גשר קארל: גשר אחד ופרטים רבים

הגשר על פסליו ומגדליו הוא עולם של עתיק וחדש הכולל סיפורי אגדות מול אמיתות הזויות, שדים, ורוחות ומאות פרטים קטנים

גשר קארל מעל נהר הוולטאבה (צילום: Shutterstock)
גשר קארל מעל נהר הוולטאבה (צילום: Shutterstock)

נהרות האדם השוטפים את רחובות פראג בדרכם לעיר העתיקה יגיעו תמיד לגשר קארל שעל נהר הוולטאבה. הגשר הוא האתר המפורסם ביותר והמבוקר ביותר בפראג, ומהגשרים היפים בעולם. הוא נבנה בשנים 1402-1357 בתור הזהב – ימי שלטונו של קארל הרביעי – "אבי הארץ" – שהשקיע רבות בבניית העיר אך לא עשה דבר בלי להתייעץ באסטרולוגים וביידעונים.

זה הסיפור המופלא של בניית הגשר: בבוקרו של ה-9 ביולי 1357 הקדים המלך קארל להתעורר. היה עליו להספיק להגיע לטקס הנחת אבן הפינה בשעה הגורלית – 5:31. משהצליח נוצר טור מספרים הנקרא באופן זהה מימין לשמאל ומשמאל לימין: 135797531. נראה שהאסטרולוגים יועצי המלך צדקו בהחלטה לבחור בתאריך ובשעה שיצרו טור סימטרי, ואולי כך הצילו את הגשר משיטפונות וממלחמות שפגעו בו לאורך ההיסטוריה. עובדה היא שהגשר עומד על תלו זה מאות בשנים.

הכניסה אל הגשר היא דרך מגדל העיר העתיקה הגותי. שימו לב לפרטים: המגדל מעוטר בצד הפונה לעיר העתיקה ועירום בצד הפונה לנהר. אין זו אלא עדות לקרב על פראג שהביא לסיום מלחמת 30 השנים – קרב עקוב מדם שנערך ב-1648 על הגשר עצמו.

במרכז המגדל מתנוססים דמותו של ויטוס הקדוש, מגן הגשר ודמויותיהם של קארל הרביעי ובנו ונצסלב יורש העצר. שימו לב: דמותו של קארל, שסבל ממחלה קשה, שחוחה ביותר. בשתי פינות הגשר יש תבליטים שנראים כמנותקים מההקשר: אריה טורף ומולו גבר וידיו תחובות מתחת לחצאיתה של גברת.

סיפור שני פסלים

הגשר נתמך ב-16 קשתות, רוחבו כמעט עשרה מטרים ואורכו 516 מטר. בתחילה הוא עמד עירום כולו ונועד למעבר בין שני חלקי העיר. רק באמצע המאה ה-17 הפך הגשר ל"גלריה" של פסלים מרהיבים.

מוצבים כאן העתקים של 30 פסלי בארוק מהמאות 18-17 שיצרו מיטב אמני התקופה. כל הפסלים מציגים קדושים. חלקם התחתון עשוי מאבן שלעתים יש בה סממן הקשור לדמות. חלק מהפסלים מציגים סצנה הקשורה בדמות. עד 1965 עמדו כאן הפסלים המקוריים, אך כיום אלה מוצגים במוזיאון.

גשר קארל העתיק שמעל נהר הוולטאבה (צילום: shutterstock)
גשר קארל העתיק שמעל נהר הוולטאבה (צילום: shutterstock)

הפסל המושך את עיקר תשומת הלב של התייר היהודי הוא השלישי מימין (מכיוון העיר העתיקה): ישוע הצלוב ומעליו הכיתוב "קדוש קדוש ה' צבאות". לפסל היסטוריה ארוכה והוא גם מהמעניינים ביותר. צלב מעץ הונח במקום כבר בתחילת המאה ה-14. זה היה המקום שבו עצרו אסירים בדרכם לשמוע את גזר דינם או בדרכם לקבל את עונשם.
ומה פשר הכיתוב "קדוש קדוש ה' צבאות"? בשנת 1696 נשפט יהודי בשם אליאס באקופן בטענה שביזה את הפסל. כעונש היה עליו לגייס כסף להוספת הכיתוב בעברית. במשך שנים היה הכיתוב מקור למחלוקות ולתחושות קשות. הקהילה היהודית חשה שמלכתחילה נועד הדבר להשפיל את היהודים, בכך שהם אולצו לשלם על הצבת הפסוק הקדוש סביב ראשו של ישוע.

בשנת 2,000 נוספה לפסל טבלה בצ'כית, אנגלית ועברית המספרת את סיפור הכתובת בעידון ותוך הדגשה: "הואשם שלא בצדק". האירוע קיבל את ברכת הכנסייה ונחגג במעמד ראש העיר, אנשי הקהילה היהודית ורבנים מארצות הברית. האירוע זכה לפרסום נרחב, ובעיקר הודגשה הסכמת הכנסייה הקתולית למהלך כ"צעד של התקרבות ורצון טוב".

מאז עבר הפסל התעללות קשה: הטבלה הוסרה, כל הפסוק פרט למילה "קדוש" ולשם המפורש נעלמו, ולבסוף עקר מישהו את האות ו"ו מהשם המפורש, כך שנוצר כיתוב ללא משמעות: "יהה". האות נזרקה לנהר, נמצאה על ידי צוללנים לאחר חיפוש מאומץ והושבה למקומה.

פסל נוסף שסביבו יש תמיד התגודדות הוא בדמותו של הקדוש ג'ון מנפומוק (הפסל השמיני מימין לבאים מכיוון העיר העתיקה). דמות הקדוש עם הילת הכוכבים מעל ראשו מוצבת על גשרים רבים מאוד בערי אירופה, ולא בכדי: הוא נחשב לקדוש השומר על הגשרים.

סיפורו של קדוש זה מתחיל במלך ונצסלב הרביעי, שהיה אדם חשדן לכן לא בטח באשתו היפהפייה שהקפידה לסור אל הנזיר ג'ון מנפומוק כדי להתוודות. המלך דרש מהנזיר לגלות את סודותיה של אשתו. הנזיר, נאמן וקנאי לתפקידו, סירב, והמלך ציווה להשליכו לנהר בשנת 1393. הגופה נעלמה במצולות, אך לא עבר זמן רב והילת כוכבי זהב הופיעה בנהר לסמן את מקום הגופה. הנזיר נלקח לקבורה ושוכן במנוחת עולמים בקתדרלה על שם ויטוס הקדוש. הסיפור רומנטי ונוגע ללב, אך כנראה אינו אמת. למעשה הושלכו ג'ון מנפומוק וכמה אנשי דת נוספים לכלא באשמת ניסיון לקשור קשר. הוא עוּנָה למוות בכלא וגופתו אכן הושלכה לנהר. כך או כך הוא קיבל מעמד של קדוש. הפסל זוכה לנגיעות מהעוברים והשבים: אלה נוגעים בתיאור ההשלכה, אחרים בסצנת הווידוי – איש איש ואמונתו.

בסוף שדרת הפסלים מצוי מגדל המוביל לעיר הקטנה. למגדל שני מבנים: הנמוך יותר הוא שריד מגשר יהודית – גשר האבן הראשון על הנהר. הגבוה נבנה במחצית המאה ה-15. שניהם פשוטים יותר ממגדל העיר העתיקה אך מרשימים לא פחות. במגדלים שבשני קצות הגשר יש מוזיאונים המציגים את ההיסטוריה של הגשר, אך בעיקר מזמנים נוף נפלא.