מצב טרופית

אז אתם הביצ'ס שקנו כרטיסים לשלבי הגמר של המונדיאל? קבלו את המדריך השלם - המסעדות, המוזיאונים, המועדונים והשופינג שאסור לפספס בסאו פאולו ובריו דה ז'ניירו

ישו הגואל. צילום: Getty Images
ישו הגואל. צילום: Getty Images

סאו פאולו

סאו פאולו היא העיר שבה נולד הכדורגל הברזילאי. האחראי לכך הוא אדם בשם צ'רלס מילר, בן לאב סקוטי ולאם ברזילאית, שבתחילת המאה ה־20 נסע לביקור באנגליה. כשחזר משם, הביא עמו לסאו פאולו שני כדורי רגל ואת ספר החוקים של המשחק. השאר – היסטוריה. אין כמעט עיר ברזילאית שזכתה לתדמית גרועה כמו זו של העיר הגדולה והמאוכלסת ביותר במדינה. על פי מפקד האוכלוסין האחרון גרים בה כ־11 מיליון תושבים. מבקרים ותושבים כאחד נהנים לקטר על כל מה שקורה בעיר – החל בפקקי התנועה האינסופיים וכלה במחירים המופקעים.

מאוד לא מפתיע לגלות שרוב התיירים מגיעים לסאו פאולו רק לזמן קצר, בדרכם לאזורים הטרופיים ולחופים היפהפיים של ברזיל. אף שמסדרונות הבטון של סאו פאולו דומים לערים רבות אחרות, מי שמוכן לצלול עמוק יותר אל תוך הבירה הקולינרית והתרבותית של ברזיל יגלה מסעדות ברמה עולמית, בתי קפה מקומיים תוססים וברים שנעים להעביר בהם ערב, לצד גלריות אמנות ומוזיאונים מהמובילים במדינה. אז אם הביקור שלכם אורך 24 שעות, 48 שעות או שבוע, תנו לסאו פאולו הזדמנות, וכנראה שכשתעזבו את העיר תישארו עם טעם של עוד.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

להיכנס לאווירה

הנוף העירוני של סאו פאולו הוא מרחב אינסופי של בניינים גבוהים היוצרים רחובות כמעט נטולי אור שמש. למרות זאת, חבל להחמיץ את הפנינים החבויות בה. מבט מעמיק יותר, מעבר למרכז העיר המיושן, חושף אדריכלות מעניינת הכוללת בניינים מראשית המאה ה־20, כמו התיאטרון העירוני וסמלים מודרניסטיים שאפתניים כמו בניין קופאן של האדריכל הברזילאי אוסקר נימאייר. הולכי רגל יכולים גם ליהנות מסצנת אמנות הרחוב הפעילה והדינמית, הנחשבת כיום לאחת התוססות בעולם, באזורים מוכרים יותר כמו רובע וילה מדלנה ושכונת קמבוסי (Cambuci). כשתשבעו מהנוף העירוני, אתם מוזמנים לבקר במוזיאונים ובגלריות הרבים שיש בעיר, החל במוזיאון הכדורגל (Museu do Futebol) המציע בילוי אינטראקטיבי, וכלה ביצירות של פיקאסו וגויה ב־MASP (מוזיאון האמנות העירוני של סאו פאולו). אחרי יום ארוך של שיטוט בעיר, פנקו את עצמכם בישיבה מול הנוף הלילי עוצר הנשימה של העיר.

למלא את הבטן

מטבח ברזילאי: Dalva e Dito

השף אלכס אטאלה (Alex Atala) משלב חומרי גלם נדירים עם מאכלים מקומיים. מדי שבת מתקיים פה הגליניאדה (Galinhada), פסטיבל עוף ואורז בליווי מופע סמבה (שבת, 3:00־24:00).

כל השבוע בשעות משתנות
Dalva e Dito, Rua Padre João Manuel 1115, Jardin Paulista 11 3068 4444, dalvaedito.com.br

בשר: Sunjinho
בית הסטייקים המסורתי שעדיין מוכר למקומיים בשם Bar das Putas (“בר הזונות") על שם הלקוחות המקוריים של המקום, נחשב למוסד של אכילה לילית.

כל יום, 11:30־5:00. Sunjinho, Rua da Consolação 2078, Consolação
11 3231 5207, sujinho.com.br

קתדרלת סאו פאולו. צילום: Shutterstock
קתדרלת סאו פאולו. צילום: Shutterstock

כשהשמש יורדת

לסאו פאולו יצא שם של עיר מסיבות, ובצדק. במועדונים הרבים בעיר אפשר למצוא כל סגנון וז'אנר אפשריים לריקודים. אז הצטיידו בקפיריניה מתוקה מאוד כזריקת אנרגיה והתכוננו ללילה ארוך.

בשעות אחר הצהריים המוקדמות של סוף השבוע יש ריקודי סמבה בכמה ברים בעיר, ולקראת חצות מגיעים הבליינים למועדוני המסיבות וההופעות. אם בילויים דחוסים אינם כוס התה שלכם, אתם מוזמנים לתפוס שולחן באחד הברים והמבשלות עם רשימת הבירות המיוחדות, או לטייל ברחוב אאוגוסטה (Rua Augusta) לבילוי לילי קצת יותר מחוספס.

Skye

בר על גג מבנה ארכיטקטוני איקוני שמשקיף על נוף מהמם. ויש גם בריכה.

כל יום 18:00־24:30
Skye, Hotel Unique, Avenida Brigadeiro Luís Antônio 4700, Jardim Paulista 11 3055 4702

Casa 92

 בדירה משנות ה־50 שהוסבה למועדון אפשר לרקוד ותוך כדי ריקוד לבחון את הדקורציה המשונה, שכוללת את המטבח המקורי ועמדת די.ג'יי צמודה לספות בסלון. תרגישו בבית.

חמישי־שבת מ־22:30
Casa 92, Rua Cristóvão Gonçalves 92, Pinheiros, 11 3032 0371, casa92.com.br

D-Edge

מועדון שמוקדש למוזיקת אנדרגראונד אלקטרונית.

ראשון, שני, חמישי ושבת 24:00־7:00
D-Edge, Alameda Olga 170, Barra Funda 11 3665 9500, d-edge.com.brֹ

שופינג 

ירידים, שווקים הומי אדם וקניונים עצומים מספקים את תאוות הקניות של סאו פאולו. הבדיחה הרווחת היא שכמו שקריוקאס (אנשי ריו דה ז'ניירו) מתנפלים על החופים בחגים ובסופי שבוע, כך פאוסטיליאנוס (תושבי סאו פאולו) מתנפלים על הקניונים. אל תצפו למבצעים מפתים – המחירים גבוהים עד כדי כך שהברזילאים האמידים נוהגים לערוך קניות במדינות אחרות. למרות תרבות הקניונים המפותחת, יש גם כמה רחובות של חנויות שאפשר לטייל בהם ברגל. רובע העסקים איטאים ביבי (Itaim Bibi) הוא מקום טוב לקניות יוקרתיות, כמו גם רובע וילה מדלנה (Vila Madalena), שבו יש בוטיקים עדכניים לצד גלריות לאמנות וחנויות עיצוב לבית. חפשו גם את שווקי הרחוב הנערכים אחת לשבוע (Feiras de Rua). קונים אמיצים מוזמנים להגיע לרחוב 25 דה מרקו (Rua 25 de Março) ההומה בלב העיר, שבו ניתן למצוא כמעט הכל במבצע, גם אם מדובר בחיקוי פיראטי.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

ריו דה ז'ניירו

להיכנס לאווירה

ריו היא המקום המושלם לטיולים ארוכים שבהם ניתן לבקר בכל האתרים המפורסמים לצד פינות מוכרות פחות. יש בה שפע כמעט לא הגיוני של אטרקציות והמון אזורים מעניינים שכדאי להגיע אליהם. לכל שכונה בעיר אופי ייחודי וקסם משלה. אם אתם רוצים לראות את התמונה הכוללת, פשוט תתפסו גובה – מהר הקורקובדו אפשר להביט למטה על שמיכת הטלאים של הכבישים והחופים של העיר, וגם כמובן להביט מקרוב בפסל ה־Cristo Redentor (ישוע הגואל) המפורסם. מומלץ להעפיל לראש הר שוגרלוף (Sugarloaf) ולצפות בנוף הקופקבנה בשקיעה ובאורות הפבלות (שכונות העוני) המנצנצים.

הפבלות של ריו. צילום: Shutterstock
הפבלות של ריו. צילום: Shutterstock

הסמטאות של סנטה תרזה (Santa Teresa) שוות גם הן את הטיפוס – זהו אזור בוהמייני בראש ההר שנראה כאילו הזמן עצר בו מלכת, וניתן למצוא בו ארכיטקטורה גרנדיוזית, מסעדות ציוריות וכמה מהברים השכונתיים הטובים בעיר. לרגלי ההר, אזור הבילויים המרכזי לאפה (Lapa) מתעורר לתחייה בסביבות תשע בערב, והקשתות הלבנות האיקוניות שבו הפכו כבר לסמל ללב הפועם של חיי הלילה של ריו.

בקרבת מקום נמצא הסנטרו (Centro), המרכז העסקי והתרבותי של העיר שמתפוצץ מפעילות, ובו ניתן למצוא גם פנינים היסטוריות כמו התיאטרון העירוני (Teatro Municipal) ומרכזים תרבותיים מרשימים כמו ה־CCBB שתמיד שווים ביקור. בריו כדאי לזכור שפחות זה לפעמים הרבה יותר. מומלץ בחום לבלות לפחות יום אחד ברביצה על חוף איפנמה ולסיים אותו שיכורים מקפיריניות על גדות האגם.

למלא את הבטן

סצנת המסעדות הגדלה בהתמדה בריו, שבבסיסה כמה מוסדות שכונתיים ותיקים, משתחררת מעט לאחרונה מהכבלים המסורתיים. אבל אל תתבלבלו לחשוב שהפשטות "של פעם" פירושה מחירים נמוכים, כי מדובר במסעדות שמחיריהן גבוהים ממש באותה מידה שבה השירות נינוח, שלא לומר חולמני. מנות הדגל, שאותן ניתן למצוא כמעט בכל תפריט, הן נזיד פז'ואדה (feijoada) העשוי מבשר חזיר ושעועית שחורה, מנה בשם מוקקה (moqueca) העשויה מחלב קוקוס ושרימפס, וכמובן סטייק. מומלץ להזמין סטייק פיקנייה (picanha), העשוי מנתח שייטל שיש בו שכבת שומן עסיסית.

בשר: Porcão

הסניף של פורסאו מספק נופים מרשימים של הר שוגרלוף, וככל הנראה נמצא בו המזנון הטוב ביותר (ללא ספק הכי גדול) ברשת. מנת האכול־כפי־יכולתך הבשרית, רודיזיו (rodizio), היא האטרקציה המרכזית, כך שאפשר לסמוך על כך שהסטייק יהיה באיכות גבוהה ביותר.

 ראשון־חמישי 12:00־24:00, שישי־שבת 12:00־24:30, ראשון 12:00־22:00.
Porcão, Avenida Infante Dom Henrique, Aterro do Flamengo, Flamengo 21 3389 8989, porcao.com.br

מטבח עכשווי: Oro

 השף המקומי עטור הפרסים פליפה ברונזה (Felipe Bronze) שולף את אקדח החנקן הנוזלי שלו לעתים קרובות ומוסיף טוויסטים לתפריטי הטעימות שלו. מרכיבים ברזילאיים כמו אסאי מככבים כאן, ואם התקציב שלכם נדיב, אתם חייבים להתנסות בהתאמת היינות למנות.

שני־שבת, 19:30־24:00. 
Oro, Rua Frei Leandro 20, Jardim Botânico 21 2266 7591, ororestaurante.com

מטבח ברזילאי: Bar do David

בפבלה שפאו מאנגיירה (Chapéu Mangueira favela) מעל חוף למה, בר דו דויד מגיש בכל שבת פיז'ואדה יוצאת דופן של פירות ים. התפריט קטן, המסעדה צנועה ונטולת פוזה, וזהו אוכל אותנטי במיטבו.

שלישי־שישי, 12:00־17:00; שבת־ראשון 12:00־22:00.

Bar do David, Ladeira Ari Barroso 66, shop 3, Leme, 21 7808 2200

צילום: Getty Images
צילום: Getty Images

כשהשמש שוקעת

תרבות השתייה בריו כוללת בירה קרה כקרח, והרבה. הברים השכונתיים, הבוטקות (botecos), הם המקום שבו אפשר לשתות ולספוג את רוח ריו האמיתית. מומלץ לבקר בהם, בין שזהו בר פשוט שאינו יותר מחור בקיר, המכונה pé sujo (רגל מלוכלכת), ובין שזהו בר אלגנטי יותר שמגיש מגוון רחב של מאכלים לצד השתייה, ולעתים קרובות גם קפיריניה איכותית וטעימה עד כדי סכנת התמכרות. המועדונים מתניעים רק בסביבות אחת בלילה, אבל מהר מאוד הם מגיעים לנקודת רתיחה, ושכונת לאפה (Lapa) במרכז העיר מתפקדת כמרכז הבלתי מעורער של מועדוני הסמבה ושל מסיבות הרחוב בסופי השבוע.

Astor

 אחד הברים היחידים שנמצאים ממש על קו החוף. מגישים בו כמה קוקטיילים קטלניים, כולל בלאדי מרי שנחשב לאחד הטובים בעיר. בסופי השבוע המקום עמוס לעייפה.

שני־רביעי 18:00־1:00, חמישי 18:00־2:00, שישי־שבת 13:00־3:00,
ראשון 12:00־22:00.
Astor, Avenida Vieira Souto 110, Ipanema, 21 2523 0085,
barastor.com.br

Bar do Mineiro

 הבר המלא תמיד מגיש מנות בהשראת מחוז מינאס ז'ראיס (Minas Gerais), קשאסה (cachaças) וכמובן המון בירה קרה. מנת הפיז'ואדה המוגשת בשבתות היא אחת הטובות על ההר, והפסטלים הממולאים שעועית ומטוגנים בשמן עמוק הם ליווי מושלם לבירה.

שלישי־חמישי, 11:00־24:00, שישי־שבת, 12:00־1:00, ראשון, 12:00־24:00.
Bar do Mineiro, Rua Pascoal Carlos Magno 99, Santa Teresa, 21 2221 9227

 

Bip Bip

 אם תעזו להרעיש יותר מדי במהלך אחד ממופעי הרודס דה סמבה המסורתיים (Rodas de samba) הנפוצים פה, תקבלו נזיפה פומבית מהבעלים. כאן, המוזיקה היא תמיד במרכז הבמה.

כל יום 19:00־23:45.
Bip Bip, Rua Almirante Gonçalves 50, Copacabana, 21 2267 9696

שופינג

הקניון הוא המלך בריו בעיקר בזכות היתרון המשמעותי של הימנעות מהחום הלוהט ומהגשם השוטף. באזור בארה (Barra) במערב העיר אפשר למצוא כמה מהקניונים הגדולים ביבשת. אבל בכל הארמונות הקרירים האלה, הפרושים ברחבי העיר, יש היצע מגוון של מיטב אופנת הרחוב של ריו, לצד בגדי חוף וים של מותגים כמו סאלינס (Salinas) ובלו מן, וכפכפי האצבע הבלתי נמנעים של האביאנס (Havaianas). אם אתם בעניין של בוטיקים יוקרתיים, תוכלו למצוא אותם בסביבת רחוב גרסיה דאבילה (Rua Garcia d'Ávila) שבאיפנמה – שם תוכלו להשיג תיק של לואי ויטון או תכשיטים של אמסטרדם סאוור וה. שטרן.

צילום: Getty Images
צילום: Getty Images

מה זה פה, שוק?

 Feira Hippie
בכל יום ראשון מאות אמנים, בשלנים וסוחרים מקימים דוכנים בכיכר ז'נרל אוזוריו (Praça General Osório) שבאיפנמה, ומוכרים הכל – מחולצות כדורגל ותופים ועד מוצרי עור ועבודות אמנות (שאינן בהכרח איכותיות).

ראשון 10:00־19:00. Feira Hippie, Praça General Osório, Ipanema
feirahippieipanema.com

Feira da Praça XV

בשבתות מגיעים מחפשי המציאות לשוק זה ומבלים שעות על גבי שעות ליד שולחנות העתיקות, הרהיטים והפיצ'פקעס. כמה מהמוצרים המוצעים למכירה ייראו לכם הזויים לחלוטין, אבל כמעט בלתי אפשרי לצאת משם בידיים ריקות, וממש אי אפשר לצאת בלי חיוך.

שבת, 9:00־14:00.
Feira da Praça XV, Praça XV, Centro

Saara

הרחובות סביב תחנת המטרו Uruguaiana הם אזור הקניות ההיסטורי של ריו, ועד היום יש שם חנויות קטנות רבות המתפוצצות משטויות עונתיות חיוניות.

 שני־שישי 9:00־20:00, שבת 9:00־14:00. Rua Alfandega ,Saara והרחובות הסמוכים, מרכז העיר saarario.com.br