מה רואים הלילה: HBO ורוברט דאוני ג'וניור עושים את זה קוריאני

"The Sympathizer" (צילום: יחסי ציבור/HBOMax)
"The Sympathizer" (צילום: יחסי ציבור/HBOMax)

"נאמנות כפולה" הוא מותחן ריגול אדיר, עם קצב ואסתטיקה של אקשן קוריאני, הפקה גרנדיוזית ורוברט דאוני ג'וניור בארבעה תפקידי משנה נהדרים. אבל מה שהופך אותה לסדרה שכמותה עוד לא ראינו הוא דווקא הסיפור שמגלה מלחמת וייטנאם אחרת מאוד מזאת שהכרנו בקולנוע ההוליוודי

אנחנו בעיצומו של חודש טלוויזיוני מסעיר, הרמה גבוהה מתמיד, רצף של סדרות מעולות עלו לאוויר בשבועות האחרונים, אבל גם על רקע המצוינות הכללית מצליחה "The Sympathizer" של HBO/Max להתבלט כמשהו אקסטראורדינרי, ולהצטרף למועדון ה"כזה עוד לא ראינו" שהולך ומצטופף לאחרונה (וד"ש ל"ריפלי" ו"שוגר").

>> תראו מה מלחמה יכולה לעשות: חוויה טלוויזיונית נדירה, למשל
>> מה ראינו בלילה: 6 סדרות שוות שהחזיקו אותנו ערות השבוע

הרבה זמן לא הייתה כאן דרמת ריגול טובה, בטח לא מקורית כמו זאת. על הבימוי יושב פארק צ'אן-ווק, מגדולי הבמאים של דרום קוריאה, שנותן לסדרה כולה את הטאץ' האקסטרימי, הקצב המהיר והצבעוניות החדה שמאפיינים אקשן קוריאני מעוצב היטב, והוא מפיק את הסדרה יחד עם רוברט דאוני ג'וניור שגם מככב בארבעה תפקידי משנה שונים של אמריקאים מעצבנים, תוך שהוא מחליף דמויות במיומנות שומטת לסתות. אבל מה שבאמת עובד פה זה הסיפור.

"האוהד" היה שמו העברי של ספרו רב המכר של ויאט תאן נוין וזוכה פרס פוליצר לשנת 2016, אבל על המסך בחרו לקרוא לו "נאמנות כפולה". הוא מספר את סיפורו המסעיר של מרגל צפון וייטנאמי שמושתל כחפרפרת בדרום וייטנאם, ונמלט לארצות הברית עם נפילת סייגון, שם הוא ממשיך לרגל אחר קהילת הפליטים הדרום וייטנאמית, תוך כדי שהוא מסתגל לחיים באמריקה ומתחיל די ליהנות מהם. הספר לועג סאטירית לייצוג שזכתה לו מלחמת וייטנאם בקולנוע ובטלוויזיה האמריקאים, ועל פי רוב הביקורות נראה שהסדרה שומרת היטב על הטון הזה עם תועפות של הומור שחור.

את הואה זאנדווה בתפקיד הראשי אתם אולי תזהו מהעיבוד הנטפליקסי הכושל של "קאובוי ביבופ", ולצידו יש קאסט אסייתי ואסייתי-אמריקאי ברובו (כולל סנדרה או בתפקיד משנה), אבל זה הליהוק של דאוני ג'וניור בתור כל הדמויות האמריקאיות בסדרה שאורז את הכל יפה כפראפרזה נגדית ל"כל האסייתים נראים אותו הדבר" ההוליוודי. בקיצור, רק יצאנו איתה לדרך אבל מסתמן שזו הולכת להיות וואחד דרך חדשה בכל הקשור למה שאנחנו חושבים שאנחנו יודעים על מלחמת וייטנאם, סיבותיה ותוצאותיה.
>> "נאמנות כפולה" // The Sympathyzer // שבעה פרקים (פרק בשבוע) // עכשיו ב-HBOMax והחל ממחר גם ב-HOT, yes וסלקום TV