מה רואים הלילה: הקאלט של העשור הקודם ינסה לא לשבט את עצמו

"אורפן בלאק: הדים" (צילום: יחסי ציבור/AMC+)
"אורפן בלאק: הדים" (צילום: יחסי ציבור/AMC+)

עד 2017, במשך חמש עונות ו-50 פרקים, הייתה "אורפן בלאק" אחת הסדרות הכי טובות, הכי אנדרדוגיות והכי אנדרייטד על המסך. ההחלטה לייצר ספין אוף ליהלום ההוא היא הימור נועז ואולי חסר סיכוי, אבל הליהוק של קריסטן ריטר ("ג'סיקה ג'ונס", "שובר שורות") לתפקיד הראשי מבטיח דברים טובים

כמו האובססיה הנוכחית של הקולנוע והטלוויזיה עם יקומים מתפצלים והיסטוריות חלופיות, כך בעשור הקודם (ובמידה רבה גם בזו שלפניו) היה ז'אנר המד"ב עסוק מעל הראש בשיבוטי בני אדם ואינטליגנציה מלאכותית. ובתוך הטרנד הזה התבלטה "אורפן בלאק", סדרה אנדרדוגית מאוד של בי.בי.סי אמריקה וערוץ Space הקנדי, שהצליחה במשך חמש עונות ו-50 פרקים לספר סיפור מטלטל ופורץ דרך ולסגור אותו כשהיא נחשבת לאחת מהסדרות הטובות בתולדות הז'אנר, ונהנית מקהילת מעריצים עצומה בגודלה ברשתות החברתיות. לעשות ספין אוף ליצירה מבריקה כזאת זה הימור נועז. ב-AMC החליטו לקחת אותו.

>> לא רואים את הסוף: דירוג 20 הסדרות הכי טובות שצריך לראות עכשיו 

"אורפן בלאק: הדים" מתרחשת ב-2057, כ-40 שנה אחרי סיום עלילת סדרת המקור, וכבר בפרק הראשון של העונה מתברר החיבור ביניהן באמצעות אחת הדמויות המרכזיות. אם בסדרה המקורית הגיבורה שרה מאנינג מגלה שהיא למעשה שיבוט ושיש לה אחיות משובטות רבות (ססטרה!), הרי שכאן מתגלה שאותה דמות מרכזית היא בתה של אחת מאותן אחיות. הכוח הגדול של "אורפן בלאק" היה טמון ביכולות המשחק האדירות של טטיאנה מסלאני שגילמה את כולן, כמו גם ברגישות שבה פותחו הדמויות וההומאניות המבעבעת של התסריט. זה לא טריק שיהיה קל לשחזר ב-2024.

אבל לפחות לפי הפרק הראשון של הספין אוף, אנחנו בידיים טובות: קריסטן ריטר הנפלאה ("ג'סיקה ג'ונס", "שובר שורות") מככבת בתפקיד הראשי כאישה שמתעוררת ללא זיכרון ומגלה שהיא שיבוט, ואי אפשר להתלונן על שום דבר שקריסטן ריטר מופיעה בו, זה החוק, מצטערים. לצידה בולטת מאוד גם קילי הוז הנהדרת ("ספוקס", "מאפר לעפר"). ניכר שיוצרת הסדרה, אנה פישקו, ניסתה להרחיק את "הדים" מהעלילה המקורית ולא לשכפל אותה, אבל בעולם של סיקוולים וספין אופים קשה מאוד להימנע משיבוטים. באופן מוזר, העונה כולה כבר שודרה באוסטרליה לפני כחצי שנה והמבקרים שם לא מאוד התרשמו. אנחנו ניתן לה צ'אנס לזכר העשור הקודם, שמי היה מאמין שנתגעגע אליו.
>> "אורפן בלאק: הדים" // Orphan Black: Echoes // עונה ראשונה, 10 פרקים (הראשון שודר אתמול, רק בשבוע), עכשיו ב-AMC+