הכיוון מזרח: הגדה השמאלית של פריז

פריז היא לא רק הרובע הלטיני, הלובר והמארה. סיור ב-ZAC Rive Gauche חושף פן מפתיע של העיר שלא הכרתם בעבר

Passerelle-Simone-de-Beauvoir (צילום: shutterstock)
Passerelle-Simone-de-Beauvoir (צילום: shutterstock)
27 באוקטובר 2013

טיול זה חוקר את השגשוג המהיר של ZAC Rive Gauche ברובע ה-13, רצועת אדמה ארוכה בין Gare d’Austerlitz ו-Périphérique שבדרום-מזרח פריז. אם יש לכם תמונה שפריז היא אוסף רגעים היסטוריים גדולים ואחוזות אבן אריסטוקרטיות, האזור הזה ינפץ אותה. בניינים חדשים במגוון צורות וחומרים צצים לצד בניינים תעשייתיים, מתוך מגמת הטרוגניות מכוונת. בנקים, עסקים נותני שירות וחברות טכנולוגיה מתקיימים לצד פקולטות אוניברסיטאיות, סטודיות, גינות נוי, בנייני מגורים, ברסריות, בתי ספר, חנויות ריהוט ומעצבים, קומפלקס קולנוע ענק ואתרי מופעים בצד הנהר.

נקודת התחלה

הסיור יוצא מתחנת-M° Bibliothèque (ביציאה של avenue de France). כשתצאו מן התחנה, אולי לא תשימו לב שאתם למעשה עומדים על פלטפורמת בטון מאסיבית שנבנתה מעל מסילת ברזל. חצו את rue de Tolbiac, ומשם תוכלו לתצפת דרך הגדרות על עבודות ההנדסה שלמטה. מכיוון אחד משתרעת פריז הישנה של rue de Chevalaret, מן הצד השני פריז החדשה ובין השתיים פיסה שעתידה טרם הוכרע. נוף טוב יותר נשקף מן הקומה העליונה של MK2 Bibliothèque, ספינת הדגל בעלת 14 המסכים של רשת הקולנוע MK2.

מאחורי הקולנוע, מתנשאת מעל האזור – הספרייה הלאומית הידועה גם כ-TGB (Très Grand Bibliothèque) – האחרונה בפרויקטים הגדולים של הנשיא מיטראן, שהניעה את הטרנספורמציה של האזור. העיצוב ענק מימדים, וכולל ארבעה מגדלי זכוכית בצורת L, אבל בפנים האווירה משתנה. למרות הגודל העצום, המרחב אינטימי ונעים באופן מפתיע – שפע עץ ושטיחים אדומים, וכסאות עור שממרום מושבם נשקף נוף מרהיב של יער האורנים שבאמצע.

הספריה הלאומית הצרפתית ע"ש מיטראן (צילום: טיים אאוט)
הספריה הלאומית הצרפתית ע"ש מיטראן (צילום: טיים אאוט)

שובו למזח דרך היציאה המזרחית ורדו במדרגות, חצו את rue Emile Durckhime לתוך המדרחוב  rue Jean-Anouilh. לפניכם, מעבר ל-rue Neuve de Tolbiac, תראו את הצריח של Les Frigos (אתר www.les-frigos.com). מעל 200 אמנים, צלמים, מוזיקאים ובעלי מלאכה מחזיקים כאן סטודיות בסביבה מקושטת בגרפיטי של מחסני קירור לשעבר, ומעניקים נוכחות אנרכיסטית-אמנותית בין כל הבניינים החדשים הבוהקים. האמנים היו הראשונים ליישב את האזור וליצור קבוצת לחץ מכרעת בקמפיין לשימור המורשת התעשייתית והמיקס החברתי.

מ-rue des Frigos פנו ימינה אל rue René Goscinny. בועות קומיקס המחוברות לפנסי הרחוב ולמדרכות כמחווה ליוצר Astéricx, מוכיחות שגם לאזורי פיתוח יכול להיות חוש הומור. פנו שמאלה בחזרה אל avenue de France, ותבחינו בבלוקים גדולים של אבן בורגונדי מוזהבת, שנראים כאילו הם שאריות של אחד מאתרי הבנייה סביב, אבל זהו פסל מחווה מאת אלן קירילי לאמן הג'אז צ'ארלי פרקר. מכאן יש תצפית טובה ל-Jardins des Grands Moulins, פארק אקולוגי חדש בו אזורי ביצות ובריכת חבצלות ממי גשמים בלבד הנאספים מבניינים סמוכים.

הרובע האוניברסיטאי

המשיכו שמאלה במורד rue Françoise Dolto, ופנו ימינה אל rue Elsa Mornate. זהו הרובע האוניברסיטאי. חצו את rue Watt המסקרן – הרחוב הנמוך בעיר שנעלם תחת מסילת הברזל – והיכנסו ל-Jardins du Biopark, ביתן של מקבץ חברות ביוטכנולוגיות. את קומפלקס הבניינים מכסים צמחים המטפסים על צלעות המתכת המגולוונת. צאו מן הגן ב-rue Jean-Antoine de la Baïf, ולימינכם תראו את המרפסת המוזרה של הפקולטה לכימיה. לשמאלכם ולכיוון הנהר ניצב המבנה המהמם של Compressed Air Building עשוי מתכת ולבנים אדומות. הבניין שהוקם ב-1890 כדי לספק אוויר דחוס לחברות תעשייה, שופץ על ידי פרדריק בורל למען בית הספר לארכיטקטורה Paris Val de Seine. אולם לא כל התעשיות נעלמו מכאן. מעבר לכביש ב-Port de Tolbiac, דוברות עדיין פורקות חול כתזכורת לכך שפריז היא גם נמל.

לכו לאורך רציף Panhard et Levassor לכיוון מערב. במס' 43 תפגשו בלוח המזכיר שכאן היה מחנה עבודה ליהודים במלחמת העולם השנייה. ממש מאחור ניצב Hall aux Farines, מחסן אריזת קמח שהוסב על ידי הארכיטקט ניקולס מישלין לאולמות הרצאה, חדרי לימוד ובית קפה לסטודנטים. בקומת הקרקע Béton Salon (אתר www.betonsalon.net) מעלה תערוכות אמנות ניסיוניות ומופעים שונים בערב. מעבר לטיילת הירוקה היכנסו ל-Grand Moulins, טחנות הקמח לשעבר המשמשות כעת כספריית האוניברסיטה ונקודת המרכז שלה.

המשיכו לאורך הרציף, ותוכלו לקחת הפסקה ב-Bioart (כתובת רובע 13, 1 quai François Mauriac) בית קפה אורגני ומסעדה. לאחר מכן עברו ל-Port de la Gare. בחלק זה של הנהר, לפני הספרייה הלאומית, העבודה מפנה מקום לשעשועים במקבץ של סירות מסיבה: Batofar, Charlestone ו-La Dame de Canton.

תוכלו להתרשם גם מ-Passerelle Simone de Beauvoir. את גשר הולכי הרגל הזה עיצב באופן נפלא הארכיטקט האוסטרי דיטמר פייכטינגר, כמו שתי אליפסות מצטלבות המאפשרות בחירה בין שבילים: בחזרה למעלה למזח הספרייה, למטה לרציף או מעבר לנהר באמצעות המפלסים העליונים או התחתונים ל-Parc de Bercy. שווה לחצות רק בשביל החוויה, ואז לחזור לרציף שם תמצאו את הבריכה הצפה Piscine Josephine-Baker.

Passerelle Simone de Beauvoi (צילום: shutterstock)
Passerelle Simone de Beauvoi (צילום: shutterstock)

שובו אל מזח de la Gare, המשיכו ב-rue Abel Gance וחזרו אל avenue de France. פנו ימינה אל avenue Mendès-France. גרם מדרגות יוביל אתכם למטה אל רציף d’Austerlitz עמוס התנועה.

למטה, נחשול ירוק מאותת לכם לבוא – אלו הם מחסני סחורות שהוסבו ל-Cité De la Mode et du Design. המתחם פתוח ביום ובלילה, ואפשר להיכנס לשיטוט על הגג, לנדוד בין החנויות והתערוכות, ללמוד אופנה במכון, לשתות איזה דרינק או לאכול ארוחה. סיימו את הטיול בקפיצה לסירה או המשיכו ברציף לעבר המטרו ב-Gare d’Austerlitz.

מתחם העיצוב Cité De la Mode et du Design (צילום: טיים אאוט)
מתחם העיצוב Cité De la Mode et du Design (צילום: טיים אאוט)