הבוקר: אלפי מבקשי מקלט שובתים

אתמול יצאה קריאה מצד מנהיגי המאבק להמשיך לשבות לזמן בלתי מוגבל

צילום: אורן זיו
צילום: אורן זיו
5 בינואר 2014

מחאת מבקשי המקלט נמשכת: השביתה שהחלה השבוע נכנסת ליומה השלישי. אלפי שובתים הגיעו הבוקר להפגנה בגינת לוינסקי ודרשו שינוי במדיניות ההגירה הישראלית. בשעות אלה שוקלים מנהיגי המאבק את המשך דרכם, והם צפויים לקיים מסיבת עיתונאים בשעה 14:30. במתקן הכליאה סהרונים ממשיכים כ-130 אסירים לשבות רעב.

אמש הפגינו כ-5000 מבקשי מקלט מול בנייני שגרירות רומניה, אנגליה, שבדיה, איטליה, קנדה וצרפת ומול נציבות האו"ם לפליטים בתל אביב, בבקשה להפעיל לחץ חיצוני על ממשלת ישראל להפסיק בכליאתם ולהכיר בהיותם פליטים. הפגנות אלה ממשיכות את המאבק שהחל ביום ראשון בהפגנת ענק בה השתתפו עשרות אלפי מבקשי מקלט, שעשו את דרכם מגינת לוינסקי לכיכר רבין. בראשון בבוקר החל גם השביתה, שתוכננה להימשך שלושה ימים אך מארגניה קוראים להמשיכה עד הודעה חדשה.

הקמפיין נפתח במוצאי שבת, במפגן הזדהות מרשים שהתרחש בגינת לוינסקי כשאלפי מבקשי מקלט אפריקאים הגיעו לכנס שאורגן בחופזה ובמרכזו ההודעה על השביתה המתוכננת. בכנס השתתפו רבים משתי קהילות מבקשי המקלט הגדולות בארץ, אריתראים ודרום סודנים, ובעזרת פעילים ישראלים וסדרנים מקרבם נשמרה אווירה להוטה אך בלתי אלימה. נאומים שנישאו מעל הבימה המאולתרת קראו בשלוש שפות לשביתה ולאחדות נגד מדיניות הממשלה.

בפלאייר שפורסם בשבוע האחרון בקרב קהילות האפריקאים בדרום העיר נכתב ש"בשבועיים האחרונים נעצרו ברחבי תל אביב-יפו מאות מבקשי מקלט. מאות אחרים כלואים זה למעלה משנתיים במתקני הכליאה 'סהרונים' ו'חולות' ללא משפט וללא תאריך שחרור. זאת בעקבות תיקון לחוק למניעת הסתננות שהעבירה ממשלת ישראל לפני כחודש, חוק שבית המשפט העליון פסק כי הוא מהווה פגיעה חמורה ובלתי מידתית בזכות לחירות אישית וסותר את חוקי היסוד של מדינת ישראל. התיקון החדש לחוק מאפשר כליאה של שנה אחת ולאחריה כליאה בלתי מוגבלת בזמן ללא משפט, במתקן שמדינת ישראל מכנה 'פתוח', אך ראוי שיקרא כלא. מאות בני אדם נוספים מקבלים בימים אלו זימון להתייצבות מרצון במתקן 'חולות'".

ההפגנה והשביתה מגיעות אחרי שבוע בו מימשה הממשלה את איומיה והחלה להפעיל את משטרת ההגירה כדי לאסוף שוהים אפריקאים לאוטובוסים שהובילו אותם למיון במתקן משטרת ההגירה בנתב"ג. משם חלק הופנה לכלא, חלק נלקח למתקן הפתוח חולות וחלק שוחרר לבית עם הוראה להתייצב תוך 30 יום במתקן הפתוח. זאת, במקביל לנוכחות מוגברת מאוד של כוחות משטרה ומג"ב בשכונות הדרום וסגירת עסקים שמופעלים על ידי אפריקאים ושפועלים ללא רשיון.

"כל חטאנו הוא שברחנו מרדיפה פוליטית, שירות צבאי כפוי, דיקטטורה, מלחמות אזרחים ורצח עם. הכרזנו על שביתה כללית של הפליטים בישראל. אנו קוראים לממשלת ישראל לבטל את התיקון לחוק למניעת הסתננות, להפסיק את המעצרים, לשחרר את כל מבקשי המקלט הכלואים ולכבד את זכויותינו כפליטים על פי אמנת הפליטים הבינלאומית שמדינת ישראל חתומה עליה. על הממשלה לבחון את כל בקשות המקלט שלנו באופן הוגן ושקוף. פליטים אינם פושעים", נכתב בפלאייר שחולק בדרום העיר.

אפווארקי זמריים, פועל בניין אריתראי שהחליט להצטרף לשביתה, נמצא בישראל כארבע שנים ועובד בכל יום באתר החפירה לתחנת הרכבת התחתית באזור רכבת ארלוזורוב של חברת "דניה סיבוס". הוא מספר כי כעשרים פועלים מסודן ואריתריאה מגיעים כל יום לעבודה, והיום רובם לא הגיע: "אני לא יודע מה הם יעשו בלעדינו, זה הרבה בלאגן בשבילם שאין פועלים. אני מקווה שהשביתה תצליח להפעיל לחץ והממשלה תתחיל לעזור לנו להקלט פה במקום לנסות לשלוח אותנו חזרה למקום שאליו אנחנו לא יכולים לחזור".

השביתה, שאמורה לארוך שלושה ימים, יצאה לדרכה היום (א') בבוקר וכאמור בשעה האחרונה התפרסמה קריאה לשביתה עד להודעה חדשה.