חובה לראות: האטרקציות המרכזיות ברומא

כיכרות, מזרקות, מוזיאונים ופסלים - ביקור ברומא אינו שלם בלי האתרים האלה

piazza navona (צילום: shutterstock)
piazza navona (צילום: shutterstock)

ההיסטוריה של רומא אינה סגורה מאחורי מנעול ובריח במוזיאונים ובגלריות של העיר – היא שולטת בכל. למרות מידותיה הקופמקטיות של העיר, המתקפה התרבותית אדירה ומתישה. מוטב לקבל בהשלמה את העובדה שאי אפשר לראות הכל. אבל זכרו: אם תבלו את כל הזמן שלכם באתרים ובמוזיאונים של העיר, תחמיצו דבר נוסף, חשוב לא פחות: הנוף העירוני והאנושי הייחודי של רומא. אל תזניחו אפוא את ההליכה ברחובות ואת הבטלה בבתי הקפה. הישיבה בטראסה עלולה אמנם לגרום לאינפלציה בתקציב הקפוצ'ינו שלכם, אך ערכו של מושב בשורה הראשונה בהצגה הרומית הבלתי פוסקת לא יסולא בפז.

Fontana di Trevi

מזרקת טרווי, שנבנתה ע"י ניקולה סאלבי במאה ה-18, היא טירוף רוקוקו מופלא, שכולל סוסי ים שועטים, טריטונים ושלל פריטים נוספים. המזרקה, שחבויה בכיכר קטנה ומוקפת קהל רב יומם וליל, זכתה לתהילת עולם כשהשחקנית אניטה אקברג פיזזה במימיה בסרטו של פליני, "לה דולצ'ה ויטה". אל תנסו לחקות אותה מאחר וכל שכשוך או דשדוש במי המזרקה אסור בהחלט. אתם יכולים לעומת זאת להשתתף במסורת השלכת המטבעות למים, שאמורה להבטיח את שובכם לעיר הנצחית (אגב, נהוג לזרוק את המטבעות כשגבכם מופנה אל המזרקה). טיפ: שעות הערב הן הקסומות ביותר, כאשר החושך כבר ירד והמזרקה כולה מוארת.

כתובת: Piazza di Trevi

Palatine

האגדה מספרת שרומולוס רצח את אחיו רמוס בשנת 753, טיפס על גבעת Palatine וייסד את רומא. למעשה, ממצאים ארכאולוגיים מצביעים על כך שתושבים הגיעו למקום לפחות מאה שנה לפני כן. בתקופת האימפריה, הפכה Palatine לבוורלי הילס של רומא העתיקה, ועליה קובעי הטרנדים החלו לבנות את הארמונות שלהם. בצידה המערבי, החולש על Circus Maximus, נמצאים השרידים של המעונות הקיסריים, לרבות Domus augustana של הקיסר דומיטיאנוס, המכיל מה שנראה כאצטדיון פרטי בחצר. Museo Palatino שלצידו, מציג את ההיסטוריה של הגבעה החל מהמאה ה–8 לפנה"ס.

מערבה מכאן שוכן ביתו של אוגוסטוס, או Domus augusti כפי שכינו אותו המקומיים, ובו ארבעה חדרים מלאים בציורי קיר נהדרים. כשרומא החלה לשקוע לאט אך בבטחה, צנחה גם Palatine ממרומיה. בשנות הארבעים של המאה ה-16, רכש קרדינל Alessandro Farnese את רוב שטח הגבעה ובנה שם אחוזת תענוגות. הגנים המוריקים – Horti farnesiani – עדיין מהווים אתר נעים להפליא לטיול ביום בהיר. מתחת לגנים נמצאת ה-cryptoporticus, תעלה שבנה נירון השרמנטי.

הפורום הרומי

בשנותיה המוקדמות של הרפובליקה, היה הפורום מרחב פתוח, מלא חנויות ואי-אלו מקדשים, לחדוות האזרחים שהסתפקו בכך. אך במאה ה-2 לפנה"ס, הזדקקה רומא, הכובשת הנצחית, לתדמית שתהלום את מעמדה כשליטת העולם ובעלת ההון. וכך, הוחלפו דוכני האוכל והשתייה בבתי משפט, במשרדים ובבנייני ציבור אדירי מימדים, עמוסי עיטורים וקישוטים לפאר תהילת עולם. Foro Romano נותר לבה הסמלי של רומא גם בימי האימפריה.

כשיורדים מ-Palatine, הפורום משתקף דרך שער טיטוס משנת 81, שנבנה להלל את עושק ירושלים. מצד ימין מתנשאים השרידים של Basilica Maxentius, שהושלמה ב-312, ומצד שמאל – ביתן של הבתולות הווסטליות. לימין via Sacra – הרחוב הראשי של הפורום, ניצבים העמודים העצומים של מקדש אנטוניוס ופאוסטינה, Basilica Emilia ששימשה משרדי עסקים, אדמיניסטרציה ובתי משפט, ה-Curia – ביתו של הסנאט שאת בנייתו החל יוליוס קיסר בשנת 45 לפנה"ס, ושער ספטימיוס סוורוס, שהוקם בשנת 203. לצד השער פזורים שרידים של במת הנאומים הקיסרית שממנה, לפי המסורת, ביקש מרקוס אנטוניוס מהרומאים להטות לו אוזן.

Vatican Museums

המדינה הקטנה בעולם היא ביתו של אחד המוזיאונים הגדולים והעמוסים בעולם. המוזיאון שהוקם ע"י האפיפיור יוליוס ה-2 במאה ה-16 הוא בעצם מתחם של מספר מוזיאונים שונים, המציגים את אוספי הכנסייה הקתולית. מתחם המוזיאון מכיל גם את ארמון, ספריית וגני הוותיקן, את כיכר סן פטרוס ובזיליקת סן פטרוס (זוהי הכנסייה הגדולה באירופה, וכנראה גם בעולם כולו, ולפי המסורת הנוצרית קבור בה פטרוס הקדוש, אחד משליחיו הבולטים של ישו וממפיציה של הנצרות ברומא וכן הבישוף הראשון של העיר), וכמובן את הקפלה הסיסטינית ובה הפרסקו הידוע של מיכלאנג'לו – "בריאת האדם".

כתובת: Viale del Vaticano

תיירים ברומא. (צילום: shutterstock)
תיירים ברומא. (צילום: shutterstock)

Piazza di Spagna & the Spanish Steps

פיאצה די ספניה (הכיכר הספרדית) היא אחד מהיעדים הפופולריים ביותר בעיר, לתיירים ולתושבים כאחד, וידועה בעיקר בזכות "המדרגות הספרדיות" המרהיבות הנמצאות בה.

בניית המדרגות, שהושלמה ב-1725, הייתה בכלל יוזמה של הדיפלומט הצרפתי אטיין גופייר, שהחליט כי המדרון הבוצי שהוביל לכנסייה Trinità dei Monti (שנבנתה גם כן בכסף של מלך צרפתי), דורש שיפור. למרגלות המדרגות ניצבת מזרקה בצורת סירה (ה-Barcaccia שפוסלה ע"י ברניני – או אביו).

טיפ: אל תפספסו ועשו כמנהג המקומיים ביום נעים: קנו כוס קפה וסנדוויץ' או מאפה באחד מבתי הקפה הפזורים באזור, ושבו על המדרגות תחת השמש. עם קצת מזל אולי תיתקלו באחת מתצוגות האופנה הנערכות במקום מדי פעם.

כתובת: Piazza di Spagna

Piazza Navona

Piazza Navona, המעוצבת בצורת מסלול מירוצים, הוקמה על חורבות האצטדיון האתלטי שבנה הקיסר דומיטיאנוס. בימי הביניים האזור נפתח לבנייה מאסיבית של ארמונות פאר ובתי עוני צפופים. הכיכר מלאת חן – מזרקות של ברניני, כנסייה של בורימיני, בתי קפה ציוריים.

הפנתיאון

המבנה הקלאסי המופלא ביותר ברומא, ויש הטוענים כי זהו אחד מהביצועים הארכיטקטוניים המדהימים ביותר בעולם. הפנתיאון נבנה במאה השנייה לכבוד 12 האלים הרומים החשובים ביותר, ככל הנראה לפי עיצוב של הקיסר אדריאנוס. הוא ניצל מהרס הודות להסבתו לכנסייה. החזות החיצונית שמרה על הפשטות שלה. היופי וההדר של המבנה נחשף כשנכנסים פנימה – קוטר הכיפה זהה באופן מוחלט לגובה המבנה. במרכז הכיפה נמצא פתח מעוגל שהוא מקור האור היחיד במקום ומשמש סמל לחיבור המיידי שבין המקדש לשמיים. אל תפספסו ביקור בפנים.

כתובת: Piazza della Rotonda

Colosseum

הקולוסאום, שבנה הקיסר אספסיאנוס בשנת 72 לספירה, הוא האתר המרהיב והגדול ביותר בעולם שכל ייעודו מרחץ דמים בידורי. כל שכבות האוכלוסייה נהרו לכאן כדי לצפות במופע האימים העתיק. גלדיאטורים, עבדים, אסירים וחיות בר לחמו אלה באלה בקומבינציות שונות ומגוונות. מכיוון שהכשרת הגלדיאטורים היתה יקרה, דאגו לכך שהם ישרדו את הקרבות. העבדים, הפושעים ושאר חסרי מזל שנקלעו לזירה, זכו לפריבילגיה הזאת לעתים נדירות.

היקף הקולוסיאום 500 מטר, והוא מסוגל להכיל 50,000 צופים. זהו אפוא, ללא ספק, אתר הטבח ההמוני הגדול ביותר בעולם העתיק. במאה ימי החגיגות לחנוכת האמפיתאטרון, הומתו כאן כ-5,000 חיות. אך לפעמים זכו חיות הבר לנקום את נקמתן. גזר דין נפוץ במערכת המשפט הרומית היה damnatio ad bestias, שמשמעו שחרור כופרים בלתי חמושים לזירה לתאוות האריות ולשמחת הצופים. תהילת הקרבות דעכה עם שקיעת האימפריה במאה ה-6. במקום אריות, גלדיאטורים ועבדים, נאלצו הצופים להסתפק בתרנגולים שניקרו אלה את אלה למוות. הקולוסיאום נותר פרוץ לבוזזים מכל סוג עד אמצע המאה ה-18, אז הוא הוסב לכנסייה. מומלץ לטפס לשורות העליונות, כי הן נקודת התצפית הטובה ביותר על המבנה המרהיב.

סמוך לקולוסיאום נמצא Arco di Constantine שנבנה ב-315, ונחשב לאחד המונומנטים החשובים האחרונים שנבנו בתקופת האימפריה. איכות השימור של האתר מרשימה לא פחות מיופי התבליטים והפסלים שלו.

פרט חשוב: אם התור מחוץ לקולוסאום נראה מאיים במיוחד, אפשר לרכוש כרטיסים ב-Palatine ומשם להמשיך היישר לשער המסתובב של הקולוסאום, ולעקוף את כולם בשמחה.

רומא. (צילום: שאטרסטוק)
רומא. (צילום: שאטרסטוק)