רומא: אוכל ומסעדות

נכון, אי אפשר לפספס בגדול עם אוכל איטלקי, אבל בכל זאת יש לנו כמה המלצות

(צילום: טיים אאוט)
(צילום: טיים אאוט)

סצינת המטבחים האיטלקית טובה מתמיד, או לפחות מאז נפילת האימפריה (היום יותר קשה להתענג בשכיבה על דג שמימי המעוטר בטיפות דבש ופרג) ואפשר לסכם את התורה החדשה של מומחי הטעם בסיסמה "איכות חומרי הגלם קודמת לכל". גם במוסדות צנועים יחסית, הלקוחות מתחילים לבחון בקפדנות את אישיותו האמיתית של שמן הזית ואת אילן היוחסין של הרביולי. הנטייה החדשה גרמה לעליית מחירים (שהמריאו מזמן לשמיים בעקבות הפיכת איטליה לנתינה נוספת בממלכת היורו), אבל בתמורה היא שינתה את צורת העשייה בכל רמות המסעדנות.

בתחום המסעדות העממיות, אל תאמינו לאלה המתאבלים על מותה של הטרטורייה – אפשר למצוא אותה בכל רחבי העיר. יותר מכך, המתרפקים על הנוסטלגיה אוהבים לשכוח שבמסעדה השכונתית האותנטית נהגו להגיש יין שיכול היה לשמש באותה מידה מדלל צבע בנגריה הסמוכה.

שינוי חיובי נוסף הוא המגוון. עד לפני 20 שנה, בפני הרומאים הרעבים ניצבו שלוש אפשרויות – מסעדות יוקרה, טרטוריות צנועות או פיצריות נטולות טעם ואופי. היום הטווח רחב יותר – הוא מכיל כל וריאציה אפשרית לבר יינות, בר מוצרלה, בר סלטים, פאב-מסעדה, מסעדות בוטיק ודלי-דיינרס. גם מסעדות היוקרה מאמצות מראה מינימליסטי יותר. חבורת הטרטוריות הצעירות עוברת לקו צעיר ושאפתני במקום הלוק המסורתי, ואילו חזית הפשטידות השטוחות שודרגה הודות לכניסתן של פיצריות גורמה. המטבח הבינלאומי עוד דורש מקצה שיפורים, אבל גם כאן אפשר למצוא מסעדות יפניות והודיות סבירות.

למרות עליית המחירים, עדיין אפשר למצוא מסעדות שאינן מאיימות לזלול את הכיס, בעיקר אם אתם מוכנים לנטוש את המרכז ההיסטורי לטובת אזורים נידחים יותר. אבל בכל מקום ובכל מצב, אל תשכחו את כלל הברזל – כשאתם רואים שלט המציע תפריט תיירים הישמרו לנפשותיכם. בעיקר אם התפריט מופיע בכמה שפות.

נושא השירות מעורפל מעט. המקומות המוסיפים את דמי השירות לחשבון הסופי מועטים ביותר, לכן עדיף להסיק מראש שדמי השירות אינם כלולים, בעיקר בפיצריות ובמסעדות משפחתיות. בגדול, רצוי להשאיר 5 אחוזים במקומות העממיים יותר וקצת יותר במסעדות היוקרה, אך לעולם אל תעברו את סף ה-10 אחוז. אם השירות היה מרושל או גס רוח, אל תתביישו ללכת בלי להשאיר דמי שירות. ובדקו היטב את החשבון – ישנם מסעדנים שעדיין "מתבלבלים" בנוכוחות תיירים. ברוב המקומות תוכלו לשלם בכרטיס אשראי, אבל אם אתם לא רואים מדבקה של חברות האשראי על הדלת, עדיף לברר מראש.

Antico Arco

אחת המסעדות הראשונות בגל מסעדות הדיינרס הרומאיות שנפתחו ב-1990, ואחת היחידות שעדיין מומלצת. המסעדה משתרעת על פני 2 קומות (2 חדרים בכל קומה) ותוכלו ללגום כוסית בניחותא בלובי שהוא גם בר-יין, בזמן שאתם מחכים למארחת שתושיב אתכם. התפריט עונה על הציפיות בכל החזיתות, החל מהאנטיפסטי, דרך המנות הראשונות וכלה במנות העיקריות הכוללות בשר, דגים ובשר ציד. הקינוחים מעוצבים נפלא ורשימת היינות מגוונת ובמחירים הגיוניים. המקום מאוד פופולרי ורצוי להזמין מקומות כמה ימים מראש.

כתובת: Piazzale Aurelio 7

Antico Arco (צילום: טיים אאוט)
Antico Arco (צילום: טיים אאוט)

Il Pagliaccio

על אף העלייה הקלה במחירים (כנראה עקב קבלת כוכב מישלין), המסעדה של השף אנתוני ג'נובסה עדיין מציעה ארוחת גורמה במחיר הטוב ביותר שתוכלו למצוא בעיר. שינוי עיצוב קליל הגביר את חמימות ואינטימיות המקום והגביר את ההתמקדות במטבח עצמו. ג'נובסה מצליח לשלב השפעות אוריינטליות בבישול, כפי שרואים במנות הנפלאות השונות. במסעדה יש גם תפריט יינות קצר אך איכותי וקינוחים מעולים.

כתובת: Via dei Banchi Vecchi 129

אתר: http://www.ristoranteilpagliaccio.com

Dagnino 

העיצוב המרהיב משנות ה-50 והעומס התמידי של השולחנות במקום מושכים רומאים רבים לפינה הסיציליאנית שנחתה בלב הבירה. אם זה סיציליאני ואכיל, זה כאן: גלידה בלחמנייה ופירות-מרציפן בגודל טבעי. הקבועים של המקום באים בעיקר בשביל הקנולי-סיצליאני הטרי,  הממולא בגבינת ריקוטה ושבבי שוקולד והקסטה המשלבת את כל טעמי הדרום: ניחוח פירות הדר, ממרח שקדים וריקוטה טרייה.

כתובת: via VE Orlando 75 Galleria Esedra,

אתר: http://www.pasticceriadagnino.com

Trattoria Monti

כדאי להזמין מקום זמן רב מראש למסעדה הפופולרית הזו, בעיקר בימי שישי ושבת. הסיבה לפופולריות פשוטה: אווירה ושירות ידידותיים, אוכל מעולה במחיר סביר ומעל הכל ורשימת יינות מגוונת באופן מפתיע. תוכלו למצוא מנות מעולות של בשר ודגים וגם צמחוניים ישביעו כאן את תיאבונם עם מבחר נאה של טורטיני (פשטידות).

כתובת: Via di San Vito 13A