מה רואים הלילה: הדוקו הכי מקיף על טופאק מגיע בתזמון מדהים

הו מאמא. טופאק ב"אמא יקרה". צילום: יח"צ
הו מאמא. טופאק ב"אמא יקרה". צילום: יח"צ

כשאלן יוז (שגם יצר את "המתריסים" על ד"ר דרה) יצר את הסדרה הדוקומנטרית הכי מקיפה שנוצרה על טופאק הוא לא יכל לנחש שעד שהסדרה תגיע לדיסני+, יתפסו כבר חשוד ברצח שלו. אבל גם החדשות המעניינות האלו לא משנות את הסיפור המרתק על הראפר המבריק, ומערכת היחסים עם אימו הפנתרה השחורה

4 באוקטובר 2023

מבין כל הראפרים שהיו ועזבו, אין אחד שזוכה להילת מסתורין והערצה כמו טופאק. זה לא רק המוות הלא פתור, הדמות המתריסה או השמועות העיקשות על היותו עדיין בחיים, אלא בעיקר אייקוניזציה. טופאק הפך את עצמו לסמל עוד בחייו, ולכן נשאר כזה גם במותו. והסמל הזה הוא מאתגר במיוחד, כי לצד אדם מבריק, רהוט, מצחיק ומוכשר כמו שד, הוא גם היה גם נוטה להתפרצויות אלימות, והורשע בתקיפה מינית. ומול כל המורכבות הזו, או בעצם מעל, ריחפה דמות אם דומיננטית מאין כמוהה – אפני שאקור.

מי שמכיר את הקריירה של טופאק שרוב הצדדים החיוביים באישיות שלו הושפעו מאימו, שהיתה חברה בפנתרים השחורים, ואף נשלחה לכלא בהאשמת קשירת קשר נגד ממשלת ארה"ב (זו היתה דרכם לבצע מעצרים פוליטיים) בזמן שהיתה בהיריון עם הראפר העתידי. לכן הבחירה לקרוא לסדרה הדוקומנטרית החדשה על חייו "אמא יקרה" (Dear Mama: The Saga of Afeni & Tupac Shakur) לא רק מרפררת לשיר המצוין, אלא מציבה את העדשה מזווית ברורה – זו הולכת להיות קריאה של חייו של טופאק, כפי שנקראו מנקודת מבטה של אימו (שאכן, מתראיינת באריכות לסדרה).

ישנם אינספור דוקומנטרים על טופאק, בעיקר כאלה שמנסים לפענח את תעלומת מותו, אבל אף אחד מהם לא הרגיש אולטימטיבי כמו הסדרה הזו של Hulu – שנחתה היום בדיסני+ – שאמורה לכסות באופן יסודי את פרטי חייו (ולא רק להתמקד ברצח). וזה לא מעט בזכות אדם שכבר הביא לנו מאסטרפיס דוקומנטרי על ז'אנר ההיפ הופ – אלן יוז, שהחל את יחד עם אחיו ביצירת הקליפ ל-"Brenda's Got a baby", המשיך ביצירת הסרט "סכנה לציבור" ולבסוף יצר את סדרת הדוקו הנפלאה "המתריסים", על הקריירה של ד"ר דרה וג'ימי אייבין. אם כך, גם עבור מומחי הטופאק וגם אם סתם הסתקרנתם מהרצח, זו סדרה שאתם חייבים לראות.
"אמא יקרה", 5 פרקים, זמין בדיסני+