מה רואים הלילה: לא תאמינו, אבל לרשת 13 יצאה סדרת דרמה מעולה

יש לנו טראומה מודחקת לדבר עליה. אמיר ח'ורי ומאור שוויצר ב"שמיים אדומים" (צילום: יחסי ציבור/רשת 13)
יש לנו טראומה מודחקת לדבר עליה. אמיר ח'ורי ומאור שוויצר ב"שמיים אדומים" (צילום: יחסי ציבור/רשת 13)

עברו שש שנים מאז שידרה רשת 13 סדרת דרמה מקורית מוצלחת ("המדרשה"), והערב מסתיימת הבצורת הזאת עם "שמיים אדומים" שמתרחשת בימי האינתיפאדה השנייה ונוגעת בכל הכוח בטראומה הלאומית שכולנו אוהבים להדחיק. אתם הולכים לדבר עליה הרבה

שפשפו את העיניים, שבו היטב על הספה, נשמו עמוק והכינו את עצמכם לבלתי ייאמן: הערב בשעה 21:15 תעלה ברשת 13 סדרת דרמה ישראלית חדשה. זה לא קרה כבר כמעט שלוש שנים, מאז עלייתה של "בלאקספייס" הכושלת ב-2020. יותר מכך, כל הסימנים מראים שזו הולכת להיות סדרת דרמה מעולה (אנחנו יודעות כי ראינו כבר את שני הפרקים הראשונים), ודבר כזה לא קרה ברשת 13 כבר כמעט שש שנים, מאז עלתה "המדרשה" לאוויר ב-2017. ואם הכל יעבוד כמו שצריך, אתם הולכים לדבר עליה הרבה מאוד.

עלילת המסגרת של "שמיים אדומים" מתרחשת בימי האינתיפאדה השנייה ומבצע "חומת מגן", והעניין הזה לבדו הופך אותה למרתקת מהרגע הראשון. סדרות המקור הישראליות ממעטות לעסוק בטראומה הלאומית הזאת של ימי המגה-פיגועים ואובדן התקווה לשלום, גם אחרי יותר משני עשורים, ואיפה שיש הדחקה ברמה כזאת – יש דרמה. במרכז העלילה, המבוססת על ספרו של דניאל שנער הנושא את אותו שם, צמד חברים שנפגשו בנעוריהם כשעבדו יחד בירושלים, האחד ישראלי יהודי והשני פלסטיני מוסלמי, והמעבר החד מעידן האופטימיות של הסכמי אוסלו אל האש והדם של ראשית שנות האלפיים מטיח אותם משני צדי המתרס כאויבים. ביניהם לכודה צעירה אמריקאית שחברה אליהם בצעירותם רק כדי לחזור ולגלות שעכשיו היא צריכה לבחור ביניהם. וואה וואה.

מעבר לשני הפרקים הראשונים שעשויים כמו שטלוויזיה בישראל צריכה להיעשות – הפקה מוקפדת, תסריט קולח, משחק מצוין – "שמיים אדומים" מעוררת תקווה כי חתום עליה רון לשם (יחד עם דניאל אמסל, עמית כהן ושנער עצמו), והוא כבר הביא לנו את "תא גורודין", "אופוריה" ו"שעת נעילה" כך שטלוויזיה איכותית אינה זרה לו. גם המשחק המשובח של אמיר ח'ורי ומאור שוויצר בתפקידים הראשיים מעורר ציפיות גבוהות, יחד עם קאסט שכולל גם את יעקב זדה-דניאל, אלונה סער, לונא מנסור, ליהי קורונובסקי, מוראד חסן, לואי נופי ואנני שפירו האוסטרלית-בריטית בתפקיד החברה האמריקאית (זה התפקיד הגדול הראשון שלה, אבל תהיו בטוחים שלא האחרון). היה שווה לחכות שש שנים? מיד נראה.
>> "שמיים אדומים", עונה ראשונה, 8 פרקים, שני 21:15, רשת 13