתוססים של סידני. תושבי מרכז העיר עדיין רואים באזור זה חשוד ומרוחק (אף שהנסיעה אורכת כ-10 דקות בלבד). אבל כנראה שההבדל הוא תרבותי לא פחות מגאוגרפי – בעוד במזרח יש נוף יפה לאוקיינוס, במערב יש בעיקר זיהום אוויר. אבל יש כמובן כמה נקודות אור, ואי אילו מסעדות ומקומות בילוי רב-תרבותיים שמושכים אליהם את תושבי העיר.

המנטרה של רבים מתושבי הפרברים המזרחיים של סידני היא "אל תחצו את גשר הנמל", אבל כשהם מתחילים לעשות ילדים – הם עוברים בדרך כלל לגדה הצפונית (קיריבילי ומילסונס פויינט). חוץ מילדים, יש פה נוף נהדר לצד הדרומי של המפרץ וכמה חופים טובים. זה אזור גדול ומפוזר, וכדאי להסתובב בו במכונית, מה עוד שתחבורה ציבורית לא מגיעה לכמה מהחופים הטובים. הדרך הכי טובה להגיע אל האזור היא כמובן באמצעות המעבורות.

להלן כמה פרברים ששווה להגיע אליהם, ולו רק בשביל לספוג את האווירה המקומית.

בונדי: יהודים וחוף

Bondi Junction ו-Bondi הם ביתה של הקהילה היהודית בעיר, ובשבתות תוכלו לראות את הרחובות מתמלאים במתפללים בדרך לאחד מבתי הכנסת הרבים באזור (בהם בית הכנסת המרכזי).

Bondi Junction הוא מרכז הקניות והתחבורה של הפרברים. הקרבה לעיר ולקניון הענק Westfield Bondi Junction הפכו את השכונה לאזור מסחר הומה. מהצומת, מובילות שתי דרכים לחוף בונדי: Bondi Road עמוס בחנויות כשרות ובאוטובוסים, ובקיץ עדיף ללכת ברגל (כחצי שעה) מאשר לנסוע בתחבורה ציבורית; Old South Head Road המוביל צפונה שקט יותר.

חוף בונדי הוא החוף הקרוב ביותר לעיר, אבל אין זו הסיבה היחידה לכך שתושבי סידני מתים עליו: הוא מגניב, יש בו מסעדות וברים טובים והוא מלא באנשים יפים, מה שמפצה על העובדה שהוא צפוף, רועש ויקר. הרחוב הראשי הוא Campbell Parade הסואן, שעובר ליד החוף ומלא במקומות תיירותיים. החוף עצמו מצוין לגלישה, ותוכלו לשכור פה ציוד ואפילו לקחת שיעורים. החלק הצפוני שלו קצת יותר שקט. המרכז העירוני של החוף הוא ברחוב Hall, ובו בנקים, דואר, סוכנויות נסיעות וכמה מקומות בילוי. ברחוב Gould יש כמה חנויות מעצבים, והבעלים שלהם מוכרים את הסחורה בשוק המפורסם של בונדי מדי יום ראשון.

מהחלק הדרומי של החוף אפשר ללכת לאורך הים, דרך צוקים יפהפיים ונוף מהמם, לחופים הדרומיים Tamarama, Bronte, Clovelly ו-Coogee.

חוף בונדי (צילום: shutterstock)
חוף בונדי (צילום: shutterstock)

פדינגטון והסביבה

לא קשה לראות למה Paddington מושכת אליה צעירים מצליחים וטרנדיים – בניגוד לשכנותיה ממערב (Darlinghurst ו-Surry Hills), פדינגטון הצליחה ליצור לעצמה תדמית אופנתית בלי הצדדים האפלים; ושלא כמו השכונות ממזרח, המחירים בה עדיין מאפשרים לצעירים שלא מהעשירון העליון לרכוש בית.

הרחוב הראשי של השכונה הוא רחוב אוקספורד, שעולה מכיכר טיילור עד ל-Centennial Park, רחוב נעים ומלא באנשים יפים. בתחילת הרחוב נמצאים שני בתי קולנוע ייחודיים, Academy Twin ו-Verona. בהמשך הרחוב נמצא Victoria Barracks, מגורי החיילים שנבנו באמצע המאה ה-19 ומשמשים כיום כמוזיאון צבאי מעניין. לא הרחק משם שוכנים Paddington Town Hall ו-Paddington Post Office, בניינים ויקטוריאניים מרשימים, וליד הדואר נמצאת Juniper Hall, אחת הווילות הוותיקות באוסטרליה (נבנתה ב-1824).

בשבתות אפשר לבדוק את הסחורה בשוק פדינגטון הפופולרי, המלא בבעלי מלאכה, המעצבים צעירים, המגלי עתידות, המסאז'יסטים. מצפון לשוק, מעברו השני של רחוב אוקספורד, נמצא רחוב William, ובו כמה ממעצבי הבגדים הטובים בסידני. ב-Glenmore Road הסמוך יש שורה של מסעדות טובות.

אם אתם מחפשים קצת ירוק בעיניים, Centennial Park הוא המקום בשבילכם. קשה להאמין שבסמוך למרכז העיר נמצא מרחב ירוק פתוח וכה רחב מימדים. הפארק מלא באגמים מלאכותיים, בשדות, במסלולי אופניים, ומבקרים בו משפחות, אתלטים צעירים וזוגות מאוהבים. הפארק הוקם לכבוד חגיגות המאה של אוסטרליה, ויחד עם Queens Park ו-Moore Park הסמוכים, הוא משתרע על שטח של 3.8 קמ"ר (כתובת: Between Oxford Street, York, Darley, Alison & Lang Roads, אתר: www.cp.nsw.gov.au פתוח כל יום, כל היום; לכלי רכב רק בשעות האור).

ממערב לפארק נמצא ה-Entertainment Quarter, קומפלקס של אולפני פוקס הכולל בתי קולנוע, מרכז קניות, מסעדות, זירת החלקה על קרח, אולם באולינג ועוד (כתובת: Driver Avenue, Moore Park אתר: www.entertainmentquarter.com.au). בסמוך נמצאים גם Sydney Cricket Ground ו-Aussie Stadium שמושכים אלפי אוהדי ספורט.

פדינגטון (צילום: shutterstock)
פדינגטון (צילום: shutterstock)

ניוטאון

למרות השיפוצים, המשפחות והחנויות המבריקות, Newtown שומרת על אופייה: עירוב מקסים והרמוני של תת-תרבויות – סטודנטים, גותים, פאנקיסטים, זוגות צעירים, הומואים ולסביות. אפשר לבלות יום שלם רק בהליכה ב-King Street. יש פה חנויות מיוחדות (למשל חנות כפתורים), חנויות תקליטים וספרים, תכשיטים ותה. בהתאם לדיירי השכונה, גם לא חסרים פה בתי קפה מתוחכמים ומקומות בילוי ליליים לסטרייטים ולגייז. בקרב המסעדות יש נטייה לאוכל אסייתי. בקצה הדרומי של הרחוב תמצאו חנויות של עניקות, בגדים משומשים וסתם ג'אנק, וגם כמה חנויות בגדים ומעצבים. בנובמבר מתקיים כאן Newtown Festival.

רחוב קינג (צילום: טיים אאוט)
רחוב קינג (צילום: טיים אאוט)

קיריבילי ומילסונס פויינט

הפרברים הראשונים מעבר לגשר בגדה הצפונית הם Kirribilli ו-Milsons Point. למרות בנייני המגורים החדשים, בשניהם יש עדיין אווירה ויקטוריאנית שמקורה בבתים הישנים. בקצה הדרומי של קיריבילי נמצאים בתיהם הרשמיים של ראש הממשלה ושל המושל, שניהם סגורים לציבור אבל שווים הצצה מבחוץ. יש בפרבר תחושה כפרית מאוד, בעיקר סביב הרחובות Fitzroy, Burton ו-Broughton. בשבת הרביעית מדי חודש מתקיים בפינת הרחובות Burton ו-Alfred אחד השווקים הוותיקים של סידני, שמתמחה בעיקר בענתיקות.

למילסונס פוינט כדאי להגיע במעבורת, שעוצרת ב-Alfred Street South. מול הרציף נמצא הלונה פארק של סידני (כתובת: 1 Olympic Drive אתר: www.lunaparksydney.com). ממזרח נמצאת North Sydney Olympic Pool, בריכה שבה נקבעו 86 שיאי עולם – אם אתם הולכים לבריכה אחת בסידני, לכו לזאת, ולו בשביל האפשרות לראות את המפרץ מהמים (כתובת: 4 Alfred Street South אתר: www.northsydney.nsw.gov.au).

הלונה פארק של סידני (צילום: טיים אאוט)
הלונה פארק של סידני (צילום: טיים אאוט)