בוא נצא לדרך: מהפכת התחבורה של תל אביב מחממת מנועים

הרבה פחות מקומות חנייה, הרבה יותר שבילי אופניים והמון המון כבישים חסומים בגלל עבודות הרכבת הקלה. עיריית תל אביב-יפו מתכננת מהפכת ענק בתחבורה, והציבור מוזמן להשתתף

יום אחד בני, כל זה יהיה מדרחוב להולכי רגל (צילום: שאטרסטוק)
יום אחד בני, כל זה יהיה מדרחוב להולכי רגל (צילום: שאטרסטוק)
8 בספטמבר 2020

תל אביב מכורה לכלי רכב וזו בעיה. הפקקים המשוגעים, בעיות החנייה, זיהום האוויר, משבר האקלים, כל אלה לא נעלמו בעידן הקורונה וצפויים להחמיר בשנים הקרובות. בשנה האחרונה מחממים בעיריית תל אביב-יפו חזון עירוני תחבורתי חדש, שאמור לשנות את מפת התנועה בעיר באופן רדיקלי, בדומה למגמות החזרת העיר להולכי הרגל ולרוכבי האופניים שכבר מסתמנות בערים גדולות ומוצלחות כמו לונדון, פריז וברלין.

היום תתחיל העירייה לקיים סדרה של מפגשי יידוע ציבור מקוונים להצגת השינויים התחבורתיים הגדולים הצפויים בעיר. המפגשים נועדו לעדכן את התושבים בדבר התקדמות הקמת הקווים השונים של הרכבת הקלה, החזון העירוני המקדם את הולכי הרגל ורוכבי האופניים על פני הרכב הפרטי, הרחבת רשת שבילי האופניים בעיר, עידוד התחבורה הציבורית, התאמת מדיניות התנועה והחניה לצרכים המשתנים ועוד. בחודשים הקרובים יסגרו צירי תנועה מרכזיים בעיר בגלל עבודות התשתית של קווי הרכבת הקלה, ובעירייה מסבירים כי לאור השינויים הגדולים הצפויים במרחב הציבורי יש להנגיש ולשקף תמונה ברורה על כלל השינויים, האתגרים, הפתרונות וההיערכות לשינוי. המפגשים ייפתחו בהצגת חזון ההתניידות בעיר (תעדוף הולכי רגל, תחבורה ציבורית ותחבורה דו-גלגלית על פני משתמשי הרכב הפרטי) וירדו עד לרזולציה השכונתית.

בשל מגבלות הקורונה המפגשים ייערכו בשלב הראשון בזום ויהיו פתוחים לציבור באמצעות רישום מוקדם באתר העירוני. בנוסף למפגשי, יוכל הציבור לעקוב אודות מיזמי התחבורה העיקריים בעיר בעשור הקרוב במיני-סייט ייעודי שכבר עומד ובועט. "הצפי לצמצום קיבולת הדרכים בכניסה לעיר וגם בתוך העיר בהיקף של כ-30 אחוז מציב אותנו בפני אתגר", הסבירה סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי, "העבודות לביצוע תשתיות לאומיות במטרופולין מהוות גם הזדמנות להפיכת פירמידת ההתניידות בעיר וליישום חזון תחבורתי פורץ דרך. ניצור תשתיות נוחות להולכי רגל, נכפיל את היקף שבילי האופניים, נסלול נתיבים לתעדוף תחבורה ציבורית ונקדם ניהול חכם של התחבורה ופתרונות חדשניים להתניידות שיתופית וירוקה בעיר".

 בעלי הרכבים בעיר, שנכנסים לכוננות ספיגה והיפר-ונטילציה כשהם שומעים את זה, לא ימצאו נחמה בדבריו של ראש העיר. "תל אביב-יפו נמצאת על סף שינוי אשר ישפיע בצורה משמעותית על האופן שבו אנו מתניידים במרחב העירוני", אמר חולדאי. "השנים הקרובות תהיינה מורכבות ויצריכו אורך רוח, ידרשו מכולנו הקרבה, ויסבו לא מעט אי נוחות. אבל אין דרך אחרת. הפקקים מתארכים, הצפיפות מורגשת ולכולם ברור שנדרשים שינויים דרסטיים".