מה רואים הלילה: השעשועון שגרם לבריטניה לאבד את תמימותה

"השעשועון" (צילום: יחסי ציבור)
"השעשועון" (צילום: יחסי ציבור)

לא ברור למה עברו שנתיים עד ש"השעשועון" הגיעה אלינו, אבל הדרמה הקומית הנהדרת הזאת לוקחת שערוריה שהתרחשה באמת על הסט של "מי רוצה להיות מיליונר" ב-2001 והופכת אותו לממתק שאסור להחמיץ, עם מת'יו מקפיידן ("יורשים") ומייקל שין ("בשורות טובות") בכושר שיא. פאן במקסימום

15 בפברואר 2022

בשנות השמונים סטיבן פרירס נחשב לאחד מיוצרי הקולנוע המבטיחים בבריטניה ("מכבסה יפהפיה שלי", "יחסים מסוכנים"), אחר כך הוא היה מועמד פעמיים לאוסקר בקטגוריית הבימוי ("הנוכלים" ב-1990 ו-"המלכה" ב-2006), אבל איכשהו הוא תמיד נשאר קצת אנדרייטד ובעיקר בעשור האחרון נדמה היה שהוליווד קצת מפספסת אותו. ההפסד שלה הוא הרווח של הטלוויזיה: אחרי שב-2018 ביים והפיק את "שערוריה אנגלית מאוד" (עליה המלצנו כאן לא מזמן), ב-2020 הוא ביים את "השעשועון", שמבוססת גם היא על שערוריה שקרתה באמת ועל מחזה של ג'יימס גרהאם שנכתב בעקבותיה. "השעשועון" עוקבת אחרי עלילותיו של צ'רלס אינגרם, איש צבא לשעבר שמחליט, בעקבות לחץ מבני משפחתו, להשתתף ב"מי רוצה להיות מיליונר" ולרמות את דרכו אל הזכייה.

מה שהופך את "השעשועון" לטלוויזיה שהיא חגיגה, מעבר לבימוי הסוחף של פרירס והעובדה שיש כאן שלושה פרקים מהודקים ועשירים שלא מורחים את הסיפור, זה קאסט מושלם של שחקנים מעולים ובראשם מת'יו מקפדיין שכולנו למדנו להרגיש כלפיו רגשות מאוד מעורבים כשהוא מגלם את טום ב"יורשים", ולצדו מייקל שין הנהדר ולא מעט שחקנים מנוסים שנותנים עומק לסיפור הסנסציוני. התקשורת הבריטית רדפה את אינגרם בזמן אמת, אי שם ב-2001, כש"מיליונר" הייתה בשיאה והדביקה את כל בריטניה לכורסאות. ביום שאחרי זכייתו במיליון פאונד כבר התעוררו חשדות המפיקים ב-ITV והפסטיבל התקשורתי שבא בעקבות החקירה הוביל גם למשפט מתוקשר ועסיסי ביותר.

באופן מעט אירוני, ITV ששידרה את "מיליונר" בזמנו היא גם הרשת שהפיקה ושידרה את "השעשועון", וגם זכתה לרייטינג קרוב לזה שעשתה "מיליונר" בשיאה. אינגרם עצמו הודה שהסדרה מאוזנת בעיניו וזכה לשקם מעט את תדמיתו הציבורית אחרי שהצהובונים של ראשית המילניום הפכו אותו לדמון שהרס לכולם את תום הפריים טיים. הדרמה הקומית שנרקחה סביב הסיפור הסנסציוני עושה חסד עם כל הצדדים ומעלה הרהורים על התרבות הטלוויזיונית והשינויים שעברה ב-20 השנים האחרונות. לא ברור מדוע לקח לגופי השידור הישראלים כל כך הרבה זמן להביא אותה לארץ, אבל העיקר שעכשיו היא כאן.

>> "השעשועון", HOT VOD, HOT HBO ו-Next TV