מה ראינו בלילה: 5 סדרות (ומשחק טריוויה) ששימחו לנו את השבוע

מצאו את יוצא הדופן."ווילו". צילום: יח"צ דיסני+
מצאו את יוצא הדופן."ווילו". צילום: יח"צ דיסני+

מחווה יפה לאייקון האופנה הישראלית, הגמד הקסום שעשה קאמבק מהאייטיז והכוכבת שצוללת לכוכב הסקס. כן, גם השבוע עבר אלינו שבוע גדוש ביותר מדי טלוויזיה ואנחנו כרגיל כאן כדי לסכם, למיין, לסנן ולדאוג שלא תבזבזו זמן

1. ז'ה טם רונית אלקבץ

אם יש יוצר ישראלי אחד שמגלם את מהות המילה "אייקון", זו היא כנראה רונית אלקבץ. אישה שהיא הקולנוע עצמו, שהפכה את חייה לסרטים ואת הסרטים לחייה. אבל לא רק הקולנוע היה בליבה, שכן כל מי שראה את אלקבץ – על המסך או מחוץ לו – ידע שהבגדים שהיא לובשת על עצמה היו חלק שהגדיר את האייקון. הצבע השחור הדומיננטי, השמלות שנראו בו זמנית הכי מלכותיות ויומיומיות כאחד, הריחוף שסיפקו לה – כל אלו הפכו אותה לאייקון אופנה לצד הופעותיה הגדולות על המסך.

הסרט "ז'ה טם רונית אלקבץ", ששודר השבוע לרגל ציון יום הולדתה, מתאר את דמותה של אלקבץ דרך הלבוש שכל כך אפיין אותה. זו היא יצירה יוצאת דופן בנוף הישראלי, כשהבימאית מורן איפרגן עוסקת באישה שבמרכזו דרך פילטר ייחודי. הסרט עוקב אחרי תהליך הקמת תערוכת רטרוספקטיבה הנושאת את שם הסרט, שעסקה באופנה של רונית אלקבץ והוצגה ב-2017 במוזיאון העיצוב חולון, אותה גם אנחנו סיקרנו. התערוכה סקרה את תחנות חייה של היוצרת המנוחה דרך 200 פריטים שהותירה אחריה ובהם בגדים, תכשיטים, אביזרים ותצלומים, וכעת הפריטים והסיפורים שהם מספרים קמים לתחיה במדיום שהיא כל כך אהבה – בקולנוע. סרט דוקומנטרי יוצא דופן על אישה יוצאת דופן, זה רק ראוי.
HOT8 ו-VOD

2. שטיפת מוח: סקס-מצלמה-כוח

"שטיפת מוח: סקס-מצלמה-כוח" הוא סרט דוקומנטרי של הבימאית נינה מנקס, שמציגה בפירוט ובפשטות את האופן שבו הסרטים הגדולים ביותר בהוליווד השתמשו (ומשתמשים) בשפה קולנועית כדי להפוך את הנשים לאובייקט שעומד לרשותו של הגבר. או במילים אחרות, מציגה את האופן בו החברה הפטריארכית מעצבת את הקולנוע – ובהתאם, האופן בו הקולנוע מעצב את החברה הפטריארכית. חשבתם שזו דרך חד צדדית? כנראה ששנים לא הסתובבתם ברחוב כאישה.

בעזרת מושגי מבע קולנועי פשוטים (שגם מוסברים היטב בסרט), מנקס מציגה את איך בימאים השתמשו בתנועות מצלמה, תאורה, מסגור ופרספקטיבה כדי להציג נשים באופן חד מימדי, ואז מתארת איך הסרטים האלה מעצבים את המציאות שלנו. בעזרת שורת בימאיות ושחקניות, הסרט גם מציע אלטרנטיבה לקולנוע אחר, מכבד, שוויוני וחדש. כזה שלא נועד לגברים ללטוש עיניים, אלא כדי לספר גם סיפורים של נשים. סרט פוקח עיניים, גם אם תמיד ידעתם.
yes VOD

3. כוכב הסקס עם קארה דלווין

זאת לא סתם סדרה על סקס. "כוכב הסקס עם קארה דלווין" היא הפקה מושקעת של הבי.בי.סי ופרימנטל, סדרת דוקו בת שישה פרקים שצוללת אל תוך השאלות הגדולות של המיניות האנושית, מסע סביב סוגיות של יחסים, משיכה, מגדר, ארוטיקה ופורנוגרפיה שמצליח לרתק לא מעט בזכות הקשת הרחבה והצבעונית של המרואיינים, אנשים רגילים מן היישוב ברובם שלא חוששים להיפתח מול המצלמות ולדבר על הסקס שלהם. גם זה לא מפתיע. אבל מה שהופך את הסדרה למעניינת במיוחד הוא המסע שעוברת בו דלווין עצמה.

4. ווילו

ב-1988 יצא אל המסכים הסרט "ווילו" בבימויו של ג'ורג' לוקאס, השם הכי גדול בהוליווד של אותן שנים יחד עם סטיבן שפילברג, עטור תהילת הטרילוגיה של מלחמת הכוכבים. זה היה סרט פנטזיה מושקע ועתיר אפקטים מתקדמים לזמנם, והוא היה אמור להפוך לשובר קופות עצום שיתפתח לפרנצ'ייז שלם והרים של מרצ'נדייז. זה לא קרה. הסרט זכה להצלחה צנועה אבל לא הותיר חותם משמעותי. בדיסני+ חפרו בספריית המותגים של לוקאספילם שנרכשה על ידם, העלו את "ווילו" באוב, ועכשיו יש לכם סדרה בת שמונה פרקים שמנסה להצליח איפה שיצירת המקור נכשלה. אמרנו מנסה? התכוונו מצליחה.

את ווילו, הגמד הקוסם, מגלם וורוויק דיוויס שגילם אותו לפני 34 שנים (הסדרה היא למעשה סיקוול לעלילת הסרט) והנוכחות שלו טוענת את הסדרה ברובד של תוגה נוסטלגית – היו לו חיים לא קלים ומאוד כואבים בעשורים שחלפו מאז הסרט וזה ניכר בו ובתנועותיו על המסך – ויש גם מספר הופעות אורח של דמויות שהופיעו בסרט המקור, אבל העלילה סוחפת מהרגעים הראשונים וברור שהכוונה היא לפנות לקהלים שלא מכירים את הסרט כלל ולא רק ללטף את זכרונות העבר של הבומרים שבינינו.
דיסני+

5. סוסים איטיים

חודש דצמבר התחיל עם כיף גדול: סדרת הריגול המעולה "סוסים איטיים", שעונתה הראשונה והמצוינת עלתה באפריל האחרון (ואף הנחיתה אותה ברשימת הסדרות הטובות של הרגע, דאז) ממהרת לשוב לעונה שנייה. חבורת הריג'קטים של ה-MI5 בהובלתו של גארי אולדמן ובליוויה הנהדר של כריסטין סקוט תומס, שבקעה מתוך ספריו רבי-המכר של מיק הרון, ושוב הם מסתבכים בהרפתקאות מעולם האספיונאז' ומראים לבוסים ב-MI5 שלפעמים להיות דפוק זה הכי פחות דפוק שיש. החדשות הרעות: כמו בעונת הבכורה, גם זו הנוכחית תורכב משישה פרקים בלבד. החדשות הטובות: הסדרה חודשה כבר לעונה שלישית ורביעית.
אפל TV+

6. טריוויה בנטפליקס – Triviaverse

באמת שאין לנו מושג כמה זמן הדבר הזה שם – שעה? יומיים? חודש? חצי שנה? – אבל בשיטוטי הנטפליקס שלנו היום נתקלנו ב-Triviaverse. במבט ראשון חשבנו שמדובר בשעשועון. ממש לא. מדובר במשחק, אמנם לא מורכב או ארוך במיוחד, וכנראה שגם לא יעסיק אתכם כל הערב, אבל לגמרי יגוון את החוויה של עוד ערב בו אתם יושבים מול התפריט של נטפליקס, בהנחה שאתם קוראים מספיק מהר באנגלית בשביל להתמודד עם מה שנטפליקס הולכים לזרוק עליכם.

מדובר, כפי שניתן לנחש, במשחק טריוויה מהיר (בסך הכל שלושה סיבובים, כל אחד של דקה) בו עונים על שאלות אמריקאיות. נשמע פשוט? כן, זה בדיוק היופי. כמו שכל מי שאי פעם שיחק משחק טריוויה בחייו יודע, זה קם ונופל על השאלות. ובכן, אנחנו שמחים לומר שהשאלות כאן ממש מוצלחות, ולמרות שיהיו דברים שיהיו די זרים לצופה/שחקן הישראלי הממוצע (לא, אנחנו לא יודעים איזה ניקוד אי אפשר לקבל על מהלך בפוטבול. אנחנו אפילו לא יודעים מה החוקים בפוטבול), נטפליקס הם חברה עם תפיסה מאוד בינלאומית ולכן רוב השאלות הן כאלו שלגמרי אפשר להתמודד איתן. יש כאן גם מיקס מצוין של תרבות גבוהה, תרבות פופולרית, מדע, היסטוריה וגם קצת שאלות היגיון – יש סיכוי לא רע שבאותו סיבוב תצטרכו להפגין ידע גם בטיילור סוויפט וגם במהטמה גנדי. וכמובן שיש גם מצב לשני שחקנים.
נטפליקס. נו, איפה עוד?