מה רואים הלילה: את סרטי האקשן הכי כיפיים של השנים האחרונות

מתוך "משימה בלתי אפשרית 7" המתקרב
מתוך "משימה בלתי אפשרית 7" המתקרב

שש סרטי "משימה בלתי אפשרית" (טוב, ליתר דיוק משהו כמו ארבעה מהם) הם הבילוי המושלם למי שרוצה לראות סרטים שנראים כמו 200 מיליון דולר אבל אין בהם גיבורי-על או אינסוף אפקטים ממוחשבים. כי תודו שנמאס מזה לפעמים

1 באוגוסט 2022

"משימה בלתי אפשרית" זה חתיכת פרנצ'ייז אקשן מעניין. מצד אחד מדובר בשוברי קופות ענקיים, עם אחד מכוכבי הוליווד הגדולים ביותר, פעלולים מטורפים שטום קרוז מתעקש לבצע אותם בעצמו בלי יותר מדי עזרה או, חס ושלום, CGI. מצד שני, מדובר בסדרה עם היסטוריה מעניינת וחריגה, בטח לסדרת בלוקבאסטרים: את הסרט הראשון ביים לא אחר מאשר בריאן דה פלמה (הבמאי האגדי של "פני צלקת" ורבים אחרים. שזה בערך כמו שמרטין סקורסזה יביים סרט של מארוול) וכתב רוברט טאון (שזכה על אוסקר על התסריט של "צ'יינהטאון"). מה שזוכרים ממנו, אמנם, זה לא את התסריט וגם לא את הבימוי אלא בעיקר את הסצינה האיקונית בה טום קרוז יורד על כבלים לתוך כספת שמורה במיוחד, אבל אם תראו אותו מחדש אתם תגלו שהוא לגמרי סרט של דה פאלמה.

ואחר כך? את הסרט השני (והלא כל כך טוב. והמאוד שנת 2000. כמה שנת 2000? את שיר הנושא שלו ביצעו לימפ ביזקיט) נתנו לאגדת האקשן ההונג קונגי ג'ון וו, שבדיוק ביים רגע לפני זה את "עימות חזיתי" ואחרי הסרט הזה חזר לעשות סרטים בהונג קונג. הסרט השלישי – שגם הוא נותר בגבולות ה"נחמד" – היה הסרט הראשון שביים ג'יי ג'יי אברהמס. בקיצור – שלושה סרטים וכבר עברו בהם שלושה במאים אגדיים ושונים לחלוטין זה מזה, ועוד לא הגענו לסרטים הבאמת טובים בסדרה. כי איכשהו, האמת – במקביל לסרטי "מהיר ועצבני", "משימה בלתי אפשרית" זו סדרת סרטי אקשן שהתחילה להתניע באמת רק בשלב די מאוחר בהיסטוריה שלה. כך או אחרת, "משימה בלתי אפשרית" הרביעי, החמישי והשישי הם כמה מסרטי האקשן הטובים ביותר של העשור האחרון – במיוחד לכל מי שרוצה לראות סרט שנראה כמו 200 מיליון דולר, אבל בו זמנית אין בו גיבורי על ותועפות אפקטים ממוחשבים. נופים מטורפים, רכבות מתפוצצות, קפיצות ממסוקים – דווקא כן.

בקיצור, סדרת "משימה בלתי אפשרית" מצליחה לחבר את מה שטוב ב"מהיר ועצבני" עם מה שטוב בסרטי ג'יימס בונד המאוחרים. החל מהערב היא בנטפליקס. המלצה שלנו? כן על הראשון, עבור על השני, אפשר על השלישי, ואז כן חזק מאוד על 4-5-6. חם בחוץ, החיים קשים, האינפלציה עולה, תפנקו את עצמכם בכמות מסחרית של פיצוצים, מכות, עלילות שאי אפשר באמת להבין בהן כלום ומי רודף אחרי מי ולמה וזה לא כל כך משנה. טום קרוז נחלץ מצרות ברגע האחרון ונראה מצוין כשהוא עושה את זה. כיף. מומלץ.

"משימה בלתי אפשרית" 1-6, החל מהערב בנטפליקס