מה רואים הלילה: דרמת רצח פסיכולוגית של נטפליקס. תרתי משמע

תגידו משהו. השתקן. צילום: יח"צ נטפליקס
תגידו משהו. השתקן. צילום: יח"צ נטפליקס

איך הם אוהבים להשאיר אותנו על הקצה: סדרת הדרמה הספרדית החדשה של נטפליקס הצליחה לזנק לראש פסגת התוכניות הנצפות ביותר של שירות הסטרימינג, למרות ואולי קצת בזכות העובדה שהיא נקטלת בביקורות. העם רוצה מה שהעם רוצה

תראו, נשקר אם נגיד לכם שיש לנו מושג כחול למה המותחן הפסיכולוגי הספרדי החדש של נטפליקס זינק למקום הראשון במהירות כזו לרשימת הצפיה של הישראלים. אולי אנחנו אוהבים מותחנים בשפה אקזוטית, אולי אנחנו נמשכים לרוצחים מסתוריים (מישהו צריך לבדוק את זה), ואולי העם היושב בציון פשוט יגמע ברצון כל פיסת תוכן שתשרוף לו את הזמן, ומהר. אבל עם הצלחה קשה התווכח, אז הנה הצלחה מול העיניים שלכם.

"השתקן" נשען לא מעט על מיסתורין. כלומר, כל מותחן נשען על מיסתורין, אבל "השתקן" משתמש בדמות ראשית שלא מדברת כבר שש שנים, מאז רצח את הוריו, הורשע, ולבסוף שוחרר מהכלא כי הוא היה טוב בגננות (?!). בכל מקרה, כנראה שהרשויות לא כל כך סומכות על סרחיו – זה שמו של השתקן – ולכן שמה עליו מעקב צמוד בכלים טכנולוגיים שבחיים לא תראו בחיים האמיתיים. אוקי, הם גם ממש מסתקרנים למה השתקן שותק, והאם הוא בעצם אדם טוב שנכלא בחוסר צדק ושומר סוד אפל, או אדם רע שנכלא בצדק ושומר סוד אפל.

לשם כך הצמידו לו פסיכולוגית שצריכה לעקוב אחרי התנהגותו, ובדרך-לא-דרך לגלות מה עובר בראש השתקן. לא, היא לא יכולה לבקש ממנו לכתוב לה באימייל. יש פה קצת אווירת שתיקת הכבשים פוגשת מלודרמות איטלקיות פוגשת הפקה באיכות של נטפליקס (אי אפשר לפספס את הצילום החשוך תמידית), ויש פה 6 פרקים בני כ-50 דקות, כך שיש פה ערב של לשרוף מול סדרה שאמנם זכתה לביקורות איומות (בגרדיאן כתבו שהיא "כל כך רעה עד שתרצו לצעוק על הטלוויזיה"), אבל פייר – רק על זה בא לנו לראות אם זה באמת כל כך גרוע. וגם כדי לא להישאר מאחור בנוגע למה שכולם רואים. מה? אנחנו אינדבידואליסטים. כולנו אינדבידואליסטים.

"השתקן", עכשיו בנטפליקס