מה מחפשים חברי כת "התודעה של קרישנה" בתל אביב?

"התודעה של קרישנה", הגרסה ההודית של החב"דניקים, מקדמים את הדת אליה נשבעו בעזרת שמחה, שירים וריקודים. מי הם, מאין באו ומה הם רוצים?

התודעה של קרישנה
התודעה של קרישנה
10 בפברואר 2015

הם מגיעים מאשראם שהקימו באריאל אל לב תל אביב כדי להפיץ את התורה שלהם – גברים לבושים בחצאיות ונשים בסארי, ולכולם שיקאה (קוקו קטנטן באמצע החלק האחורי של הראש) שמסמל שכל גופם הוא מקדש לאלוהים. בכל שבוע אפשר למצוא כמה מהם מפיצים כרטיסי ביקור עם המנטרה שלהם, ואחרים שמוכרים את ספרי הפילוסופיה שלהם מחוץ לדיזנגוף סנטר ולקניון עזריאלי. במהלך כל סוף שבוע הם רוקדים במסלול הקבוע: מהנמל אל החופים שברחוב הירקון, דרך אלנבי וקינג ג'ורג' ומשם הלאה עד כוחם האחרון. הם מקיימים מפגשים, סדנאות וחגיגות שונות בתל אביב ולאחרונה כיכבו בקליפ של להקת "Inga-Dingo" שצילמה האמנית קורין אבסידריס (Koko Rain).

למרבה הפלא חברי הכת אינם הודים או תושבי פלורנטין שחזרו מטיול במזרח הרחוק. יותר מזה – הם בכלל לא בודהיסטים. מדובר בעולים, חדשים ברובם, מברית המועצות לשעבר, שהתאגדו בארץ בשל אמונתם בקרישנה. השיר שהם שרים ברחובות נקרא המה מנטרה. לטענתם שיר זה משחרר את צורת התודעה ופותח אנשים מכל הדתות אל אמונתם בעזרת צלילים טרנסצנדנטליים. הקבוצה פועלת זה 36 שנה באופן לא רשמי, וכיום נמצאת בתהליכי רישום כעמותה. העקרונות המנחים את הקבוצה (ולדעת חבריה מבדילים בין אדם לחיה) כוללים התנזרות מאכילת בשר, דגים וביצים, הימנעות מאוננות ומסקס מחוץ לנישואים וכן מרמאות ומהימורים. גם צריכת סיגריות, קפאין, אלכוהול וסמים אסורים. חוק בסיסי אחר קובע כי מרגע כניסתו לכת האדם נולד מחדש ונדרש לקבל עליו שם רוחני המורכב מאחד משמות האל שהוזכרו בכתבים. השם החדש ניתן על ידי בעל סמכות אלמוני מטעם ה־GBC, הנהלת הארגון הבינלאומי (iskcon – international society krishna consciousness), שמגיע ממוסקבה לישראל במיוחד לצרכים אלה ואחראי בין היתר למנות את הגורו הרוחני ואת אחראי האדמיניסטרציה.

ויבהשיאן, זקן השבט, התראיין לעיתון ישראלי לפני כ־30 שנה אך לטענתו דבריו סולפו. מאז חברי הכת נמנעו כמעט לחלוטין מראיונות לתקשורת הישראלית, עד עכשיו.

"בשנת 1978 הגיע לכאן בחור מלונדון, שעדיין שר ורוקד איתנו ברחובות. הוא וחבר ישראלי היו מתהלכים כל יום בשדרות רוטשילד ושרים במשך שמונה שעות רצוף 'הארה קרישנה'. כך זה התחיל", מספר בוריס פוזמיפוזוב, בל קרישנה דאס בשמו השני, המנהל האדמיניסטרטיבי של הקבוצה. תמיר שרבת, מוכר הספרים של הקבוצה, מוסיף: "לא צריך ללכת לפסיכיאטר בשביל להירגע. אנחנו רוצים להראות לכולם שהדבר שהכי מרגיע ומשחרר זה ריקוד ושירת המנטרה. אפשר לראות את זה באנשים שמצטרפים אלינו לרקוד ברחובות. הם מכל הדתות ומכל הגילים".

התודעה של קרישנה

למה דווקא תל אביב?

פוזמיפוזוב: "זה מקום נהדר ופתוח שבו אנשים יכולים להצטרף אלינו. בעבר היינו מחלקים אוכל להומלסים ולפליטים בנווה שאנן, אבל עכשיו, לאחר שעברנו לאריאל, זה הפך יותר קשה. חשוב לנו להעביר לכל הקהל התל אביבי שאת כל הבעיות החומריות אפשר לפתור רק דרך פתרון רוחני. העיר הזאת מאוד משפיעה ומחזיקה את הכל למידת התאווה. המרכז שלנו היה פעם ברחוב בן יהודה ובאיזשהו שלב נמאס לנו למצוא במדרגות שיכורים ששוכבים על המדרכה עם ראש פתוח".

שרבת: "למרות שלעיר הזאת יש הרבה פתיחות כלפינו הייתי רוצה לעודד נטישה ממנה. אני בעד לעזוב את החיים הגשמיים. אישית אני יכול להגיד שרק התקרבתי להוריי מאז שהתעמקתי בקרישנה, מה שלא היה בעבר. מנגד אני מאמין שבן אדם רוחני יכול להיות גם בעיר וגם ביער, זה לא באמת משנה חוץ מהעובדה שזה לא תואם את דרך החיים".

איך הגעתם לכת?

פוזמיפוזוב: "כשהייתי בסוף התיכון חבר הזמין אותי להרצאה והתחלתי להקשיב".

שרבת: "אחרי שעליתי ארצה הייתי במשמר הגבול, וכשיצאתי היו לי שאלות על המטרה של החיים. התחלתי ללמוד כל מיני אזוטריקות ולא הייתי מסופק ממה שלמדתי ביהדות, קבלה, בודהיזם וחוקי הקוסמוס. כעבור כמה זמן חבר לעבודה הביא לי דיסק של הרצאה מוקלטת, ואחרי ששמעתי את זה רציתי להיכנס לקבוצה".

התודעה של קרישנה
התודעה של קרישנה

מה אתם חושבים על הקונוטציה השלילית כנגד כתות?

פוזמיפוזוב: "אין לי שום ספק שהתנועה שלנו היא מיסיונרית. לא במובן של להכריח אנשים לעשות משהו אלא כי אנחנו מטיפים. בספרים שלנו יש פעמים שאנחנו כתובים כ'כת'. המילה הזאת הפכה לשלילית רק באמריקה כשהתחילו מלחמות בין כתות. אנחנו לא מזיקים ואף פעם לא עודדנו לנתק קשרים עם החברה, להפך".

שרבת: "הייתי רוצה להעביר לכל מי שחושב שאנחנו כת מזיקה: בוא ותנסה מה זה. תרגיש את זה".

"לא הגיעו אלינו עדויות של נפגעי קבוצת התודעה של קרישנה באריאל ותל אביב, על כן קבוצה זו אינה ידועה לנו כקבוצה בעלת מאפיינים כיתתיים פוגעניים", נמסר מהמרכז הישראלי לנפגעי כתות. "לעומתה ישנן קבוצות בארץ המתרגלות את 'תודעה קרישנה' ומתנהלות ככתות פוגעניות. חבל שכתות מתבססות על תורות רוחניות שונות, ובדרך זו מנצלות ופוגעות בתלמידים תמימים וגורמות לשם רע לתורה הרוחנית עצמה".

אתם מאמינים בחייזרים?

פוזמיפוזוב: "בכתבים הודיים מתוארים הרבה מאוד כוכבים שונים ביקום שיש בהם חיים ונאמר שבכל הגלקסיה יש חיים, לא את כולם אנחנו יכולים לתפוס. אנחנו כן מאמינים בחוצנים אבל לא בכאלה שמראים בטלוויזיה. נאמר בכתבים שפעם היה לנו הרבה יותר קשר איתם".

שרבת: "כמובן. אפילו בשמש יש חיים. לא הגיוני שהבורא הוא מהנדס שבנה בניין של 100 קומות, והוא הכניס אנשים רק לקומה הראשונה".

מה התוכניות לעתיד?

פוזמיפוזוב: "אם היה לנו מיליארד דולר היינו מקימים בארץ יישוב שיראה לאנשים בארץ דוגמה לחיים שלנו".

שרבת: "אנחנו רוצים לעשות פסטיבל בתל אביב וגם לחזק את עניין הריקוד ברחוב, שיהיה יותר יפה ועם הרבה אנשים, ובשביל זה אנחנו הולכים להביא כוריאוגרף".