הבועה

אלנבי פינת קטסטרופה: מה יקרה כשהרחוב המרכזי של תל אביב ייסגר?

בתחילת השנה צפוי להיסגר רחוב אלנבי לשלוש שנים של עבודות על הקו הסגול בפרויקט הרכבת הקלה, ועדיין לא ידוע מה יהיה היקפן, אילו חלקים ממנו ייסגרו ומתי. "איך נחיה?"' שואלים הסוחרים בחנויות

מוכנים לחסימות באלנבי? (צילום: Shutterstock, עיבוד תמונה: מיכל רוט)
מוכנים לחסימות באלנבי? (צילום: Shutterstock, עיבוד תמונה: מיכל רוט)
27 באוגוסט 2019

אחר צהריים חם בסוף אוגוסט רחוב אלנבי בתל אביב. הלחות הכבדה אינה מפריעה לתנועה הערה ברחוב: הורים וילדים ברגע אחרון של חופש גדול לפני החזרה לשנת הלימודים, תיירים אדומי פנים שמחפשים כפכפים לים, והקהל המוזר הרגיל של הרחוב, שקשה להגדיר מה בדיוק הוא מחפש. אלנבי שאנחנו מכירים כנראה לא יישאר כזה לאורך זמן. בחודש מרץ הקרוב צפוי הרחוב המרכזי להפוך לקורבן נוסף של עבודות הרכבת הקלה, אחרי שדרות ירושלים ורחוב יהודה הלוי.

היקף העבודות המדויק על הקו הסגול אינו ידוע כרגע. אלנבי צפוי להיסגר באופן חלקי, בכל פעם במקטע אחר ובצד אחד של הרחוב (להבדיל מסגירתן הגורפת של שדרות ירושלים), לטובת עבודות הרכבת הקלה ולמרות מחאות הסוחרים. העסקים ביפו כבר מתמודדים עם נזקים כלכליים קשים והתסכול מתבטא באופן קיצוני: בתחילת אוגוסט נעצר אדם שדקר את אחד מפועלי הרכבת הקלה.

רחוב אלנבי הוא לא רק המקום הכי טוב למצוא בו פלאפל זול או ספרים ישנים באנגלית. הוא יותר ממתחם בילוי אחד, כמו בית הכנסת הגדול או הכניסה לשוק הכרמל. אלנבי הוא החתיכה החשובה ביותר באמצע הפזל של תל אביב – היא מחברת בין דרום העיר לצפונה. משיחות עם בעלי העסקים לאורכו של אלנבי ברור שאף אחד מהם אינו יודע מה הולך לקרות בחודש מרץ 2020. הם לא קיבלו הודעה כלשהי מהעיריה, אף אחד לא משתף אותם בתוכניות הקרובות או בפיצוי שיוכלו לקבל, אם בכלל. התאגדות לא עומדת כרגע על הפרק אף שכולם מביעים נכונות להצטרף ליוזמה, אם תהיה. הם מיואשים מהכישלון של בעלי העסקים בשדרות ירושלים לעצור את העבודות, ומעדיפים להתמקד כרגע במלחמת ההישרדות היומיומית מאשר במלחמות במוסדות עוצמתיים כמו עיריית תל אביב ונת"ע.

"אם לא תהיה עבודה ואנשים לא ייכנסו, איך נחיה? אנחנו לא רוצים להישאר בלי פרנסה", אומרת ילנה שעובדת בנעלי שלי (אלנבי 51)- מהחנויות הוותיקות ברחוב שפועלת משנת 1970. "תגיעי למרכז המצבה בבת ים, תראי מה עשו שם. אנשים מתפללים שמישהו יעבור, ממש בית קברות". יורם, שעובד איתה בחנות, מצטרף ומדגיש: "אנחנו לא רוצים להיות כמו אנשי העסקים בשדרות ירושלים וביהודה הלוי. איך עושים תכנון כזה ולא חושבים על הפרנסה של אנשים? אנשים פה עובדים, יש להם משפחות, הוצאות. כאב לי הלב כשראיתי את הכתבה בטלוויזיה על שדרות ירושלים".

הסוחרים באלנבי חוששים גם מנזקים שיגרמו להם כתוצאה מהזמנת עודף סחורה. חנויות האופנה והנעליים הרבות ברחוב מזמינות סחורה עונות שלמות מראש, אך מה יהיה אם הרחוב ייסגר כבר בקיץ הבא? האם הם יתקעו עם עודפי סחורה וללא לקוחות?

"בדרך כלל נעליים אנחנו מזמינים עונה לעונה", מסביר יורם. "קולקציית החורף כבר מוזמנת, ויש הזמנות שצריך להזמין לקיץ הבא, יוני עד אוגוסט. אבל אנחנו לא יודעים מה יהיה".

חוששים מעתיד דומה לזה של שדרות ירושלים (צילום: שלומי יוסף)
חוששים מעתיד דומה לזה של שדרות ירושלים (צילום: שלומי יוסף)

"אפשר לא לשלם את האגרות", מציע פתרון אפשרי אלי, בעל חנות הסלולר והגיימינג Touch, שנפתחה החודש ממש באלנבי 96. "זה יפגע בנו חבל על הזמן. מילא זה היה חודש ומסיימים, אבל זה שלוש שנים, זה מטורף". כבעליה של חנות חדשה ברחוב שעלול להיסגר, הוא לא מרגיש שיש לו אפשרויות רבות להשפיע על המצב. "מה אנחנו יכולים לעשות? ברור שישימו עלינו פס".

התקווה שלו היא שהעירייה ונת"ע ישאפו לא לשתק לחלוטין את התנועה ברחוב: "שינסו לקצר את התהליך, לעשות את זה בצורה יותר הגיונית – לבנות חלק אחד ולסיים את זה כמה שיותר מהר".

כמו אלי, שרכש עסק ברחוב לאחרונה, יש חנויות שהשקיעו בשיפוצים מבלי לדעת על השינויים הצפויים. איתי, מנהל חנות האופנה Itay Brands באלנבי 57, שיפץ את החנות שהוא שוכר לפני שנה בלבד.

לו היית יודע שסוגרים את הרחוב היית משפץ?
"לא יודע, לא יודע מה יהיה הנזק עדיין".

ואם הרחוב הראשי ייסגר, מה יהיה על בעלי העסקים הצדדיים, בסמטאות הרחוב? אורן חזן, מבעלי זכאים, מודה ש"כרגע אני לא יודע כלום", ושהם נמצאים ב"שוֹק קטן" מהתוכניות הצפויות. לטענתו "יש פה חיים, גם באזור של בית הכנסת הגדול, והנחלה ותחילת השוק. קשה לסגור את הדבר הזה, אני לא חושב שזה אפשרי, אבל בטוח שזה יפריע. מה, יסגרו את ההליכה פה ברגל? אני לא יודע. מתחיל לחשוב על זה".
מנת"ע נמסר: "העבודות ברחוב אלנבי מתוכננות להתחיל במהלך השנה הבאה. הסדרי התנועה והעבודה נמצאים בתכנון בשיתוף עיריית תל אביב־יפו".