מה ראינו בלילה: 5 סדרות שסידרו לנו את הראש השבוע

מה נסגר? "לות'ר: תיק פתוח". צילום: יח"צ נטפליקס
מה נסגר? "לות'ר: תיק פתוח". צילום: יח"צ נטפליקס

הג'יימס בונד שמעולם לא קיבלנו, "הישרדות" רק בלי המניפולציות וגם שתי סדרות מצחיקות ומחממות לב לקצת אופטימיות. כן, שוב עבר עלינו שבוע גדוש ביותר מדי טלוויזיה ועוד הרבה יותר מדי חדשות - ואנחנו כרגיל כאן כדי לסכם, למיין, לסנן ולדאוג שלא תיצרו שקע בספה לשווא

1. כולם בשביל כולם

יש כמה דברים שהתרגלנו לצפות להם מעונה של "הישרדות", בין אם בארץ או (עדיף) בחו"ל: גברים ונשים בלבוש מינימלי, שמש, מים, משימות מטופשות וטקסי הדחה מופרכים. ואז באה "Outlast", ריאליטי ההישרדות החדש של נטפליקס, וזורקת את כל הציפיות האלה מהחלון. מדובר בתוכנית אכזרית יותר, קשוחה יותר, קרה יותר (תרתי משמע) ועם הרבה פחות מעורבות של ההפקה – לפחות כזו נראית לעין. אין פה משחק בשבטים ופסלונים ומה שזה לא יהיה. מה כן יש פה? אוהו. משהו בין "משחקי הרעב" ל"בעל זבוב", ועם לא מעט DNA מתוכניות הישרדות כמו "Alone" או "Naked and Afraid" של דיסקאברי.

התחרות הולכת ככה: 16 מתמודדים ומתמודדות, רובם עם ניסיון כזה או אחר בהישרדות מהסוג האמריקאי מתאספים באלסקה. הם צריכים להתחלק לקבוצות של ארבעה, ומשם פשוט… לשרוד. בטבע. רק שהם יכולים, בכל רגע נתון, לנטוש את הקבוצות שלהם, להקים אחרות, מה שבא להם. חוץ מזה אין חוקים, אתגרים או הדחות והם יכולים לפרוש בכל רגע שבא להם, כשהתנאי היחיד הוא שהשורדים (ורוב השחקנים הרציניים בתוכנית הם כאלה שהיו, כנראה, מעדיפים להסתדר לבד ולא ממש מסתדרים עם בני אדם אחרים) לא יכולים להיות זכאים לפרס הגדול (מיליון דולר) אם הם לבד. התוצאה ממכרת, מופרעת והכי חשוב, כוללת דובים (אנחנו בכל זאת באלסקה). וכן, הקבוצות המתגבשות מתחילות לחבל אחת בשניה יחסית מהר. הבטחנו לכם "בעל זבוב" או מה?

"Outlast", עכשיו בנטפליקס

2. לות'ר: תיק פתוח

ובכן, נראה שבשלב הזה כבר ברור שאידריס אלבה לא ישחק את ג'יימס בונד. זה שברון לב, נכון, אבל לפחות הוא נתן לנו חמש עונות (בתשע שנים) בתור הבלש הבריטי ג'ון לות'ר – וזה לא היה בדיוק קרוב, אבל זה היה טוב מאוד גם כן. הוא הלך קצת פחות מכות ופתר קצת יותר תעלומות מג'יימס בונד, והוא אמנם לא הציל את העולם אף פעם אבל הוא לגמרי תפס כמה רוצחים סדרתיים, שזה מלחיץ במידה דומה גם אם באופן שונה. וכעת מגיע עבור לות'ר שינוי פורמט בדמות סרט שיצא בנטפליקס, בשם Luther: The Fallen Sun, שמתחיל בכך שלות'ר בורח מהכלא (אליו נכנס בסוף העונה האחרונה של הסדרה – עזבו, סיפור ארוך, אבל ברור שהוא לא היה נשאר שם לאורך זמן) ומשם הסיטואציה רק מסלימה.

מה שכן, ראוי לציין שב-The Fallen Sun יש הרבה יותר אקשן מאשר בפרקים רגילים של "לות'ר". להגיד לכם שזה אקשן ברמה של ג'יימס בונד? לא נגיד את זה, אבל זה אחלה אקשן – יש יריות, יש מרדפים, ונכון שכל הקטע הזה בעיקר עושה תיאבון פסיכי בכל זאת איכשהו להיקלע ליקום מקביל בו אידריס אלבה כן היה ג'יימס בונד – אבל זה לגמרי עומד גם בפני עצמו. חוץ מזה, לא נהרוס לכם את הסוף, אבל יכול להיות שגם הסדרה השלימה עם העובדה שאלבה כבר לא יהיה בונד והחליטה לסדר לו פיצוי קטן בדמות משהו בעתיד. אלבה בינתיים כבר מקווה שסדרת סרטים זה הכיוון החדש של עלילות ג'ון לות'ר. אנחנו לגמרי איתו.

Luther: The Fallen Sun, עכשיו בנטפליקס

>> 20 הסדרות הכי טובות בטלוויזיה כרגע (מהדורת מרץ 2023)
>> מארץ' מדנס: 24 סדרות ושלושה סרטים חדשים שעולים החודש

3. נגד הרוח

מדי פעם קורה שסדרה מעולה חומקת מרדאר הבאזז ועולה לאוויר עם אפס יחסי ציבור ואפס ציפיות. וכשאנחנו אומרים "מדי פעם", אנחנו מתכוונים שזה נדיר מאוד מאוד. מנגנוני הקידום של רשתות הטלוויזיה ושירותי הסטרימינג הם אלופי העולם ביצירת ציפיות מקדימות לקראת עלייתה של סדרה חדשה, כך שלא ברור איך "Rain Dogs" – שעלתה בשבוע שעבר ב-HBO וב-BBC (ואצלנו תחת השם "נגד הרוח" ב-HOT ו-yes) – הצליחה לעורר כל כך מעט ציפיות כאלה. אבל די ברור למה מבקרים רבים כבר הכתירו אותה כ"הפתעת השנה". פשוט אף אחד לא ראה את זה בא. מדובר בקומדיה בריטית שחורה ובלתי מתנצלת עם אטיטיוד פאנקיסטי, והיא בועטת בכל כוחה בקפיטליזם המאוחר מהצד העני והשבור שלו.

במרכז הסיפור עומד "סיפור אהבה לא קונבנציונלי בין אמא יחידנית קשת יום, בתה הצעירה וגבר גיי פריווילגי", כפי שנהנתה מאוד להציג זאת יוצרת הסדרה, הסנסציה הספרותית הבריטית קאש קאראווי. ב-2019 היא הוציאה את ספר הבכורה שלה, "Skint Estate", ובו גוללה את סיפורה האישי כאם יחידנית עובדת וענייה מאוד בלונדון של תחילת העשור הקודם. המבקרים השוו אותה לצ'רלס בוקובסקי, תאגידי בידור בבריטניה וארה"ב נלחמו על הזכויות לטלוויזיה ולקולנוע (ה-BBC ניצחו), אבל אז הגיעה הקורונה והיא ירדה מהרעיון והחליטה לעשות מהלימונים שהחיים זימנו לה משהו ממש מצחיק. הסיפור מתמקד כאמור באמא (הקומיקאית דייזי מיי קופר) שתעשה הכל כדי לאפשר חיים סבירים לבת שלה (התגלית הצעירה פלור טאשז'יאן) ופשוט אי אפשר שלא להיות לטובתה. בפתיחת הפרק הראשון הן מפונות מהדירה שלהן והופכות הומלסיות, אבל מה שהיה יכול להפוך לסרט קודר של מייק לי מתפתח כאן בזריזות לסאטירה חברתית בוטה שיש בה הרבה שמחת חיים. כיף.
נגד הרוח, ב-yes וב-HOT (פרק חדש בכל יום שלישי)

4. טד לאסו, עונה 3

מי היה מאמין שדווקא זה יהיה הלהיט הענק הראשון של אפל טיוי+? דווקא קומדיה אופטימית מבלי להיות סכרינית, מתוקה מבלי להיות נאיבית, וגם מצחיקה מאוד, והביאה לנו גם תחושה חמימה של ביחד וגם כדורגל. בסופו של דבר זו קומדיית "דג מחוץ למים" קלאסית: טד לאסו, מאמן הפוטבול האמריקאי המשופם, ממש לא מתאים לתפקיד של מאמן קבוצת כדורגל בריטית. קודם כל, הוא לא מאמן כדורגל, והוא בוודאי שלא רגיל לא להומור בריטי, לא לתקשורת הבריטית ולא לאוהדים בריטיים. אבל ליוצרי "טד לאסו" יצאה סדרה קטנה שהפכה כמעט בטעות לגדולה בגלל הצטרפות נסיבות שהפכה אותה לתוכנית הנכונה לזמן הנכון, שהרי היא יצאה בול בקורונה, כשכולנו התגעגענו לחום אנושי, ולכדורגל.

כעת "טד לאסו" נכנסת לעונה השלישית שלה, שלפי כל הרמזים אמורה להיות גם האחרונה – סודייקיס אמר לא מזמן בראיון ש"סיפרנו את הסיפור שרצינו לספר". זה לא אומר שהוא פוסל אפשרות לחזור לדמות של לאסו (שבכלל התחיל כדמות מתשדירי פרסומת ב-NBC Sports), ואולי גם נראה ספינאוף כזה או אחר. אבל כרגע אפשר להודות על עונה שלישית של קומדיה טובה ומרגשת שנראה שיודעת להיפרד מאיתנו בשיא – שזה גם משהו שלא מספיק סדרות זוכרות איך לעשות. יאללה ריצ'מונד!

הפרק הראשון בעונה השלישית של "טד לאסו" זמין באפל טיוי. פרק חדש מדי יום רביעי

5. "מגלה טפח: הסיפור של פורנהאב"

כאילו שמישהו ביקש, אבל הנה נטפליקס החליטה להצטרף לדיון הסוער סביב פורנו. מצד אחד עומדת הגישה שגורסת כי באופן אינהרנטי, פורנו עוסק בניצול וביזוי נשים, ולכן יש פגם בצריכתו, ובטח בהפצתו. מהצד השני, ישנה גישה הטוענת שאם נשים רוצות לעבוד בתעשיית המין, זו זכותן המלאה. אחרי שנערך באינספור פורומים וקבוצות פייסבוק, עכשיו הוא מגיע לטלוויזה בדוקומנטרי חדש שעוסק באתר הפורנו הגדול מכולם. אתה יודעים, טומ-טוטודוטו-דום, פאו.

"מגלה טפח: הסיפור של פורנהאב" לא מגולל רק את סיפורו של אתר הזימה, אלא גם מנהל ריאיונות עם פרופורמריות, בימאיות ונשים שמאחורי הקלעים בתעשיית הפורנו, ובפורנהאב ספציפית, ומנסה לתת להם את הבמה לגלול את תפיסתן, גם אם זה לא תמיד נוח לשמוע. במקביל, הסרט גם גולל מספר סיפורים, ותביעות מתגלגלות, שמעידים על האופי המשחית של התעשיה הזו, ומגלים על חטאי האתר (אם כי לא כולם). בקיצור, זה לא סרט למי שסתם רוצה להתחרמן מול נטפליקס (מי אתם?!), אלא עבור מי שמת להבין יותר את הסוגיה לעומק.

"מגלה טפח: הסיפור של פורנהאב", זמין עכשיו בנטפליקס